• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز
  •  باغ عفیف آباد شهر فارس استان شیراز


باغ عفیف آباد

نام مرکز دیدنی

Afif Abad Garden

نوع مرکز دیدنی

پارک و باغ

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 8:00 الی 12:00 و 15:00 الی 19:00, نیمه دوم سال از ساعت 8:00 الی 12:00 و 15:00 الی 17:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

فارس، شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

معرفی باغ عفیف آباد
شهر شیراز در گوشه گوشه خود آثار دیدنی و تاریخی فراوانی را جای داده که یکی از مورد توجه ترین آنها همواره باغ های ایرانی ساخته شده در این شهر می باشند. در میان این باغ ها اما باغ عفیف آباد به سبب موزه نظامی که در آن واقع شده، از حال و هوای متفاوتی برخوردار است.

باغ عفیف آباد در گذر زمان
این باغ ایرانی زیبا ابتدا در زمان حکومت صفویه و به عنوان تفرجگاهی برای پادشاهان ساخته شد. سالها بعد، در عهد قاجار، این باغ توسط میرزا علی محمد خان قوام الملک، قوام الملک دوم، خریداری می شود. عمارت چشمگیر و دو طبقه ای که امروزه در میانه باغ جلوه گری می کند نیز در این زمان ساخته شده است. علاوه بر این در همان زمان یک بازسازی و مرمت کلی نیز در باغ صورت می گیرد.
در سالهای پایانی حکومت قاجار این باغ به خواهرزاده قوام الملک که با نام عفیفه خانم شناخته می شد رسید، توسط او نوسازی شد و تغییرات چشمگیری در آن به وجود آمد. به همین سبب شهرت باغ از باغ گلشن به باغ عفیف آباد تغییر کرد و همین نام بر روی آن باقی ماند.
پس از آن در زمان حکومت پهلوی این باغ باشکوه به عنوان هدیه به فرح پهلوی تعلق می گیرد. تا اینکه در سال 1340 شمسی طی مزایده ای ارتش موفق به خرید باغ می شود و محوطه باغ را با الهام از کاخ ورسای فرانسه بازسازی می کند. در این هنگام باغ به عنوان محل تفریح و استراحت بزرگان ارتش مورد استفاده قرار می گرفت؛ البته طبقه دوم عمارت به منظور استفاده فرح و خاندان سلطنتی مجهز و آماده سازی شده بود. این باغ تا به امروز نیز همچنان متعلق به ارتش جمهوری اسلامی بوده و توسط آن اداره می شود.

محوطه باغ عفیف آباد 
در ورودی باغ درب چوبی بزرگ که به زیبایی تزیین شده به همراه سردر مزین به نقش دو شیر که به نظر می رسد با یک دست تاج کیانی و با دست دیگر درب را نگه داشته اند، به شما خوش آمد گویی می کنند. پس از ورود با عبور از دالانی که اتاقک های نگهبانی در آن وجود دارد، وارد فضای باغ خواهید شد. در این هنگام حوض بسیار بزرگ و کشیده که طرفین آن را نخل های بلند احاطه کرده اند و عمارت مجلل و چشمگیری که در امتداد آن قرار دارد شما را محسور خواهند کرد. این حوض علاوه بر منظره بی نظیری که ایجاد می کند، در فصول گرم سال نیز باعث تعدیل و خنکی هوای باغ می شود. مهم ترین ویژگی این باغ، باغ آرایی کاملا سنتی و عاری بودن آن از باغ آرایی مدرن می باشد. در ادامه تمامی باغ راه ها با درختانی نظیر کاج، سرو، بید، چنار و همچنین درختان میوه مانند نارنج و انار مزین شده اند و برای تکمیل این زیبایی های روح نواز، در باغچه های باغ نیز آبنماهایی تعبیه شده است.

 عمارت باغ
پس از باغ سرسبز و دل آرا نوبت به عمارت باشکوه آن که شباهت هایی با باغ ارم شیراز نیز دارد، می رسد. در ورودی اصلی که در ضلع شمالی عمارت واقع شده، با ایوانی بلند و با عظمت که دو ستون در طرفین آن بر افراشته شده، مواجه می شوید. بالای این ستون های گچی توسط سرستون هایی که با الهام از تخت جمشید ساخته شدند، آراسته شده است. سقف ایوان نیز به وسیله چوب های بریده شده به شکل چهارگوش و شش ضلعی به همراه نقوشی با رنگ روغن، هنرمندانه تزیین شده و بدون شک چشمان شما را خیره خواهد کرد. در دو سمت از بنا نیز بهارخواب هایی با هشت ستون وجود دارد که جلوه خاصی به بنا می بخشند. پلکانی سنگی که در پایین ایوان قرار دارد نیز بنای عمارت را به محوطه باغ پیوند می دهد. در طرفین ایوان ضلع جنوبی که از نظر تزیینات به ایوان ذکر شده بی شباهت نیست نیز دو پلکان وجود دارد که طبقه دوم بنا را به باغ مرتبط می کنند.  
قسمت داخلی عمارت به طور تقریبی 30 اتاق و تالار را در بر می گیرد. همگی این اتاق ها دارای سقف و درب هایی به جنس چوب می باشند و به خوبی تزیین شده اند. ایوانی زیبا که با ستون های متعدد تزیین شده در دور تا دور طبقه دوم وجود دارد و نکته قابل توجه دسترسی تمامی اتاق های این طبقه به ایوان می باشد. کاشی کاری بسیار زیبا و هنرمندانه که تاج گذاری پادشاه ساسانی و موبدی که تاج را به او تقدیم می کند را به تصویر می کشد نیز در این طبقه توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

موزه  اسلحه
طبقه اول این ساختمان امروزه به عنوان موزه نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. در این موزه شما از طیف گسترده ای از سلاح های مختلف و متعلق به ادوار گوناگون، نظیر سلاح های گرم و سرد، نیمه خودکار و خودکار، زره و سپر و کلاه خود، انواع شمشیر، انواع تفنگ ها مانند تپانچه و مسلسل و بسیاری دیگر بازدید می کنید. از جمله باارزش ترین سلاح های نگه داری شده به تفنگ های فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه و محمدرضا شاه، مسلسل رییس علی دلواری، سلاح های مورد استفاده توسط میرزا کوچک خان جنگلی و جنگ آوران این نهضت و همچنین توپ فتح علی شاه قاجار، می توان اشاره کرد. این موزه به عنوان یکی از بهترین و بزرگترین موزه های اسلحه در خاورمیانه و به عنوان دومین موزه بزرگ نظامی در ایران شناخته می شود.

موزه عبرت
با بالا رفتن از پله ها و رسیدن به طبقه دوم وارد موزه عبرت خواهید شد. فضای این طبقه بسیار زیبا و چشم نواز بوده و سقف آن با نقوشی مانند مناظر شکارگاه، گل و بوته و شادی و پای کوبی با ظرافت تمام تزیین شده است. تمامی دیوارها به وسیله گچ بری و مقرنس آراسته شده اند و در دو ضلع از این طبقه بخاری هایی زیبا و خیره کننده، ساخته شده از سنگ مرمر وجود دارد. مهم ترین اشیا نگهداری شده در این طبقه فرش های ارزشمند و نفیس و پیانو فرح دیبا که در جشن های 2500 ساله با آن اجرا کرده بود می باشند. پذیرایی، نشیمن، اتاق مطالعه، اتاق همایش و قمارخانه از سایر بخش های این طبقه هستند.

سایر قسمت های دیدنی باغ
از جمله بخش های دیدنی دیگر در باغ عفیف آباد به حمام و قهوه خانه می توان اشاره کرد. 
ساختمان حمام کاملا به سبک سنتی بوده و دارای دو خزینه آب گرم و سرد می باشد. بر دیوارهای حمام صحنه هایی از دیدار خسرو پرویز با مردم، ورود یوسف پیامبر به مجلس زنان مصری و فرهاد و کوه بیستون، توسط نقش برجسته به زیبایی ایجاد شده است. در پشت بام بنا نیز یک گنبد کوچک همراه مناره وجود دارد.
در مجاورت بنای حمام نیز یک قهوه خانه که به سبک ایرانی معماری و ساخته شده وجود دارد که حوضی در میانه آن خود نمایی می کند. در بخش داخلی قهوه خانه شش هجره را می توان دید که بر دیوار آنها توسط کاشی کاری، داستان هایی از شاهنامه نظیر زال و سیمرغ، ضحاک و کاوه آهنگر، نبرد رستم و اسفندیار، تهمتن و دیو سفید و رستم اسفندیار، نقش بسته اند.

دسترسی ها
اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را برای رفتن به این باغ زیبا دارید، با استفاده از اتوبوس های بلوار استقلال و پیاده شدن در ایستگاه های بعثت یا زرهی و با کمی پیاده روی به باغ خواهید رسید.
همچنین ایستگاه های چهارراه زرگری و آوینی نزدیکترین ایستگاه های مترو به این باغ هستند. با پیاده شدن در این ایستگاه ها شما به استفاده از تاکسی برای رسیدن به مقصد احتیاج خواهید داشت.
به طور کلی اما بهترین انتخاب برای رفتن به این باغ با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تاکسی های سطح شهر می باشند.

زمان پیشنهادی برای بازدید
بازدید و صرف وقت در این باغ زیبا و کم نظیر ایرانی در هیچ فصلی از سال خالی از لطف نخواهد بود اما با توجه به اوج زیبایی طبیعت بهاری در ماه اردیبهشت، این زمان را برای بازدید از باغ به شما پیشنهاد می کنیم.

نکته: باغ عفیف آباد در روزهای رحلت پیامبر، شهادت امام علی(ع)، عاشورا و تاسوعا، شهادت امام جعفر(ع) و رحلت امام خمینی آماده میزبانی از شما نخواهد بود.

نکته: نرخ قیمت برای گردشگران خارجی 50،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به باغ عفیف آباد

دیدنی های نزدیک به باغ عفیف آباد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید