• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای اشتبین شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  روستای اشتبین شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  روستای اشتبین شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا
  •  روستای اشتبین شهرستان آذربایجان شرقی استان جلفا


روستای اشتبین

نام مرکز دیدنی

Ushtibin Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

جلفا

ناحیه

اطراف شهر

ساعت بازدید

شبانه روز

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا، بخش سیه رود، دهستان نوجه مهر، روستای اوشتبین

روستای پلکانی اشتبین با ۱۴ کیلومتر فاصله  از رود پر آب ارس، از توابع شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی است. این روستا در تاریخ ۱۷ خردادماه ۱۳۷۹ خورشیدی به ‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید، همچنین یکی از جاذبه‌های مهم و بکر گردشگری منطقه آذربایجان بشمار می‌ رود.
این روستای کوهستانی با آب و هوای مطلوب و معتدل و زمستان بسیار سرد و برفگیر، جزء مناطق با اقلیم و آب و هوای سرد است. به موجب همین امر، زمستان های طولانی در این منطقه وجود دارد. اشتبین از نظر طبیعت و معماری روستایی، در بین تمام روستاهای استان آذربایجان شرقی زبان زد است.
اشتبین تاریخی کهن نزدیک به 7 قرن دارد و مردم آن به زبان تاتی نیز صحبت می کنند. عموم مردم روستای اشتبین به زبان آذری سخن می ‌گویند. دین آنها اسلام و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. تعدادی کتیبه به خط ثلث مربوط به صفویان و نیز کتیبه ای از جنس سنگ مرمر مربوط به آرامگاه شخصی به نام خواجه ملک کدخدا در تاریخ ۸۴۳ قمری و سنگ نگاره های در این روستا قرار دارد که بیان کننده قدمتش هستند. این روستا از مجموعه سه آبادی به نام‌ های جعفر آباد، هراس و سیاوشان تشکیل شده است. واژه اشتبین از دو کلمه اوچ یا اوش (سه) و دبین یا تبین (ریشه یا طایفه) ساخته شده و اشاره به سه آبادی نام برده شده در بالا م.
اشتبین از شمال به رودخانه ارس و از جنوب به رودخانه هراس منتهی می شود. این روستا و مناطق اطراف آن بر روی ارتفاعاتی قرار گرفته اند که علاوه بر آنها، منطقه کوه‌ های دوسته شان، کوهستان کیامکی و قازان داغی، بخشی از این ارتفاعات را تشکیل می دهند. کوه‌ های اطراف روستا از جنگل ‌های انبوهی پوشیده شده و در ادامه جنگل‌ های کلیبر و ارسباران و محدوده قره داغ می‌ باشد. این طبیعت بکر در هر فصل از سال لباسی رنگارنگ بر تن این ارتفاعات می کند، همین امر سبب جذب توریست هایی از نقاط مختلف ایران و جهان به این منطقه گشته.
اشتبین بافتی به هم پیوسته دارد و زیبایی این منطقه به گونه ای است که دورنمای طبیعی اش چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. قرارگیری روستا در دامنه دره آن، سبب پلکانی شدن روستا شده است، به همین دلیل بام خانه های پایین تر، حیاط خانه های بالاتر شده. به دلیل سردی منطقه این روستا در بیشتر روز های سال، خانه هایشان را به صورتی ساخته اند که بیشترین نور خورشید که از طرف جنوب است به سمت این خانه ها بتابد تا از گرمای بیشتری بهره ببرند. خانه‌های پلکانی بدون حصار، کوچه باغ‌های زیبا و سنگی اش و ایوان‌های گسترده خانه ها که با گلدان های رنگارنگ و متنوعی زینت داده شده اند، در عین سادگی شان، صمیمیت و زیبایی بی نظیری به روستا بخشیده‌ اند. خانه های قدیمی این روستا به شیوه معماری دوره صفویه و قاجاریه ساخته شده. نکته قابل تأمل در ساخت این نوع  خانه ها، استقامت و متناسب بودنشان با اقلیم منطقه است، در عین نبودن امکانات کافی که در گذر سالها همچنان پابرجا هستند.
در بیشتر اوقات سال بارش های فراوانی بر این منطقه سرازیر می شود لذا همین بارش‌ها موجب رونق باغ داری در اشتبین شده است. از محصولات کشاورزی این روستا می ‌توان ذغال اخته، انار، گردو، انجیر، گلابی، آلبالو، زردآلو، انگور، سماق، ازگیل و توت را که به وفور در باغ ها برداشت می شوند را نام برد. انار ها و آلوچه های این منطقه و به طبع آن محصولات وابسته به آنها به اندازه ای خوش طمع هستند که امتحان کردن ذره ای از آنها شما را وادار به خریدشان می کند. از دیگر سوغات های این روستا می توان به شیرینی هایی به نام میان پر اشاره کرد که از انجیر های مرغوب باغات این منطقه درست می شود و از جمله خوراکی های اصلی شب های یلدا و چهارشنبه سوری آذربایجانیان به حساب می رود. همچنین از محصولات صادراتی این روستای چشم نواز می توان به تولید ابریشم اشاره کرد، لازم به ذکر است اشتبین در تولیدات این محصول سابقه ای طولانی دارد. در اشتبین درختانی همچون سرو تبریزی وجود دارد که به هنگام وزیدن باد صدایی گوش نواز به وجود می آورند.
کوفته، آبگوشت، آش و کباب از غذاهای محلی اشتبین محسوب می شوند و طعم لذیذ این غذاها با دیگر مناطق بسیار متفاوت است. لبنیات اشتبین از جمله سر شیرش، بسیار با کیفیت است و خوردن آن را به همراه عسل سیاه کوهستانی این منطقه به شما پیشنهاد می دهیم.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای اشتبین

تفریحات نزدیک به روستای اشتبین

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید