• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد کبود تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مسجد کبود تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مسجد کبود تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مسجد کبود تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مسجد کبود تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مسجد کبود تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز
  •  مسجد کبود تبریز شهرستان آذربایجان شرقی استان تبریز


مسجد کبود تبریز

نام مرکز دیدنی

Blue Mosque, Tabriz

نوع مرکز دیدنی

مسجد

شهرستان

تبریز

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

از 10 صبح الی 19

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3 هزار تومان

وب سایت

آدرس

تبریز، خیابان امام خمینی، ما بین میدان ساعت و چها راه منصور

مسجد کبود تبریز در سال 870 قمری به دستور جان بیگم خاتون همسر جهانشاه در تبریز ساخته شد. این مسجد از بناهای مهم و با ارزش شیوه آذری است و در زمان خود به فیروزه اسلام شهرت داشته. معماری این مسجد که بدون میانسرا است از مسجد شاه ولی تفت برگرفته ‌شده و پس ‌از آن نیز در مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان بکار رفته. در جنوبی ترین قسمت مسجد کبود دو مقبره وجود دارد که تصور میشود آرامگاه جهانشاه و دخترش باشد. این مسجد در زمین لرزه سال 1158 خورشیدی خسارات زیادی دید تا جایی که گنبدهای مسجد تخریب شده بود که از سال 1318-1355 کار مرمت این بنا از جمله گنبد های آن ادامه داشت و در حال حاضر بازسازی کاشی کاری های داخل و خارج بنا ادامه دارد.
این مسجد برخلاف سایر مسجدها میانسرا ندارد و به دلیل سردی هوای تبریز به گونه برونگرا ساخته ‌شده است. فیروزه اسلام با وجود اینکه برونگراست اما حال و هوای صمیمی و آرامش بخشی نظیر مسجد امام اصفهان دارد. مسجد دارای گنبد خانه ایست که دور تا دور آن را شبستان‌ ها فراگرفته‌ اند و چهره‌ ای زیبا و تأمل‌برانگیز به آن داده که دل‌وجان هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.شبستان مسجد کبود با پرسپکتیو زیباش مکان بسیار مناسبی است برای راه رفتن، که از آن میتوان چشم انداز های زیبایی از مسجد و محوطه آن را نظاره کرد. علاوه بر فضای اطراف مسجد، در کنار این بنا پارک خاقانی قرار گرفته که با درختها و گلهای رنگارنگ و چشم نوازش سبب مطبوع و دلچسب شدن مسجد شده. محراب اولیه مسجد از بین رفته و آن را درگاه کرده‌اند و تا قبل از ویران شدن آن در دو سوی محراب رفت‌ و آمد می‌کردند. این مسجد دارای دو گنبد است که یکی از آنها از بزرگترین گنبد های ساخته شده است که از ارزش بالایی دارد.
تمامی دیوارهای ساختمان به کاشی آجر (معقلی) و کاشی تراش (معرق) آذین شده بود که بعد از زلزله بزرگ تبریز بخش عظیمی از این تزیینات از بین رفته است و در حال حاضر تنها در قسمت هایی از بنا این کاشی کاری ها دیده میشود. کتیبه‌ای از اشعار فارسی در این مسجد وجود دارد که با خط زیبای نستعلیق نوشته ‌شده است. درب ورودی اصلی مسجد زمانی چوب مرمرین داشته و در دوسوی سردر، نگاره‌های چهارباهو (صلیبی شکل) و چهار پیلی (صلیبی  شکسته) یافت می ‌شود که هر دو از قدیمی ترین نگاره‌های ایرانی هستند، این نگاره‌ها در حمله روس‌ها به تبریز کنده شدند.
در این مسجد علاوه برساخت گنبد یکپارچه و آبی لاجوردی کاشی کاری های خارج و داخل مسجد، طاق های زیبا با اندازه های مختلف و چند نوع ریزه کاری های هنری بکار رفته است. از جمله تزئیانات این مسجد می توان به کاشی-آجر (معقلی)، کاشی معرق، کتیبه های برجسته و کاربندی‌ های گوناگون ( پوششی لوزی شکل در محل اتصال گنبد و یا طاق به پایه های گنبد) که همه آنها در چنان اندازه‌ای از زیبایی ست که تنها باید آن‌ها را از نزدیک با چشم نگریست.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد کبود تبریز

تفریحات نزدیک به مسجد کبود تبریز

نظرها

  • 0 0

    با سلام وبگاه رسمی مسجد کبود تبریز www.mozafariyeh.ir

    • 1 0

      سلام امیر جان، آدرس وبگاه مسجد کبود به اطلاعات این صفحه اضافه شد


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید