• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مقبره کاشف السلطنه(موزه تاریخ چای)  شهرستان گیلان استان لاهیجان
  •  مقبره کاشف السلطنه(موزه تاریخ چای)  شهرستان گیلان استان لاهیجان
  •  مقبره کاشف السلطنه(موزه تاریخ چای)  شهرستان گیلان استان لاهیجان
  •  مقبره کاشف السلطنه(موزه تاریخ چای)  شهرستان گیلان استان لاهیجان
  •  مقبره کاشف السلطنه(موزه تاریخ چای)  شهرستان گیلان استان لاهیجان


مقبره کاشف السلطنه(موزه تاریخ چای)

نام مرکز دیدنی

Kashefol Saltaneh Tomb (Iran's National Tea Museum)

نوع مرکز دیدنی

موزه تخصصی

استان

شهرستان

لاهیجان

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 8:00 صبح الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

گیلان، لاهیجان، خیابان کاشف شرقی، پس از میدان دکتر حشمت، بین خیابان کاشف شرقی و شهید هاشمی نژاد

لاهیجان شهری است که همه ما آن را با عطر مسحور کننده چای هایش می شناسیم. لاهیجان با نام شهر چای نیز مشهور است، چرا که چای کاری در ایران برای اولین بار در لاهیجان و با پشتکارهای محمد میرزا قوانلو یا کاشف السلطنه شروع شده است.
اگر سفری به لاهیجان و مزارع چای داشتید حتما به مقبره کاشف السلطنه سری بزنید، مقبره ای که کاملا مناسب خلوص و فروتنی صاحبش است. این مقبره بدون سقف با 30 متر ارتفاع و 1 سنگ مرمر سیاه به ابعاد 78*172 سانتی متر مربع به یادبود کسی است که برای اولین بار چای و صنعت تهیه آن را به ایران آورد و به آن جان داد.
امروزه موزه چای ایران نیز در مجاورت مقبره کاشف السلطنه تاسیس شده است. قبلا این محل با نام مقبره کاشف السلطنه بازدید می شد اما امروزه موزه چای نیز بازدید کنندگان زیادی را به سوی خود جذب می کند.
ساختمان موزه چای به صورت اسالن اصلی دو طبقه ، برج مقبره و دو فضای اداری طراحی شده است. در طبقه هم کف سالن اسناد و مدارک مربوط به صنعت چای و وسایل سرو چای در معرض تماشا است و در طبقه بالایی ویترین ها و مواردی که بیشتر جنبه مردم شناسی دارد در معرض بازدید عموم است.

خوب است اندکی در باره کاشف السلطنه و زندگی اش بدانیم:
محمد میرزا قوانلو، ملقب به کاشف السلطنه، در تربت حیدریه به دنیا آمد و در سن 16 سالگی به استخدام وزارت خارجه در آمد، به پاریس سفر کرده و در آنجا به مطالعه رشته حقوق پرداخت. در سال 1272 خورشیدی به هند سفر کرد و علاوه بر وظایفی که به عنوان ژنرال سفارت ایران داشت به یادگیری اصول کاشت و تهیه چای پرداخت، چون معتقد بود نباید پول دولت برای خرید چای و قند و نفت از کشور خارج شود. در آن زمان 5 میلون تومان برای واردات چای  هزینه می شد چون حاج محمد حسین اصفهانی که قبل از کاشف السلطنه به کاشت چای پرداخته بود نتایج موفقیت آمیزی کسب نکرده بود. کاشف السلطنه پس از بازگشت از هند به ریاست سازمان چای در آمد و طی چند مرحله 3000 نهال چای را وارد ایران کرد و با بررسی های دقیق متوجه شد که خاک ناحیه لاهیجان مناسب کشت چای است و به همین دلیل در همین ناحیه نخستین باغ های چای را در سال 1279 شمسی احداث نمود،. به سبب تمام این تلاش ها او را پدر چای ایران می دانیم.
کاشف السلطنه اولین کارخانه چای کشور را به تصویب مجلس رساند و هم چنین کتابی به نام "رساله دستورالعمل زراعت چای" را نوشت و تمام مراحل کشت و تولید چای، نحوه چیدن چای، درجه بندی چای، خشک کردن و چشیدن چای را که در کتابش توضیح داده بود به صورت عملی به کارگران آموزش داد.
کاشف السلطنه وصیت کرده بود که او را در میان مزارع چای دفن کنند نه در میان سنگ های گورستان، که حقیقتا لیاقتش را داشت. زمانی که وی در راه بوشهر به علت تصادف رانندگی از دنیا رفت به احترام خواسته ها و تلاش هایش او را به لاهیجان آورده و در آرامگاهی که خودش زمین آن را خریده بود دفن کردند. 

بهترین زمان بازدید از مقبره کاشف السلطنه: بهترین فصل سفر به لاهیجان و بازدید از این مقبره فصل بهار و پاییز می باشد.

نکته: نرخ بلیط ورودی برای گردشگران خارجی مبلغ 20،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مقبره کاشف السلطنه(موزه تاریخ چای)

تفریحات نزدیک به مقبره کاشف السلطنه(موزه تاریخ چای)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید