• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  بازار اصفهان شهر اصفهان استان اصفهان
  •  بازار اصفهان شهر اصفهان استان اصفهان
  •  بازار اصفهان شهر اصفهان استان اصفهان
  •  بازار اصفهان شهر اصفهان استان اصفهان
  •  بازار اصفهان شهر اصفهان استان اصفهان
  •  بازار اصفهان شهر اصفهان استان اصفهان
  •  بازار اصفهان شهر اصفهان استان اصفهان


بازار اصفهان

نام مرکز خرید

Isfahan Grand Bazar

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 09:00 الی 21:00

آدرس

شهر اصفهان، میدان نقش جهان، بازار اصفهان

بازار اصفهان طوفانی از رنگ را در مقابل چشمان شما بر پا می کند و نقش و نگار قدیمی آن، شما را به زمان صفویه می برد. این بازار با فضای ایرانی و بی نظیر خود، یکی از قدیمی ترین بازارهای خاورمیانه محسوب می شود. می توان در بازار اصفهان انواع هنرها و صنایع دستی اصفهان را مشاهده و خریداری کرد، یا از شیرینی های مخصوص آن تهیه کرد و از بناهای تاریخی متعددی که بر سر راه لذت بردن از مغازه ها هستند، دیدن نمود.

موقعیت قرارگیری بازار اصفهان
هرچند محدوده این بازار دقیقا مشخص نشده است ولی غالبا آن را در میان میدان نقش جهان و میدان عتیق یا میدان امام علی می دانند، البته بازارهای دور میدان نقش جهان نیز به دلیل یک پارچگی و جنس بازارگونه شان، جزو این بازار محسوب می شوند.

تاریخچه بازار
دقیقا مشخص نیست این بازار چه زمانی بنا شد اما نخستین بار در اسناد تاریخی مربوط به دیلمیان و خاندان کاکویه از آن نام برده شده است. بعد از خاندان کاکویه و در زمان حکومت سلجوقیان، اصفهان بیشتر و بیشتر پیشرفت کرد و در زمان ملک شاه سلجوقی پایتخت ایران شد. به نظر می رسد در این دوران بازار قدیم شکوفا شد و رونق گرفت. در قرن 7 قمری اجزای مختلف بازار با معماری یکپارچه نظم گرفتند و کاروانسراها به جزیی از بازار تبدیل شدند. در زمان سلطنت آق قویونلوها بازار توسعه پیدا کرد و بعد از قرن 9 قمری این بازار به شبکه ای پیچیده تبدیل شد. 
در زمان صفویه بازار اصفهان مانند دیگر بناهای این شهر، جانی تازه گرفت و رنگ و بو جدید پیدا کرد. شاه عباس تصمیم داشت مجموعه ای بی نظیر با هنر و معماری بی همتا را در اصفهان بنا کند و این شهر را به یکی از برترین شهرهای ایران و جهان تبدیل کند. بنابراین دستور ساخت مجموعه میدان نقش جهان و بناهای مهم حکومتی و مذهبی را در این میدان، صادر کرد.

اجزا و کالاهای موجود در بازار اصفهان
در بازار اصفهان بخش های مختلفی مانند تیمچه، حمام، راسته، سرا، کاروانسرا، مدرسه و مسجد وجود دارد. بازار اصفهان را می توان موزه ای زنده در نظر گرفت. شما می توانید سراغ بهترین صنایع دستی را در همین بازار بگیرید و هنرمندانه ترین هنرهای ایران و اصفهان از جمله قلم کاری، خاتم کاری، مینا کاری، فیروزه کوبی و مس را از همین بازار تهیه کنید. کالاهای گوناگونی مانند طلا، گز، پولکی، شیرینی های متنوع، ادویه، گیاهان دارویی، ترمه، پوشاک، مینیاتور، صنایع دستی، عتیقه، لوازم التحریر و وسایل دیگری از این قبیل را نیز می توان از این بازار خریداری کرد.
نکته جالب در مورد برخی حجره های این بازار این است که برخی از آنها از 4 قرن پیش تا کنون نسل به نسل در ارائه یک جنس خاص، فعالیت کرده اند و در گذر سال ها، حرفه خود را تغییر نداده اند.

معماری بازار اصفهان
این بازار قدمت و معماری منحصر به فرد خود را دارد و تاریخچه غنی اش سبب زنده نگه داشتن اسمش در پی سال های عمر اصفهان بوده است. از آنجا که بازار اصفهان نسبت به سایر بازارهای نظیر خود کمتر آسیب دیده است، از نظر معماران و شهرسازان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. 
بلندا بازار اصفهان به 1500 متر می رسد و عرض راسته های آن حدودا 5 متر می باشد. ارتفاع سقف بازار به 7 الی 7.5 متر می رسد تا هوا در آن در جریان باشد. جالب است بدانید معماری داخل این بازار به نحوی است که در تابستان و زمستان فضایی با آب و هوای مناسب را ایجاد می کند، به نحوی که تابستان ها خنک تر از فضای بیرون بوده و در زمستان نسبت به خارج بازار، گرم تر می باشد.  
نورگیرهای تعبیه شده در سقف علاوه بر روشن کردن داخل بازار، با نورهای شکسته سبب تهویه هوا داخل بازار نیز می شوند. اگر به داخل این دنیا خوش رنگ و لعاب بروید، متوجه خواهید شد هرگز خاک و یا طوفان به آن وارد نمی شود و این یکی دیگر از نشانه های معماری اصولی و اقلیمی ایران است.

راسته های معروف بازار اصفهان 
بازار قیصریه، بازار مجلسی، بازار قنادها، بازار زرگرها، بازار نیماورد، بازار یا چهارسوق مقصود بیک، بازار رنگرزها، بازار کفشدوزها، بازار آهنگران، بازار لواف ها، بازار دروازه اشرف و بازار گلشن یا جارچی، راسته های این بازر را تشکیل می دهند و می توان با توجه به نیازتان به هر یک از آنها رفته و خرید خوبی را انجام دهید. لازم به ذکر است که می توانید برای رفتن به بازار بزرگ یا همان بازار قیصریه، از میدان نقش جهان نیز دسترسی داشته باشید.

راهنما بازدید و خرید
یکی از بهترین مسیر های بازدید از بازار اصفهان از سردر قیصریه شروع می شود و به بازار قیصریه و چهار سوی قیصریه می رسد. در چهار سو می توانید به سمت راست بپیچید، از بازار سماور فروش ها بگذرید و سپس به عصارخانه شاهی بروید. بعد از عصارخانه به سمت بازار زرگرها رفته و تیمچه ملک التجار یا سرای ملک را ببینید. این تیمچه یکی از شاهکارهای بازار اصفهان به شمار می آید.
بعد از تماشا بازار خوش آب و رنگ زرگرها می توانید از چهار سوی چیت سازها دیدن کنید. سپس مسیر خود را به سمت شمال ادامه دهید تا به بازار دار الشفا برسید و بعد از آن می توانید به سمت غرب بروید تا مسجد دار الشفا را نیز زیارت کنید.
اگر همچنان از بازارگردی خسته نشده باشید، پیشنهاد می کنیم مسیر را تا مسجد حکیم، مدرسه صدر، مسجد جارچی، هارونیه، مناره علی و نهایتا میدان عتیق، ادامه دهید و با نظاره کردنشان صفحات تاریخ اصفهان را ورق بزنید. شاید کمی مسجد حکیم برایتان عجیب به نظر برسد چرا که در آن اثری از گنبد و مناره را نخواهید یافت، اما بایستی ذکر کنیم که سایر بخش هایش نظیر مسجد شیخ لطف الله، هنرمندانه ساخته شده است و دیدنش خالی از لطف نخواهد بود. 
شما می توانید گشت و گذار در بازار اصفهان را با دیدن مسجد جامع اصفهان به پایان برسانید و در کافه ها و رستوران های متعدد موجود در این مسیر استفاده کنید. از مشهورترین این کافه ها و رستوران ها می توان به بریانی حاج محمود شفاعت، رستوران جارچی باشی، رستوران نصف جهان، دیزی سرا بازار، کافه نارون و کافه گالری قیصریه اشاره کرد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

مراکز خرید نزدیک به بازار اصفهان

دیدنی های نزدیک به بازار اصفهان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید