• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کلیسای سر کیس مقدس شهرستان تهران استان تهران
  •  کلیسای سر کیس مقدس شهرستان تهران استان تهران
  •  کلیسای سر کیس مقدس شهرستان تهران استان تهران
  •  کلیسای سر کیس مقدس شهرستان تهران استان تهران
  •  کلیسای سر کیس مقدس شهرستان تهران استان تهران
  •  کلیسای سر کیس مقدس شهرستان تهران استان تهران
  •  کلیسای سر کیس مقدس شهرستان تهران استان تهران


کلیسای سر کیس مقدس

نام مرکز دیدنی

Saint Sarkis Cathedral

نوع مرکز دیدنی

کلیسا و صومعه

استان

شهرستان

تهران

منطقه

بهجت آباد و سازمان آب

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 13:00 الی 16:00

آدرس

تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی، پلاک 295

کلیسای سرکیس مقدس بزرگترین کلیسای تهران به شمار می رود که در ابتدای خیابان نجات الهی قرار گرفته است. این کلیسا برداشت دقیقی از کلیسای سرکیس مقدس در ارمنستان می باشد. مارکار سرکیسیان یکی از خیران ارمنی بود که کلیسای سرکیس مقدس را ساخت. کلنگ این کلیسا با حضور اسقف اعظم ارمنی ها در سال 1343 بر زمین خورد و بعد از مدتی ساخت آن متوقف شد تا اینکه ساخت آن نهایتا در سال 1352 به اتمام رسید.

معماری کلیسای سرکیس مقدس
معماری این کلیسا دقیقا مشابه کلیساهای قرون وسطی در اروپا می باشد.  استفاده از احجام هندسی در این کلیسا با استفاده از برجسته گی ها و عقب نشینی ها که در آن انجام شده است باعث ایجاد نمای بسیار زیبایی در آن گردیده است. بر روی نمای غربی این کلیسا یک برجستگی وجود دارد که درب بزرگ قهوه ای رنگی به عنوان درب ورودی روی آن تعبیه شده است. روی قسمت بالایی درب یک صلیب طلایی وجود دارد. در بالای نمای غربی سه عدد نور گیر وجود دارد که بر روی آن ها سه صلیب می باشد. دو عقب نشینی در نمای غربی در طرفین درب ورودی وجود دارد که هر کدام دارای یک درب ورودی کوچک هستند که به ناقوسخانه ها منتهی می شوند. در بالای هر درب دو نور گیر وجود دارد. بر روی هر ناقوسخانه یک گنبد هشت ضلعی وجود دارد که روی هر کدام یک صلیب وجود دارد. از درب ورودی بزرگ وارد سالن اصلی کلیسا می شوی که محراب کلیسا در آن واقع شده است. بر روی دیوار سنگی محراب تصاویر حضرت مریم ونوزادش عیسی مسیح دیده می شود. که در داخل یک نقاشی از نمای بیرونی کلیسا قرار گرفته است. دور تا دور محراب نیز نقاشی هایی بر گرفته از انجیل وجود دارد. بر روی سقف کلیسا یک گنبد هشت ضلعی معلق وجود دارد. معمولا این گنبدها با تیرک بر روی دیوارها نصب می شوند و به همین دلیل سالنی که این مدل گنبدها بر روی آن قرار دارد معمولا کوچک است، اما به دلیل ترکیب معماری ایرانی با معماری ارمنی سالن این کلیسا بسیار وسیع است و سقف هشت ضلعی معلق بزرگی روی آن قرار دارد که شاهکار معماری می باشد. در محوطه این کلیسا یادبودی به مناسبت نسل کشی ارمنیان وجود دارد که از سنگ مرمر سفید ساخته شده است و ارتفاع آن به 3.5 متر می رسد. این سنگ بر روی کتیبه ای به ابعاد 66 در 77 سانتی متر دیده می شود که روی آن به دو زبان فارسی و ارمنی عبارت یادبود شهدای ارامنه 25 آوریل 1915 نوشته شده است. 

سرکیس مقدس که بود؟
در قرن چهارم میلادی سرکیس مقدس یکی از سرداران سپاه روم بود. در آن زمان دینداری جرم محسوب می شد. بعد از اینکه حکومت متوجه خداپرستی سرکیس شد وی را تحت تعقیب قرار داد سرکیس مقدس از روم گریخت و به ارمنستان رفت. اما حکومت ارمنستان نیز تحت فشار رومیان بود. او به ایران آمد و در سپاه شاپور دوم به همراه پسرش مشغول به کار شد. شاپور از وی بسیار راضی بود تا مجددا وی را به اتهام ترویج آیین مسیحیت تحت تعقیب قرار دادند و در حوالی نیشابور وی را به قتل رساندند. در تقویم مسیحی روزی را برای بزرگداشت وی اختصاص داده اند.

دسترسی
 وسیله نقلیه: کلیسای سرکیس مقدس در خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی، پلاک 295 واقع شده است.
مترو: با استفاده از خط 3 مترو در ایستگاه ولیعصر پیاده شوید. وارد بلوار کریم خان زند شوید. با 20 دقیقه پیاده روی به خیابان نجات اللهی می رسید که کلیسای سرکیس مقدس در آن قرار گرفته است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کلیسای سر کیس مقدس

تفریحات نزدیک به کلیسای سر کیس مقدس

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید