• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خیابان شهدا شهر آذربایجان کشور باکو
  •  خیابان شهدا شهر آذربایجان کشور باکو
  •  خیابان شهدا شهر آذربایجان کشور باکو
  •  خیابان شهدا شهر آذربایجان کشور باکو
  •  خیابان شهدا شهر آذربایجان کشور باکو


خیابان شهدا

نام مرکز دیدنی

Martyrs' Lane

نوع مرکز دیدنی

منطقه و میدان

شهر

ساعت بازدید

24 ساعته

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

Mehdi Hüseyn Street, Baku, Azerbaijan AZ1006

در اوایل دهه 1990 همزمان با زوال اتحاد جماهیر شوروی، باکو مرکز تادیب های سختگیرانه و سرکوب های خشونت انگیز علیه جنبش های استقلالی بود. در جریان این اتفاقات در این خیابان تعداد زیادی از مردم آذربایجان به دست نیروهای نظامی شوروی قتل عام شدند. این کوچه بعد از به وقوع پیوستن این اتفاقات به پاس گرامیداشت یاد و خاطره 15000 قهرمان آذربایجانی از جمله کسانی که در جریان قتل عام سیاه ماه ژانویه جان خود را از دست دادند، خیابان شهدا نام گرفت. این خیابان در میان شهروندان آذربایجانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارست و همواره با تاج گل هایی که مردم این سرزمین به پاس گرامیداشت و ادای احترام به این جانباختگان در راه سرزمین مزین گردیده. در این کوچه مقبره ها در یک راستا قرار گرفته اند و دیواره های خیابان با سنگ های مرمر پوشانده شده اند. در این مکان همچنین مقبره های برادران نظامی بریتانیایی که در اواخر جنگ جهانی اول جانشان را از دست دادند، یافت می شود. 
البته در ابتدا این خیابان محل قرار گرفتن یک آرامگاه بود، آرامگاه بعد از به قدرت رسیدن بلشویک ها کاملا از بین رفت، اجساد توسط آنها به بیرون کشیده شد و پارکی تفریحی در آن محل ایجاد شد. این پارک به اسم رهبر بلشویک ها سرگئی کیروف (Sergei Kirov) نامگذاری شد و با تندیسی از وی مزین گردید. بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی مجسمه و همچنین امکانات تفریحی پارک حذف شدند و این مکان بار دیگر به محل دفن قهرمانان تبدیل گردید. اولین قهرمانی که در این آرامگاه ابدی آرمیدند، قربانیان حادثه ژانویه سیاه سال 1990 باکو بودند. این آرامگاه همچنین به قربانیان جنگ قره باغ کوهستانی که از فوریه 1988 تا 1944 رخ داد، تعلق دارد. بر اساس برآوردها حدودا 15000 نفر در این آرامگاه دفن شده اند، آرامگاهی که بر روی یک تپه در جنوب شهر قرار گرفته و چشم اندازی تماشایی به دریای خزر ارائه می دهد. هر ساله هزاران نفر به نماد احترام و بزرگداشت یاد و خاطره افرادی که زندگی خود را در راه استقلال آذربایجان از دست دادند، از این آرامگاه دیدن می نمایند. با سوار شدن بر یک تراموا و پرداخت هزینه 20 سنتی می توان از تپه ها بالا آمد و به آرامگاه رسید. 
شعله ابدی آرامگاه معمولا از تاج گل و حلقه گل های متعددی پر شده و توسط بسیاری از مقامات باکو بازدید می شود. 
کوچه شهدا همچنین میزبان آرامگاه ابدی 1130 سرباز ترکیه است که در طی جنگ باکو با نیروهای بولشویک و ارمنی در سال 1918 کشته شدند. در مجاورت این آرامگاه مسجد شهدا به چشم می خورد، مسجدی که توسط ترک ها ساخته شده. آرامگاه شهدای ترکیه دارای فرمی شش ضلعی است که با سنگ های گرانیت قرمز پوشانده شده و یک هلال ماه سفید رنگ به نماد پرچم ترکیه در وسط آن قرار دارد. 

نکته: خیابان شهدا به راحتی و با انجام یک پیاده روی از شهر قدیمی قابل دسترسی است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

دیدنی های نزدیک به خیابان شهدا

تفریحات نزدیک به خیابان شهدا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید