• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه صلصال لیسار (قلعه سلسال) شهرستان گیلان استان لیسار
  •  قلعه صلصال لیسار (قلعه سلسال) شهرستان گیلان استان لیسار
  •  قلعه صلصال لیسار (قلعه سلسال) شهرستان گیلان استان لیسار
  •  قلعه صلصال لیسار (قلعه سلسال) شهرستان گیلان استان لیسار


قلعه صلصال لیسار (قلعه سلسال)

نام مرکز دیدنی

Lisar Castel (Salsaal Castle)

نوع مرکز دیدنی

خرابه باستانی

استان

شهرستان

طوالش

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

گیلان، لیسار در فاصله 15 کیلومتری شهر تالش و مرکز لیسار، روستای قلعه دوش، 1000 متری جاده ی تالش به آستارا

قلعه صلصال از دیدنی های تاریخی شهر لیسار است و قدمت آن به دوره سلجوقیان باز می گردد. این قلعه در ارتفاع 100 متری از سطح دریا قرار گرفته است و زمینی 40 در 50 متر مربعی را بر بلندای روستای قلعه دوش به خود اختصاص داده است. به کنار این قلعه که بی آیید طبیعت سرسبز گیلان را در کنار دریای نیلگون خزر تماشا خواهید کرد و هوای خوش آن با عطر چوب ها و گیاهان نم خورده حال و هوایی بی نظیر را نثارتان خواهد کرد.
این قلعه به اسم های سلسال و لیسار نیز شهرت دارد. واژه سلسال برگرفته از آب روان و گوارا است و صلصال در لغت نامه دهخدا به معنای گِل نیکو است که با ریگ آمیخته شده و هنوز با آن سفال ساخته نشده باشد. لیسار نیز به دلیل قرارگیری این قلعه در شهر لیسار، بر روی آن گذاشته شده است.
قلعه سلسال همچون دیگر همتایانش از 2 بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. اولین برخورد با بنا بخش خارجی آن با نمایی پوشیده شده از سنگ های رودخانه ای است که در گذر سال ها دچار فرسودگی های زیادی شده و بخشی از آن نیز از دست غارت گران جان سالم به در نبرده است. اما بخش داخلی آن از بخش های متنوعی تشکیل شده است و شامل کاربری هایی نظیر اقامتگاه فرمانده، ارگ، مکان های نگهبانی، سرویس های بهداشتی، آب انبار و درگاه اصلی می باشد و همچنین شبکه آب رسانی نیز از زیر آن ها می گذرد. برج و باروی آن فضای 215*185 سانتی متر مربعی را به خود اختصاص داده است که ارتفاع آن در بعضی قسمت ها به 5 تا 6 متر و در بخش های دیگر بنا به 10 تا 12 متر می رسد. آجر های مربعی قرمز رنگ با ملات ساروج و روکشی از گچ سفید، عناصر تشکیل دهنده آب انبار صلصال محسوب می شوند. این بخش از پلانی مستطیل شکل با ابعاد 5*3 متر تشکیل شده و ارتفاعی نزدیک به 4 متر دارد.
لازم به ذکر است قلعه تاریخی لیسار در 10 خردادماه سال 1382 با شماره 8780 به ثبت میراث فرهنگی و ملی ایران در آمد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه صلصال لیسار (قلعه سلسال)

تفریحات نزدیک به قلعه صلصال لیسار (قلعه سلسال)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید