• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  چشمه بش قارداش شهرستان خراسان شمالی استان بجنورد
  •  چشمه بش قارداش شهرستان خراسان شمالی استان بجنورد
  •  چشمه بش قارداش شهرستان خراسان شمالی استان بجنورد
  •  چشمه بش قارداش شهرستان خراسان شمالی استان بجنورد


چشمه بش قارداش

نام مرکز دیدنی

bash ghrdash spring

نوع مرکز دیدنی

فواره و چشمه

شهرستان

بجنورد

مدت زمان بازدید

3 الی 4 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

خراسان شمالی ، بجنورد ، انتهای بلوار معرفت

چشمه بش قارداش که در 7 کیلومتری بجنورد، استان خراسان شمالی واقع شده است در زبان ترکی خراسانی به معنی پنج برادر می باشد. این چشمه که فضای پارکی به همین نام قرار دارد در دی ماه سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به عنوان یکی از قدیمی ترین و معروف ترین تفریحگاه های کشور شناخته شده است. مساحت کلی این مجموعه 450 هکتار می باشد که 10 درصد آنرا پارکینگ، جاده، آلاچیق، رستوران، متل، زمین ورزشی و ساختمان اداری تشکیل داده و مابقی مساحت آن جنگل کاری شده. پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان از این مکان به عنوان پرستشگاه پیشوایان کنتیس زرتشی استفاده می شده و همچنین به دلیل سکونت چهار فصل بزرگان دینی زرتشتی، به چهار مغان معروف است. آب این چشمه از درون کوهی سنگی بیرون می ریزد. در گذشته آب چشمه از ناحیه بالا و مرکز کوه بیرون می آمد از این رو در حال حاضر اثر منافذ و مسیرهای آب بر روی کوه دیده می شود. در دامنه کوه کتیبه ای به چشم می خورد که بر روی آن شعار زرتشتیان یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک حک شده که با توجه به تاریخ نوشته شده بر روی آن به سال 1300 خورشیدی بر می گردد. در سمت چپ کوه و چشمه بش قارداش نیز بنایی تاریخی به چشم می خورد که به دستور ناصرالدین قاجار ساخته شده است. روبروی استخر اصلی بش قارداش یک دروازه از حدود 200 سال پیش تاکنون پابرجاست. پوشش گیاهی این پارک شامل کاج، سرو خمره ای، سرو شیراز، توت، زیتون تلخ، چنار، اقاقیا، کاتالپا، زرشک، زالزالک وحشی، ارغوان، افرا، عرعر و زبان گنجشک می باشد. در طول سال و به ویژه در فصل بهار و تابستان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری برای بازدید از این چشمه راهی این مکان می شوند. همچنین بش قارداش محلی برای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف است. از آب چشمه پنج برادر یا بش قارداش در آبشناسی پزشکی به منظور درمان بیماری هایی نظیر مشکلات تغذیه ای، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتی های دستگاه ادراری استفاده شده و از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به چشمه بش قارداش

تفریحات نزدیک به چشمه بش قارداش

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید