• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مقبره دو کمال تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مقبره دو کمال تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مقبره دو کمال تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مقبره دو کمال تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مقبره دو کمال تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مقبره دو کمال تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز


مقبره دو کمال تبریز

نام مرکز دیدنی

Tomb of Two Kamals

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

شهرستان

تبریز

مدت زمان بازدید

یک ساعت

ساعت بازدید

از 8 صبح الی 18

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تبریز، خیابان هفت تیر، محله بیلانكوه، باغ كمال

مقبره کمال الدین بهزاد و کمال الدین مسعود خجندی در قسمت جنوبی مهران رود و در جنوب غربی پل تاریخی بیلانکوه قرار دارد. در روزگاران گذشته هر دو سمت مهران رود در محله بیلانکوه را باغات سرسبز و آباد احاطه کرده بودند. باغ کمال نیز از جمله همین باغ های حاشیه مهرانرود است. این باغ منسوب است به « کمال الدین مسعود خجندی » عارف و شاعر نامی قرن هشتم هجری است، از این رو به نام «باغ کمال» شهرت یافته است.
کمال خجندی در شهر خجند تاجیکستان به دنیا آمد، در جوانی به عزم زیارت کعبه از خجند خارج شد، پس از زیارت خانه خدا در بازگشت چون تبریز را مناسب طبع خود دید، قصد اقامت در همین شهر را کرد . سلطان حسین جلایر او را به گرمی پذیرفت و دستور داد تا خانقاهی با باغی بزرگ برایش ساختند و از آن زمان باغ نام برده شده به باغ کمال شهرت یافت. 
پس از خاکسپاری کمال خجندی در این باغ، افراد دیگری چون: کمال الدین بهزاد، سلطان محمد نقاش، سلطان محمود مجلد، مولانا طوسی و مشربی شروانی در این مقبره دفن شدند و به نظر می رسد به غیر از این افراد، بزرگان دیگری نیز در جوار مقبره کمال خجندی مدفون بوده اند. منابع تاریخی دوره قاجار درباره باغ کمال اطلاعات چندانی به دست نمی دهند. تنها در منظر الاولیاء به محل دفن کمال در ولیانکوی (محله ای تاریخی در تبریز) اشاره شده است. در نقشه معروف به « نقشه دارالسطنه تبریز » که در سال 1297 ه.ق ترسیم شده و قدیمی ترین نقشه تبریز به شمار می رود، محل باغ کمال و مقبره آن با عنوان قبرستان و باغ شیخ کمال مشخص گردیده است.
کمال‌الدین بهزاد هروی از نامداران هنر نقاشی سبک مینیاتور در شهر هرات در سال 834 خورشیدی به دنیا آمد. کمال الدین بهزاد نگارگر مکتب هرات است و توسط میرک نقاش، این هنر را یاد گرفت. اواخر صده هشتم خورشیدی در کتابخانه سلطان حسین بایقرا کار نقاشی و نگار گری بر روی کتاب ها را به عهده گرفت. زمانی نگذشت که شاه اسماعیل صفوی هرات را فتح کرد و به‌ دستور شاه اسماعیل، بهزاد به تبریز آمده و ریاست کتابخانه ی سلطنتی صوفیه را در این شهر برعهده گرفت. در دوره شاه طهماسب صفوی نیز در تبریز با احترام زیست و طراحی چهره را به او نشان داد. او هنر مينياتور بی جان را حال و هوای تازه بخشيد و در مدت كوتاه آوازه مكتب بهزاد در گستره هستی پيچيد. وی در سال 914 خورشیدی از دنیا رفت و در تبریز دفن شد.
در چند سال اخیر این مکان توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبریز بازسازی شد و فضایی به فرم بناهای قدیمی تبریز گرداگرد این مقبره ها ساختند. امروزه فضای مجموعه کمال الدین بهزاد و کمال الدین مسعود خجندی به عنوان مرکز آموزش علمی کاربردی استفاده می شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مقبره دو کمال تبریز

تفریحات نزدیک به مقبره دو کمال تبریز

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید