• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان
  •  قلعه اربونی شهر ارمنستان کشور ایروان


قلعه اربونی

نام مرکز دیدنی

Erebuni Fortress

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

ساعت بازدید

از ساعت 10:30 تا 16:30, روزهای دوشنبه و تعطیلات عمومی تعطیل می باشد

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

1000 درام

وب سایت

آدرس

Erebuni Street 38, Yerevan, Armenia

استحکامات شهری از دوران قدیم و باستانی تا امروزه تغییرات زیادی کرده، در دوران کهن از دیوارها و برج های مرتفع به عنوان ساختارهای مستحکم استفاده می کردند اما امروزه فرم و ساختار آنها به طور قابل توجهی تغییر نموده ولی خوشبختانه هنوز هم آثاری از نمونه های تاریخی برای اثبات الگوهای شهرهای قدیمی یافت می شود. در حوالی جنوب شرقی ایروان در ارتفاعات تپه های 65 متری، قلعه ای دیدنی با ارائه چشم اندازی شگرف به دشت آرارات به چشم می خورد. یک مکان باستانی شگفت انگیز که هیچ یک از گردشگران محلی و خارجی نمی توانند در برابر آن مقاومت نمایند. قلعه ای باستانی و کهن به نام اربونی که نام ایروان نیز از اسم آن مشتق شده.

ریشه یابی
نظریات متعددی درباره ریشه یابی نام اربونی برای این قلعه مطرح می شود، یکی از این نظریات به کتیبه یافت شده در قلعه تپه قرمز (Karmir Blur) ارتباط مستقیم دارد، کتیبه ای که بر آن کلمات تصاحب، تاراج و دزدی حکاکی شده. از این رو به نظر می رسد نام آن به سادگی پیروزی و فتح معنا می شود. 
با تفکیک کلمه اربونی به کلمه (eri) با ریشه (Ers) بازمی گردد. در واقع اِر به معنای مردم ساکن در قلمرویی مشخص و بون به معنای پناهگاه می باشد. به بیانی دیگر اربونی به معنای پناهگاه مردم یا شهر مردم مستقل می باشد. 

تاریخچه قلعه
قلعه اربونی در سال 782 قبل از میلاد توسط یکی از قدرتمندترین پادشاهان سلسله اوراتو، آرگیشتی یکم ساخته شد. بر اساس کتیبه خورخور، پادشاه آرگیشتی 6600 سرباز را از قسمت های غربی ارتفاعات ارمنستان خصوصا کات (Khate) و سوپانی (Tsupany) را در این مکان مستقر نمود. اربونی به عنوان یک قلعه نظامی با هدف اصلی حفاظت از مرزهای شمالی پادشاهی اوراتو ساخته شد. آرگیشتی بعد از تسخیر سرزمین های شمال ایروان و غرب دریاچه سوان با هدف حفاظت از این سرزمین ها تصمیم به ساخت این قلعه گرفت. مناطقی تسخیر شده که ساختار امروزی شهر آبوویان را تشکیل داده اند. قلعه اربونی در ارتفاعات تپه ای جذاب با اقتدار و شکوهی بی بدیل و دیوارهای دفاعی 10 تا 12 متری استوار گردیده. در پشت این دیوارهای دفاعی، دیوارهای مرکزی و داخلی دیگری نیز یافت می شود. دیوارهایی که ساختمان ها را از یکدیگر جدا کرده اند و از جنس سنگ بازالت، توفا، چوب و خشت می باشند. در مجموعه این قلعه یک قصر و چندین ساختمان قابل توجه ساخته شد. پادشاهانی که بعد از آرگیشتی به قدرت رسیدند، از اربونی به عنوان اقامتگاه خود در طول لشگرکشی های نظامی علیه مهاجمین خارجی استفاده می کردند. در آن دوران تلاش های زیادی برای حمله به پادشاهی اوراتو و فتح قلعه اِربونی انجام شد. در نهایت پادشاهان قدرتمند هخامنشی بر آن چیره شدند اما قلعه اربونی به دلیل موقعیت استراتژیک فوق العاده اش همیشه از گزند حملات و تجاوزات در امان بود. این قلعه همواره مسکونی، امروزه به شهر ایروان تبدیل گردیده.

معماری قلعه اربونی
این قلعه در ارتفاعات 65 متری تپه ای مرتفع قرار گرفته و از طریق شیب جنوبی تپه قابل دسترسی است. قلعه ای استوار که توسط برج هایی قوی و مرتفع حفاظت می شود و ورودی اصلی اش در جنوب شرقی تپه قرار گرفته، وردی که به حیاط اصلی دژ هدایت می شود. راه پله های آن به سمت میدان هدایت می شود، میدانی که قلعه را به سه بخش مذهبی، مجلل و مقرون به صرفه تقسیم می کند. بخش مذهبی آن در جنوب غربی میدان و محل قرار گرفتن معبد خدای خلدی (God Khaldi) قرار گرفته، این بخش دارنده برجی با ساختار زیگورات می باشد و از طریق یک راه پله قابل دسترسی است. این معبد همچنین دارای یک اتاق جانبی در طبقه پایینی است. سالن آن با دو ردیف ستون چوبی و اطراف دیواره های آن با نیمکت های متعددی پر شده. در دیواره سمت چپ آن یک قربانگاه نیز یافت می شود. دیواری که با نقاشی های رنگارنگ از شمایل انسان، طرح های هندسی و گل هایی زیبا مزین گردیده. ساختمان های کاخ آن در بخش شمالی میدان قرار گرفته اند، بخش مرکزی آن شامل یک حیاط که با ستون های 5 در 5  می باشد. سقف سالن آن مسطح و دارای پوششی چوبی است. دیوارهای آن با نقاشی های رنگارنگ و آویزهایی جذاب از فرش مزین گردیده. 

کتیبه ها
کتیبه های متعددی در قلعه اربونی کشف شده، از مهم ترین آنها می توان به کتیبه کشف شده در سال 1950 اشاره کرد، کتیبه ای که بر روی آن متن (با بزرگداشت خدای خلدی، آرگیشتی فرزند منوآ، این قلعه را برای قدرت کشور و هراس دشمنان بنا کرد و نام اربونی را بر آن نهاد). خالدی یکی از سه خداهای اوراتو بود. البته کتیبه هایی مشابه نیز در توشپا، پایتخت اوراتو در قرن نهم قبل از میلاد کشف گردید. در قرن هشتم قبل از میلاد قلعه اربونی با ارزش تاریخی شگرفی بنا گردید. بازمانده های باستان شناسی مکشوفه در این منطقه نشان از قدمت 3000 ساله آن دارد. با توجه به این اهمیت تاریخی شگرف این قلعه یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی در ایروان به شمار می رود. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

دیدنی های نزدیک به قلعه اربونی

تفریحات نزدیک به قلعه اربونی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید