• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه
  • شهر سن پترزبورگ در کشور روسیه - توریستگاه

آشنایی با سن پترزبورگ



کشور

اقلیم آب و هوایی

تابستام گرم و مرطوب و زمستان سرد و مرطوب

وسایل حمل و نقل

مترو,خطوط اتوبوسرانی,تاکسی,قطار,تراموا,مینی بوس

مساحت

1,439 کیلومتر مربع

جمعیت

5,281,579 نفر

زمان پرواز از تهران

4.25 ساعت
موقعیت جغرافیایی و اطلاعات شهر
می توان از سن پترزبورگ (یا سنت پترزبورگ) بعد از مسکو به عنوان دومین شهر و بندر مهم روسیه در دریای بالتیک نام برد. شهری که در 27 ماه مه سال 1703 در کناره های رود نوا و شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک به دستور پتر کبیر ساخته شد. نام این شهر زیبا در سال 1914 از سن پترزبورگ به پتروگراد و در سال 1924 به لنینگراد تغیر یافت اما مجدداً در سال 1991 به نام اولیه اش یعنی سن پترزبورگ بازگشت. 
سن پترزبورگ در فاصله بین سال های 1713 تا 1728 پایتخت امپراطوری روسیه بود اما در سال 1918 سازمان های دولتی مرکزی روسیه به شهر مسکو نقل مکان کردند.
سن پترزبورگ نه تنها یکی از شهرهای مدرن روسیه است بلکه یکی از سرمایه های فرهنگی این کشور محسوب می شود. مرکز تاریخی سن پترزبورگ و بناهای تاریخی آن عضو سایت میراث جهانی یونسکو می باشند و موزه ارمیتاژ یکی از بزرگترین موزه های هنری دنیا در این شهر قرار دارد. این شهر همچنین جایگاه بسیاری از کنسولگری های خارجی، شرکت های بین المللی، بانک ها و دفاتر شرکت های تجاری نیز می باشد.

جمعیت سن پترزبورگ
بر اساس آخرین برآوردهای رسمی و نتایج سرشماری جمعیت سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو 5 میلیون و 281 هزار و 579 نفر اعلام شده است.

آب و هوای سن پترزبورگ
سن پترزبورگ آب و هوای مرطوب قاره ای دارد اما تاثیر گردبادهای دریای بالتیک باعث می شود که تابستان هایش گرم، مرطوب و کوتاه و زمستان هایش سرد، مرطوب و طولانی باشد. شرایط آب و هوایی سن پترزیورگ و هلسینکی (Helsinki) پایتخت فنلاند بسیار به یکدیگر شبیهند اما سن پترزبورگ به دلیل قرار گرفتن در ناحیه شرقی تر، زمستان های سردتر و تابستان های گرم تری را تجربه می کند.
متوسط حداکثر دمای این شهر در ماه ژوئیه 23 درجه و حداقل دما در ماه فوریه منفی 8.5 درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است. بیشترین دمای ثبت شده این شهر متعلق به موج های تابستانی است که در سال 2010 در نیمکره شمالی به حرکت درآمدند. یخ زدن سطح زمین در زمستان های سن پترزبورگ امری طبیعی است و بخش هایی از رود نوا هم که در محدوده شهر قرار دارد در ماه های نوامبر یا دسامبر یخ می زنند. این یخ ها در ماه آوریل کم کم آب شده و ناپدید می شود. 
در فاصله بین ماه های دسامبر تا مارس سن پترزبورگ به طور متوسط 118 روز برفی را تجربه می کند که متوسط عمق بارش برف در این شهر در ماه آوریل 19 سانتی متر اندازه گیری و آخرین میانگین دوره یخ زدگی سن پتربورگ 135 روز اعلام شده است. 
با توجه به قرار گرفتن سن پترزبورگ در موقعیتی شمالی تر، این شهر تحت تاثیر توده های خلیج فنلاند که از سمت اسکاندنیاوی می آیند، قرار می گیرد، توده هایی که درجه حرارتی بالاتر از صفر را برای این شهر به ارمغان می آورند. از این رو سن پترزبورگ زمستان هایی گرم تر از مسکو و مناطق اطراف را تجربه می نمایند. اما به طور کلی شرایط آب و هوایی این شهر در طول سال بسیار متغیر است و فراز و نشیب های متعددی را تجربه می کند.
سطح بارندگی سالانه شهر حدوداً 660 میلی متر است و بیشتر بارش ها هم در اواخر فصل تابستان اتفاق می افتد. به طور کلی آب و هوای سن پترزبورگ مرطوب می باشد و میانگین رطوبت این شهر به 78 درصد می رسد. در 165 روز از سال این شهر جادویی شاهد آسمانی تمام ابری خواهد بود.

تاریخچه
سن پترزبورگ در سال 1703 توسط پتر کبیر ساخته شد و در سال 1712 تا 1918 پایتخت امپراطوری روسیه بود. این شهر جادویی غربی ترین شهر روسیه به شمار می آید، از این رو در بین مردم به عنوان پنجره ای رو به غرب مشهور است.
سن پترزبورگ در طی سه قرن گذشته ایفاگر نقشی حیاتی در تشکیل سه دوره اصلی و قدرتمند در ساختار تاریخ روسیه یعنی غرب گرایی، صنعتی سازی و انقلاب بوده.
در سال 1924 و اوایل جنگ جهانی یکم زمانی که روسیه در برابر آلمان می جنگید نام پتروگراد با هدف دور بودن از نام های آلمانی بر این شهر گذارده شد. در سال 1924 بعد از مرگ ولادیمیر لنین (Vladimir Lenin) این شهر به نام لنینگراد خوانده می شد تا اینکه در سال 1991 همزمان با سقوط اتحاد جماهیر شوروی دوباره آن را سن پترزبورگ نامیدند و به نام پیشینش بازگشت.
از اوایل قرن بیست و یکم سن پترزبورگ با جمعیتی بالغ بر 4.8 میلیون نفر بعد از مسکو دومین شهر بزرگ روسیه و بعد از مسکو، لندن و برلین پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر اروپا به شمار می رود. شهری جادویی که از آن به عنوان دومین مرکز مهم صنعتی روسیه یاد می شود و قطب مهم کشور در زمینه صنایع سنگین، تحقیقات و توسعه، تولیدات صنعتی نظامی و پایگاه های نظامی و آموزشی به شمار می رود. 
می توان از سن پترزبورگ به عنوان محبوب ترین مقصد توریستی در طی ماه های مه و ژوئن نام برد، روزهایی که این شهر نظاره گر پدیده افسانه ای شب های سفید است. در اوایل تابستان به علت طولانی شدن زمان تابش آفتاب سن پترزبورگ در تاریکی شب فرو نمی رود و تمام مدت شبانه روز هوا یا روشن است یا حالت گرگ و میش صبحگاهی دارد. در طی شب های سفید خورشید هیچ وقت غروب نمی کند.
 
پایتخت امپراطوری روسیه
در سال 1703 همزمان با تصرف یک دژ در محل اتصال رودخانه نوا و خلیج فنلاند از سمت سوئد توسط پتر بزرگ، وی تصمیم به ساخت یک شهر بزرگ در این سرزمین گرفت، شهری که روسیه را به اروپای غربی متصل می ساخت و از بندرگاه بالتیک محافظت می نمود. برای ساخت این شهر هزاران اسرای جنگی سوئدی، رعیت ها و کارگران روسی به خدمت گرفته شدند، شهری با کانال ها و قصرهای متعدد. 
با شیوع مالاریا در این شهر بیش از ده ها هزار نفر جان باختند، قربانیانی که اجسادشان به مناطق در حال ساخت و ساز منتقل گردیدند. با به وقوع پیوستن این حادثه و اتفاقات سن پترزبورگ به شهر ساخته شده بر روی اجساد و استخوان ها معروف شد. این منطقه بارها و بارها در سال های 1777، 1824، 1924 و 1955 مورد هجوم بلاها و غارت ها متعددی قرار گرفت. 
امپراتریس الیزابت، دختر پتر کبیر راه پدر خود را ادامه داد و از مجرب ترین معمارین اروپایی نظیر فرانچسکو بارتولومئو راسترلی (Bartolomeo Rastrelli) برای خلق ساختارهای ماندگار باروکی نظیر کاخ زمستان، موسسه اسمولنی (Smolny Institute) و کاخ های تزارسکویه سیلو palaces of Tsarskoe Selo)) کمک خواست. بعد از آن کاترین دوم اقدام به خرید نقاشی ها و آثار هنری بسیار با ارزشی کرد، آثاری که امروزه هسته های اصلی موزه ارمیتاژ به شمار می آیند. از دیگر اقدامات بسیار مهم کاترین کبیر می توان به تاسیس آکادمی هنر روسیه اشاره کرد. 
در دوران امپریالیست سیاستمداران برجسته، روشنفکران و شخصیت های فرهنگی با نهادهای بلند پایه در سن پترزبورگ به منظور ایجاد وقایعی که به شدت بر زندگی هر فرد روسی تاثیر داشت، با یکدیگر متحد شدند. 
در سال 1825 قیام دیسمبرین (Decembrist) در میدان سنا (Senate) یا دیسمبرین امروزی به وقوع پیوست. در ژانویه سال 1905 کشیش گئورگی گاپون (Father Gapon) رهبری راه پیمایی صلح آمیز کارگران و خانواده هایشان به مقصد کاخ زمستانی جهت مطرح کردن تقاضاهایشان به تزار را بر عهده داشت. اما این راه پیمایی نتیجه ای جز یک کشتار جمعی در پی نداشت تا جاییکه در تاریخ از این روز به عنوان یکشنبه خونین یاد می شود. پس از این حادثه کارگران سن پترزبورگ به شدن ستیزه جو شدند. البته دلیل این اعتراصات هم پیشرفت صنعتی روسیه و تقاضای بالای کار اجباری بود، مسائلی که کارگران را به زندگی و کار در شرایطی بسیار سخت وادار می نمود.
در اواخر قرن بیستم سن پترزبورگ بعد از لندن، پاریس، وین و برلین در زمره پنجمین کلان شهر اروپا قرار داشت و از آن به عنوان نماینده جدید امپراطوری روسیه در قدرت های نظامی و صنعتی یاد می شد. اما با صنعتی شدن روسیه و ظهور یک جنبش انقلابی پر رنگ سن پترزبورگ به مهد انقلابی روسیه تبدیل شد. 

تحت حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی
با شروع جنگ جهانی اول در اوت سال 1914 نیکولاس دوم نام پایتخت را به پتروگراد تغییر داد. در ابتدای جنگ خیابان های پتروگراد توسط جوانان داوطلب انجام خدمات نظامی پرشدند. اما با توجه به افزایش زیان های اقتصادی در این شهر، پتروگراد به مرکز تمایلات ضدتزاری تبدیل گشت. شورای نمایندگان کارگران و سربازان پتروگراد در سال 1917 تاسیس شد و در سال 1905 بیشترین فعالیتش را داشت. در ماه مارس سال 1917 زخمی شدن کارگران و طغیان کردن سربازان باعث ناکامی و استعفا نیکلاس دوم شد. با برکناری نیکلاس یک دولت موقت دیگری روی کار آمد که به طور مداوم در حال مبارزه با شورای پتروگراد برای کنترل شهر بود. در طول روزهای ماه ژوئیه شوروی ها موفق به کسب قدرت شدند و در هفتم نوامبر اعضای ارتش سرخ تروتسکی (Trotsky's Red Guards) به کاخ زمستانی یورش آوردند و دولت موقت فرار کرد. برای هفتاد و چهار سال آینده روسیه تحت فرماندهی کمونیست ها بود. در سال 1924 پس از مرگ لنین نام پتروگراد به لنینگراد تغییر یافت. در طی جنگ جهانی دوم لنینگراد متحمل صدمات و آسیب هایی جدی شد. آلمانی ها برای مدت 900 روز شهر را محاصره کردند و بین 700 هزار نفر تا 1 میلیون شهروند به دلیل حملات و گرسنگی جان خود را از دست دادند. گرچه نازی ها هرگز به شهر وارد نشدند اما بسیاری از کاخ های اطراف از جمله پتروهوف و کاخ کاترین را غارت کردند و سوزاندند. در دوران بعد از استالین، لنینگراد مرکز مهم اقتصادی و فکری روسیه به شمار می رفت. می توان نام گریگوری رومانف را در کنار نام کیروف در تاریخ روسیه آورد، یکی از رهبران مشهور سیاسی و اولین دبیر مجلس حزب لنینگراد در طی سال های 1970 تا 1983. رومانف در پیشرفت و توسعه انجمن های تولیدی و علمی بسیار موثر بود و نقش به سزایی در گسترش تاسیسات علمی و پیوند بخش های تحقیقاتی و تولیدی را ایفا کرد.

دوران بعد از شوروی
گرچه رومانف از اصلاحات میخائیل گورباچف (Mikhail Gorbachev) اجتناب کرد اما دیگر رهبران لنینگراد این تغییرات را پذیرفتند. آناتولی سابچاک (Anatoly Sobchak) در بین سال های 1989 تا 1991 به عنوان اولین شهردار شهر انتخاب شد. یکی از شخصیت های اصلی جنبش دموکراتیک روسیه که بعد از شکست کودتا، نام لنینگراد را مجدداً به سن پترزبورگ تغییر داد.
می توان از سن پترزبورگ به عنوان پایتخت فرهنگی روسیه نام برد، شهری که مهد پرورش بزرگانی در عرصه های مختلف نظیر نیکولای گوگول (Nikolai Gogol)، الکساندر پوشکین ((Alexander Pushkin، مارک شاگال (Marc Chagall)، ایلیا رپین (Ilya Repin)، آنا آخماتووا (Anna Akhmatova)، پیوتر ایلیچ چایکوفکسکی (Peter Tchaikovsky) و دمیتری شوستاکوویچ (Dmitry Shoshtakovich) می باشد. بسیاری از جاذبه های معروف جهان نظیر موزه ارمیتاژ، موزه روسی، کاخ زمستانی رومانف، کلیساهای ارتودوکس، کلیسای سنت ایزاک، قلعه پیتر و پل در این شهر به چشم می خورد.

غذا و نوشیدنی ها
طعم برتر غذاهای روسی در کل جهان معروف است، غذاهایی با کیفیت که در سراسر سن پترزبورگ یافت می شوند. اما این شهر جادویی تنها جایگاه غذاهای روسی نیست و غذاهای هیجان انگیز دیگری در آن وجود دارد.

1: غذاهای آسیای مرکزی (ازبک و تاجیک)
سن پترزبورگ جامعه ای عظیم از مهاجرین ازبک را در دل خود جای داده، جامعه ای شگرف با سنت های آشپزی منحصربه فرد. به طور کلی غذاهای ازبکی بسیار خوشمزه و در عین حال بسیار ارزان قیمت هستند. یعنی با پرداخت تنها 250 روبل می توانید غذایی بسیار لذیذ و خوشمزه را امتحان کنید. البته یافتن مکان ها و رستوران های ارائه غذاهای ازبکی کمی دشوار است و میهمانان می توانند از طریق ثبت نام در تورهای غذایی ازبک ها و بسیاری از نقاط بازار سونی این غذاها را امتحان کنند. 

2: غذاهای گرجی 
غذاهای گرجی هم بسیار خوشمزه و منحصربه فردند. این غذاهای لذیذ و هیجان انگیز در رستوران های گرجی واقع در سراسر سن پترزبورگ یافت می شوند. هر چند غذاهای گرجی از غذاهای ازبکی گران ترند و باید برای یک وعده آن در حدود 600 روبل پرداخت نمود اما ارزش امتحان کردن را دارد. 

همچنین با توجه به سرمای طاقت فرسای مسکو و پایین آمدن درجه حرارت این شهر تا منفی 30 درجه انتظار می رود غذاهای این منطقه گرم و مقوی باشد، پس استفاده از سیب زمینی، نان، کلوچه و خامه در اکثر غذاهای این سرزمین اصلاً تعجب آور نیست. غذاهای روسی بسیار هیجان انگیزند و در برخی از آنها ردپایی از هنر آشپزی فرانسوی نیز یافت می شود. در این شهر جادویی و جذاب صرف کاشا غذایی محبوب برای خانواده های روسی را به هیچ وجه از دست ندهید، غذایی هیجان انگیز که به کمک غلات تهیه می شود و بسته به نوع غلات موجود در آن گاه به شکل فرنی و گاه به شکل دمی غلات با تخم مرغ پخته شده سرو می شود. روس ها بیشتر برای وعده صبحانه کاشا (Kasha)، نان کره ای (Butterbrots)، تخم مرغ آب پز یا سرخ شده، تورگ (Tvrog) نوعی پنیر شبیه به پنیر خامه ای و غلات صبحانه می خورند. 
یکی دیگر از غذاهای خوشمزه روسیه سوپ بُرش (Borsch) یا چغندر می باشد که در هوای سرد زمستانی خیلی می چسبه، سوپی وسوسه انگیز قرمز رنگ و تهیه شده از کلم و چغندر. برای طعم بهتر، این سوپ را معمولاً با ماست یا خامه ترش سرو می کنند.
 از دیگر غذاهای محبوب روسی می توان به سولیانکا (Solyanka) اشاره کرد، نوعی سوپ غلیظ، دلچسب و در عین حال سالم که از پختن آرام تکه های گوشت بر روی حرارت کم به همراه سیر، گوجه، فلفل و هویج تهیه می شود.
بلینی (Blini) یکی از دیگر غذاهای خوشمزه این سرزمین است، نوعی نان گرد و نرم و نازک و چیزی شبیه پن کیک انگلیسی که از آرد، شیر و تخم مرغ درست می شود. در طی سفرتان به مسکو حتماً اوکروشکا سیب زمینی را امتحان کنید، سوپی سرد با محتویات کره، سیب زمینی و پیاز که با شوید و تربچه تزئین می شود. کیفیت سیب زمینی و تازه بودن کره در این سوپ ساده و در عین حال بسیار خوشمزه واقعاً تاثیرگذار است. 
اگر از طرفداران دلمه هستید، صرف دلمه کلم پیچ برایتان بسیار هیجان انگیز خواهد بود، نوعی غذای سنتی و خوشمزه که برای تهیه آن گوشت گاو را در کلم پخته شده می پیچند و سپس با حرارت ملایم می پزند.
برای علاقمندان به سمبوسه، کنیش (Knish) قطعاً بسیار دلچسب خواهد بود، ترکیبی از پوره سیب زمینی، گوشت گاو، پیاز و پنیر که داخل خمیری قرار گرفته و درون روغن سرخ می شود.
خینکالی (Khinkali) غذایی بسیار پرادویه و طعم دار که مواد داخل آن شامل گوشت چرخ کرده و گشنیز می باشد، البته این مواد را به صورت خام در داخل خمیر قرار می دهند. به همین دلیل در هنگام طبخ تمام عصاره مواد به داخل خمیر می رود و طعمی وصف نشدنی را به آن می دهد.
یکی از دیگر غذاهای سنگین و پرگوشت روسیه ژارکویه ((Zharkoye است، نوعی آبگوشت که در ظرف هایی مانند دیزی سرو می شود و طعم آن قطعاً برای ایرانیان خوشایند خواهد بود. 
و حال نوبت به دسرهای خوشمزه مسکو می رسد. بستنی روسی (Morozhenoe) و دسر چاک چاک واقعاً شما را به اغوا می برد. می توان از چاک چاک به عنوان محبوب ترین دسر شرقی در روسیه نام برد، نوعی خوراکی لذیذ که شامل تکه های کوچک تهیه شده از خمیر می باشد که بعد از پختن آن را با عسل می پوشانند. 
اوکروشکا سیب زمینی (Potato Okroshka) یکی دیگر از غذاهای خوشمزه روسیه است، سوپی سرد و تهیه شده از دوغ، سیب زمینی پخته، پیاز و تربچه. 
همچنین از دیگر غذاهای معروف روسیه می توان به پنکیک روسی، سالاد الویه روسی، استراگانوف، سالمون دودی، شیشلیک، خپله روسی (Russian dumplings) و کلم ترش و شیرین اشاره کرد. 

مناسبت ها و رویدادها

ژانویه: کریسمس ارتودوکس روسیه
بعد از انقلاب سال 1917کریسمس نیز مانند دیگر مراسم و جشن های مذهبی در روسیه ممنوع شد. کلیسای ارتودوکس روسیه و تقریباً تمام روس ها، کریسمس را در زادروز تولد مسیح یعنی هفتم ژانویه جشن می گیرند، در واقع این یک مراسم مذهبی است که خانواده ها در شب کریسمس یعنی ششم ژانویه به کلیسا می روند سپس به مراسم شام مقدس می پیوندند. برخی از مردم تمام شب را در کلیسا سپری می کنند و برخی دیگر هنگام صبح به آنجا می روند.

فوریه: فستیوال ماسلنیتسا
مراسم ماسلنیتسا یا نوروز روس ها هفت هفته قبل از عید پاک برگزار می شود، یک سنت قبیله ای که نماد وداع با زمستان و استقبال از بهار است که با توجه به سنت های دین مسیحی انجام می شود. این هفته هر روز توام با آداب و رسوم دیرینه پیش می رود و شامل انجام فعالیت های مختلفی می باشد، فعالیت های نظیر ساختن عروسک های ماسلنیتسا از کاه و لباس های کهنه، تهیه و صرف مقدار زیادی بلینی یا پنکیک روسی، سورتمه کشی، گردش های دسته جمعی، رفتن دامادها به میهمانی مادر همسرشان و حل اختلافات مابین مردم. در واقع نقطه عطف این جشن روز آخر می باشد، زمانی که همه یکدیگر را می بخشند و به یاد رفتگانشان در کلیسا نیایش می کنند. در عصر این روز زیور آلات عروسک ماسلینتسا را جدا می کنند و آن را در میان شعله های برافروخته آتش می اندازند.

مارس و آوریل: مراسم عید پاک
عید پاک یکی از بزرگترین عیدهای مسیحیان است که در اولین یکشنبه بعد از ماه کامل پس از اعتدال بهاری انجام می شود. این مراسم از شب قبل یکشنبه آغاز شده و در طی آن کلیساها چراغانی می شود و در هنگام صبح با به صدا در آوردن زنگ کلیسا عید را اعلام می کنند. در این روز مهم مردم با خریدن و پختن نان شیرین و کیک عید و رنگ کردن تخم مرغ هایشان این مراسم سنتی را جشن می گیرند.

آوریل تا نوامبر: فصل جهت یابی تابستان (Summer Navigation Season) 
از ماه آوریل تا نوامبر پل های متحرک برای چندین ساعت جهت عبور کشتی ها باز می شوند، اتفاقی که خالق یکی از زیباترین نمایش های شهر می باشد. با توجه به اینکه سطح رودخانه نوا از اواسط دسامبر تا اوایل آوریل از یخ پوشانده شده حرکت کشتی ها در امتداد رودخانه امکان پذیر نیست. 
با فرا رسیدن بهار رودخانه نوا به یک بزرگراه شلوغ با طیف گسترده ای از وسایل نقلیه از قایق های تور مسافرین و کشتی های باربری تبدیل می شود. بیش از دوازده پل معلق در سن پترزبورگ یافت می شود که هر کدام از آنها در طول این فصل بر طبق برنامه در شبی مشخص باز می شوند. پس قبل از سفر به سن پترزبورگ این برنامه ها را بررسی کنید تا در یک قسمت از شهر گیر نیفتید. بالا بردن پل های معلق خالق یکی از زیباترین نمایش هاست، پس لذت این نمایش رویایی را از دست ندهید و با قدم زدن در امتداد مسیرهای خاکی و سوار شدن بر کشتی های کروز شگفت انگیز خاطره ای ناب را برای خود رقم زنید. 

مه: روز کارگر 
روز اول ماه مه در روسیه روز کارگر نام دارد، در این روز روس ها به خیابان می آیند و با جشن و آواز و پیاده روی در خیابان ها این روز را جشن می گیرند. 

مه: روز پیروزی
هر ساله در نهمین روز از ماه مه به مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم رژه نظامی همراه با نمایش تانک ها، موشک ها و دیگر تجهیزات نظامی برگزار می شود. در این جشن بزرگ دولت روسیه قدرت جنگ افزارهای هوایی خود را با به پرواز در آوردن هواپیماهای نظامی به نمایش می گذارد. 

مه تا ژوئیه: فستیوال شب های سفید، سن پترزبورگ
با توجه به موقعیت جغرافیایی سن پترزبورگ و قرار گرفتن آن در موقعیت شمالی در ماه مه تا اواسط ژوئیه زمان طلوع و غروب خورشید به دلیل وسعت مدار عرضی به یکدیگر بسیار نزدیک می شود از این رو خورشید نمی تواند در افق فرو رود و سن پترزبورگ شاهد شب هایی سفید خواهد بود. این پدیده منحصر به فرد فضایی بسیار رمانتیک و متناسب برای برگزاری فستیوال های هنری با موسیقی و رقص و هنرمندی ستارگان روسی و بین المللی را ایجاد می کند. 
در طی این ایام تالار مارینسکی میزبان برگزاری بیش از 175 برنامه اپرا، باله و کنسرت های کلاسیک می باشد. برنامه هایی که بلیط آنها به سرعت تمام می شوند. کارناوال هایی نیز در طی این جشنواره تنظیم می شود که از جذاب ترین آنها می توان به کارناوال تاریخی اشاره کرد، کارناوالی که در اطراف کاخ پترهوف برگزار می شود و در طول آن بازیگران لباس هایی تاریخی زمان پتر کبیر را به تن می کنند و رویدادهای تاریخی را مجدداً به اجرا در می آورند. 

مراسم بزرگ باز و بسته شدن آبنماهای کاخ پترهوف 
مراسم افتتاحیه: اواسط ماه مه
مراسم اختتامیه: اواسط ماه سپتامبر
یکی از بهترین راه ها برای خلق لحظاتی رویایی در تابستان سن پترزبورگ شرکت در مراسم سنتی افتتاح آبنماهای کاخ پتروهوف است. این مراسم در اواسط ماه مه انجام می شود و در طی آن هر یک از فواره ها و آبنما به صورت تک تک با اجرای مراسم موسیقی، آتش بازی و جشن باز می شوند. بهترین قسمت این فستیوال جشن اختتامیه رسمی آن است که در ماه سپتامبر برگزار می گردد. بنابراین در طی این جشنواره دو فرصت عالی برای لذت بردن از منظره های دیدنی کاخ بزرگ و آبشار بزرگ برای بازدیدکنندگان فراهم می شود. 

مه: فستیوال ماهی سیمین‌ سن پترزبورگ (St. Petersburg Festival of Smelt) 
تقریباً در زمان برگزاری فستیوال افتتاحیه آبنماهای کاخ پتروهوف، سن پترزبورگ میزبان یک رویداد سنتی بسیار جالب می باشد. می توان از ماهی سیمین‌ به عنوان نماد غیر رسمی سن پترزورگ نام برد، ماهی که پتر کبیر از آن به عنوان ماهی تزارها یاد می کرد. این فستیوال برای اولین بار در سال 1708 برگزار گردید، اما این سنت برای سال های متوالی خاموش شد تا اینکه در سال 2003 و همزمان با مراسم سیصدمین سالگرد سن پترزبورگ دوباره احیا گردید. امروزه این جشنواره هزاران میهمان را به مرکز نمایشگاهی معروف لیِن اِکسپو (LENEXPO) جذب می کند. جشنواره ای که به مدت دو روز و با ارائه تمام غذاهایی که با این ماهی افسانه ای تهیه می شوند، برگزار می گردد. 

ژوئن: روز استقلال روسیه
روسیه در تاریخ دوازدهم ژوئن سال 1990 استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی اعلام نمود. بعد از این استقلال و به قدرت رسیدن یلیستین این روز به عنوان یک تعطیلات ملی ثبت گردید. اما تا چندین دهه بعد تا اواخر سال 2003 و به قدرت رسیدن پوتین این روز، رویداد مهمی محسوب نمی شد. اما امروزه میدان سرخ میزبان برگزاری این جشن همراه با برپایی یک نمایشگاه و اجرای یک کنسرت بزرگ می باشد. 

اواخر ژوئن: فستیوال بادبان های قرمز سن پترزبورگ (Scarlet Sails, St Petersburg)
فستیوال شب های سفید ارمغان آور این جشنواره می باشد، مراسمی که در طی آن بیش از یک میلیون نفر از تماشای نبرد دزدان دریایی در رودخانه نوا، نمایش آتش بازی و تماشای یک کشتی بلند با بادبان هایی به رنگ خون لذت می برند. در این رویداد پایان سال تحصیلی را جشن می گیرند.

ژوئن تا اکتبر: مراسم تعویض سربازان گارد 
مراسم مدرن انتصاب گارد با هدف ادای احترام به یک سنت قدیمی توسط ستاد نظامی سن پترزبورگ توسعه و راه اندازی شده. پست نگهبانی در قلعه پیتر و پل از همان ماه های اول تاسیسش وجود داشت. این مراسم تنها در اکتبر سال 1926 همزمان با منسوخ شدن نظارت افسر فرمانده بر قلعه برگزار شد. در ابتدا مراسم تنها با حضور سربازان و مامورین رژیم جا به جا شده برگزار می شد، اما از سال 1720 با حضور سربازان دائمی پادگان ها و دسته های نگهبانان به اجرا درآمد. 
این مراسم در ناریشکَن باشِن قلعه پیتر و پل زمان از سوم ژوئن تا اکتبر، هر شنبه راس ساعت 11:55 انجام می شود.

ژوئن: جشنواره مردمی نعنای وحشی (Wild Mint Folk Festival)
هر سال تابستان مسکو میزبان یک جشنواره موسیقی بین المللی در مجتمع (Ethnomir complex) می باشد. این جشنواره در طی چند روز و با حضور نوازندگان روسی و بین المللی در ژانرهای مختلف موسیقی برگزار می شود در طی روزهای برگزاری این فستیوال در فروشگاه های مواد غذایی، بازارها و کارگاه این شهر جذاب حس و حال پرشوری وجود دارد. 

ژوئیه: روز ایوان کوپالا (Ivan Kupalo Day)
سنت این جشن تابستانی به سنت جان یوحنا بازمی گردد، ایوان به معنی یوحنا و کوپالا در زبان اسلاوی به معنای حمام کردن می باشد. جشنی پرنور و نشاط که با حضور زوج های عاشق در تاریخ ششم و هفتم ماه ژوئیه برگزار می شود، در طی این جشن دختران تاج هایی از گل های رنگارنگ را بر روی سرشان می گذارند و به نشانه عشق و تعهدی که به یکیدیگر دارند، از روی آتش می پرند. در هنگام غروب آفتاب دختران تاج ها و حلقه های گلی را بر سرشان می گذارند که با شمع های سوخته مزین شده اند، شمع های سوخته نماد زندگی طولانی است.

ژوئیه: روز نیروی دریایی 
نیروی دریایی روسیه به صورت قانونی در سال 1969 در زمان پتر کبیر به منظور مقاومت و ایستادگی در برابر نیروهای عثمانی تاسیس شد. پتر اولین فرمان را برای تصویب این نیرو در تاریخ بیستم اکتبر سال 1969 صادر نمود به همین دلیل از این روز به عنوان تاریخ تولد رسمی نیروی دریایی روسیه یاد می کنند. 
روز نیروی دریایی معمولاً در آخرین یکشنبه ماه ژوئیه برگزار می شود، در طی مراسم روز نیروی دریایی کشتی های جنگی تزئین می شوند و فرصت طلایی تماشای رژه کشتی های نظامی، زیردریایی ها و کشتی های غیر نظامی در حال عبور از رودخانه نوا برای بازدیدکنندگان فراهم می شود. در شب هنگام نیز نمایش آتش بازی از بالای موزه دریانوردی در جزیره واسیلیفسکی (Vasilyevsky) آسمان شهر را مزین می کنند.
رژه بزرگ نیروهای دریایی در ساعت 10 برگزار می شود و دیمیتری دونسکی (Dmitry Donskoy) بزرگترین زیردریایی جهان و رزم ناو پتر کبیر ( (Piotr Velikiyبزرگترین جنگنده جهان در این رژه حضور دارند. 

مکان و ساعت های برگزاری این مراسم:
میدان کاخ:
در ساعت 8 نمایشگاه تجهیزات نظامی در میدان کاخ برگزار می شود، بازدیدکنندگان می توانند علاوه بر این از تماشای یک نمایشگاه منحصربه فردی دیگری متشکل از لنگرهای کشتی های دوران مختلف لذت ببرند. در ساعت 12 اجرای گروه های ارتش نظامی و از ساعت 16 تا 22 کنسرت خواننده های محبوب روسی در این میدان ارائه خواهند شد.

قلعه پیتر و پل:
در ساعت 16 جشنواره آهنگ های دریایی، کارائوکه، مسابقات و کارگاه های آموزشی و در ساعت 22:30 اجرای آتش بازی در محل قلعه پیتر و پل برگزار می شود.
 
اینگلیش ایمبَنکمِنت (The English Embankment):
در ساعت 12 تا 18 پس از انجام رژه، کشتی های شرکت کننده در امتداد خاکریزها لنگر انداخته و تمام افراد قادر خواهند بود به روی عرشه کشتی بروند. بعضی از کشتی ها هم در اسکله های آستراگیتگا (Ust-Rogatka) در کرونستات (Kronstadt) لنگر می اندازند و بازدیدکنندگان می توانند از این طریق به کشتی ها دسترسی پیدا کنند. 

پارک سیصدمین سالگرد سن پترزورگ (Park of the 300th anniversary of St. Petersburg):
این مراسم با برگزاری کنسرت ها و کارگاه های آموزشی در نواحی کنار دریا از ساعت 15 تا 19 انجام می شود. موزه دریانوردی در تمام این روز به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. 
مکان های برگزاری: میدان کاخ، قلعه پیتر و پل، موزه دریانوردی، رزمناو آورورا (Cruiser Aurora)، پارک سیصدمین سالگرد سن پترزبورگ و کرانه های رودخانه ریوا. 

نکته: بازدید از موزه نیروی دریایی در طول این روز رایگان خواهد بود.


سپتامبر: جشنواره تئاتر بین المللی الکساندریسکی 
جشنواره تئاتر بین المللی الکساندریسکی در سال 2006 و به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تئاتر الکساندریسکی افتتاح شد. این جشنواره هر سال با هدف نمایش هنرهای ملی کشورهای مختلف و توسعه سنت های کلاسیک با تمرکز بر جست و جوی معنای مدرن روشنایی و سلاست تئاتر از یکم تا بیست و چهارم سپتامبر برگزار می شود. به طور کلی حفظ سنت ها و تلاش برای صحبت کردن با عموم به زبان معاصر جزو وظایف حیاتی هر تئاتر فرهنگی ملی به شمار می رود. 
جشنواره الکساندرسکی به طور مداوم و سیستماتیک در سن پترزبورگ مسیر هنرهای تئاتر ملی کشورهای دنیا را هدایت می کند. در سال های اخیر اجراهای موسسه های تئاتر غیر دولتی جایگاهی قابل توجه ای را در بیلبورد فستیوال ها پیدا کرده است. موسسه هایی که تاثیر قابل توجهی در شکل گیری چشم اندازهای فرهنگی کشورشان و صحنه جهانی شده اند.  

دسامبر، ژانویه: جشنواره زمستانی روسیه
این فستیوال زمستانی به عنوان یکی از بهترین جشنواره های فرهنگی روسیه در تمام شهرهای روسیه از اواسط دسامبر تا اواسط ژانویه برگزار می شود. در پارک ایزمایلوفسکی شاهد انجام فعالیت هایی نظیر رقص محلی، اسکیت روی یخ و سورتمه سواری خواهید بود. پارک گورکی در طی این فستیوال میزبان مجسمه های یخی بسیار جذابی می باشد. بازدیدکنندگان در طی این روزهای دوست داشتنی می توانند صنایع دستی جذاب، مربا و شیرینی های خوشمزه ای را در میدان انقلاب تهیه کنند و از تماشای کنسرت ها و نمایش مد لذت ببرند.

شماره تلفن های ضروری در سن پترزبورگ
فوریتهای پلیسی: 112
آتش نشانی: 01
پلیس: 02 و برای زبان انگلیسی 164-9787
آمبولانس: 03



درباره حمل و نقل شهری

حمل و نقل بین شهری

اتوبوس
اتوبوس های بین المللی و اتوبوس های شهرهای اصلی روسیه حرکت خود را از ایستگاه مرکزی اتوبوس واقع در نزدیکی ایستگاه متروی آبوودنی کانال (Obvodny Kanal) آغاز می نمایند. البته برخی از آنها دارای ایستگاه های اضافی در شهر نیز هستند. اتوبوس هایی که معمولاً در مسیر اِستونی (Estonia) به لتونی (Latvia) و بالعکس حرکت می کنند. طبیعتاً سفر با اتوبوس و عبور از مرزها طولانی تر و طاقت فرساتر از هواپیما و قطار خواهد بود. مامورین مرزهای زمینی عموماً به زبان انگلیسی صحبت می کنند و گاهی ناآگاهی آنها از شرایط ویزا منجر به تاخیر در سفر و عبور از مرزها می شود. 

قطار 
می توان از سن پترزبورگ به عنوان مقصد نهایی برای شبکه خطوط برون شهری و درون شهری نام برد، شهری با پنج پایانه راه آهن مختلف نظیر بالتیسکی (Baltiysky)، فینلانسکی (Finlyandsky)، لادوشسکی (Ladozhsky)، موسکوفسکی (Moskovsky) و ویتِبسکی (Vitebsky) و تعداد زیادی ایستگاه های راه آهن درون شهری. همچنین از سن پترزورگ قطارهایی به مقصد شهر هلینسکی پایتخت فنلاند، برلین پایتخت آلمان و جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی تردد می کنند. 
راه آهن هلینسکی با طول 443 کیلومتر در سال 1870 احداث گردید و قطار آن در طول روز چهار بار در مسیر رفت و آمد می کند. مسیری که پیموندنش حدوداً سه ساعت و نیم به طول می انجامد. 
راه آهن مسکو - سن پترزبورگ با طول 651 کیلومتر در سال 1851 افتتاح گردید. سفر به مسکو از طریق این خط حدوداً سه ساعت و نیم تا نه ساعت طول می کشد. 
در سال 2009 راه آهن روسیه اقدام به راه اندازی یک مسیر سریع السیر از مسکو به سن پترزبورگ نمود. قطار جدیدی در این خط تردد می کند که ساسپان (Sapsan) نام دارد و مدل های مشابهش در برخی از کشورهای اروپایی فعالیت می کنند. این قطار در تاریخ هفتم ماه مه سال 2009 با سرعت متوسط 290 کیلومتر عنوان سریعترین قطار روسیه را به خود اختصاص داد. 
در دوازدهم دسامبر سال 2010 قطارهای کاریلین (Karelian Trains) یک سرمایه گذاری مشترک بین خطوط راه آهن روسیه و فنلاند را با هدف اداره و هدایت خدمات پرسرعت مابین ایستگاه های قطار مرکزی هلسینکی و ایستگاه فینلانسکی سن پترزبورگ راه اندازی کرد. در این خطوط از قطارهای آلگرو (Allegro) یا سریع السیر استفاده می کنند. متاسفانه به دلیل وجود مشکلات فنی در این قطارها اغلب سفرهای این خطوط یا تاخیر زیادی دارند یا لغو می شوند. 
به طور کلی پنج ایستگاه قطار اصلی در سن پترزبورگ وجود دارد که شامل:
ایستگاه بالتیسکی: قطار های این ایستگاه در مسیر سن پترزبورگ به پترگوف (Petrodvorets)، لومونسف (Lomonosov)، گاتچینا (Gatchina)، لوگا (Luga) و دیگر شهرها و بالعکس در حرکتند. 
ایستگاه قطار فینلانسکی: قطارهای این ایستگاه در مسیر سن پترزبورگ به ویبورگ (Vyborg) و بالعکس در حال حرکتند. همچنین خدمات قطار پرسرعت به مسیر هلسینکی (Helsinki) و دیگر شهرهای فنلاند در این ایستگاه ارائه می شود.
ایستگاه قطار لادوشسکی: قطارهای این ایستگاه در مسیر سن پترزبورگ به مورمانسک (Murmansk)، یکاترینبورگ (Ekaterinburg)، چلیابینسک (Cheliabinsk)، امسک (Omsk)، نووسییرسک (Novosibirsk)، آستانه پایتخت قزاقستان، هلسینکی و بالعکس در حال حرکتند. 
ایستگاه قطار موسکوفسکی: قطارهای این ایستگاه در مسیر سن پترزبورگ به مسکو، ولیکی نووگورود (Novgorod)، اوکراین، آذربایجان، ولگوگراد (Volgograd)، قازان (Kazan)، سامارا (Samara)، روستوف نا دونو (Rostov-on-Don)، اوفا (Ufa)، سوچی، تالین پایتخت استونی (Tallinn) و بالعکس در حال حرکتند.
ایستگاه ویتِبسکی: قطارهای این ایستگاه در مسیر سن پترزبورگ به پوشکین، پاولوفسک (Pavlovsk)، بلاروس، جمهوری چک، مجارستان، لهستان، اوکراین، رومانی، مولداوی، بلغارستان، آلمان و پایتخت لتونی ریگا (Riga) و بالعکس در مدت زمان 16 ساعت و شروع قیمت بلیط از 2700 روبل در حال حرکتند.

هوایی
سن پترزبورگ دارای یک فرودگاه اصلی به نام فرودگاه بین المللی پالکوو (Pulkovo International Airport) است، البته این شهر با سه فرودگاه تجاری کوچک تر و باربری در حومه سرو کار دارد. فرودگاه لاپرنتا (Lappeenranta) که در نزدیکی سن پترزبورگ و در انتهای مرز فنلاند قرار گرفته و در میان مسافرین روسی از محبوبیت بالایی برخوردار است.
فرودگاه پالکوو به عنوان یک فرودگاه کوچک محلی در سال 1931 افتتاح گردید و تا سال 2010 به عنوان یک فرودگاه محلی به فعالیت خود ادامه می داد. پس از این تاریخ با افزوده شدن پروازهای بین المللی به برنامه آن در سال 2013 پس از دو فرودگاه شرمیتوف (Sheremetyevo) و دوموده دوو (Domodedovo) مسکو به سومین فرودگاه پرتردد روسیه با 12 میلیون نفر مسافر تبدیل شد. با افزایش ترافیک و تعداد مسافرین، پروژه های نوسازی زیر ساخت های فرودگاه و افزایش مساحت آن پایه ریزی شدند. ترمینال 1 فرودگاه پالکوو در تاریخ چهارم دسامبر سال 2013 با هدف یکپارچه سازی پروازهای بین المللی ترمینال سابق پولوکف 2 به بهره برداری رسید. ترمینال پولوکف 1 بعد از انجام پروژه نوسازی برای انجام پروازهای داخلی در سال 2015 باز شد.
در این فرودگاه خدمات تاکسی هر روز هفته به صورت 24 ساعته ارائه می شود. همچنین اتوبوس های سریع السیر (خطوط 39, 39E,K39) در مسیرهای مابین فرودگاه پالکوو و ایستگاه متروی موسکوفسکی (Moskovskaya metro station) موجودند.

دریایی
سن پترزبورگ دارای بنادر مسافربری و باربری در دهانه رودخانه نوا در خلیج فنلاند و دریای بالتیک است. در این شهر جادویی بندرگاهی مجهزتر از نوا و ده ها ایستگاه مسافربری کوچکتر در دو سمت سواحل رودخانه نوا یافت می شود. به طور کلی می توان از سن پترزبورگ به عنوان مقصد نهایی مسیرهای آبی ولگا- بالتیک نام برد. در سال 2014 اولین پل طویل با طول 2834 متر به نام پل ابوخوفسکی Obukhovsky)) در سن پترزبورگ افتتاح شد. در فواصل بین ماه های مه تا اکتبر قایق های موتوری مختلفی نظیر قایق های سرعتی هیدروفویلد، مردم را از مرکز شهر به مقصد شهرهای ساحلی نظیر کرونشتاد ((Kronstadt، لومونوسف ((Lomonosov، پیترگوف (Petergof)، سسترورسک ((Sestroretsk و زلنوگروسک ((Zelenogorsk جا به جا می کند. در طی ماه های گرم سال قایق های کوچکتر و تاکسی های آبی در سراسر شهر مانور می دهند. 
شرکت حمل و نقل سنت پیتر دو کشتی دارد که از هلیسنکی به مقصد سن پترزبورگ و از استکهلم به مقصد سن پترزبورگ در حال حرکت است. 

حمل و نقل درون شهری

مترو
مترو سن پترزبورگ یک سیستم راه آهن زیرزمینی در سن پترزبورگ و استان لنینگراد روسیه است که در تاریخ پانزدهم نوامبر سال 1955 افتتاح گردید. طراحی های به جامانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی و ویژگی های دکوراسیون و آثار هنری عالی در این مترو، آن را به یکی از جذاب ترین و برترین متروهای جهان تبدیل کرده است. با توجه به موقعیت و وضعیت خاص زمین شناسی شهر سن پترزبورگ، متروی آن جزو عمیق ترین سیستم های زیرزمینی به شمار می رود. همچنین با توجه به میانگین عمق ایستگاه ها، می توان از آن به عنوان عمیق ترین متروی جهان نام برد. از عمیق ترین ایستگاه های آن می توان به ادمیرالتیسکایا (Admiralteyskaya) با عمق 86 متر از سطح زمین نام برد. متروی سن پترزبورگ در طول روز بیش از 2 میلیون نفر را جابجا می کند، از این رو در رده شانزدهم متروهای شلوغ جهان جای گرفته است. 
فاصله بین آمدن قطارهای این مترو بسیار سریع است و در اغلب اوقات مسافرین فقط برای آمدن سرویس بعدی می بایست 30 ثانیه صبر کنند. هزینه عبور از هر مسیر مترو 45 روبل می باشد و بلیط های چند مسیره با قیمت 355 روبل 10 مسیر را پوشش می دهند. البته این بلیط های چند مسیره حداکثر می بایست در مدت 7 روز مورد استفاده قرار گیرند. 

ساعت کاری و زمان باز و بسته شدن:
ساعت کاری مترو تقریباً متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت مترو از نیمه شب تا حدود ساعت 5:45 دقیقه بسته بوده و خدمت رسانی نمی کند. البته این ساعت هم بستگی به ایستگاه مترو دارد. 

نقشه های مترو:
نقشه های مترو در تمام قطارهای یافت می شوند و نام ایستگاه ها را از روی حروف الفبای لاتین انتخاب می کنند. البته اعلان های صوتی مترو به زبان روسی ذکر می شوند، اما اگر کمی دقت کنید نام ایستگاه کنونی و بعدی را در میان این اعلان ها خواهید شنید.

کارت الکترونیکی:
در متروی سن پترزبورگ استفاده از کارت های مترو مانند کارت الکترونیکی پاداروژنیک ((Podorozhnik که به عنوان کیف پول های الکترونیکی عمل می کنند به شدت توصیه می شود. مسافرین می توانند این کارت ها را از باجه های مترو یا از طریق دستگاه های خرید اتوماتیک بلیط در ایستگاه مترو تهیه نمایند و سپس با کشیدن آنها بر روی دستگاه های هوشمند اتوبوس و مترو، هزینه سفرشان را پرداخت نمایند. استفاده از این راهکار برای پرداخت هزینه ها به صورت چشمگیری زمان انتظار برای تهیه بلیط مترو را کاهش می دهد و از پرداخت سکه در اتوبوس ها بسیار راحت تر می باشد. از همه مهمتر ارزانتر نیز خواهد بود. این کارت ها مانند یک گاوصندوق کوچک از پول های اضافی موجود در آن حفاظت و نگهداری می کنند. 
توصیه می شود که کارت های مترو را در زمان خلوتی از طریق ایستگاه های مترو خریداری نمایید و بدون هیچ معطلی از طریق ماشین های بلیط در میزهای صندوق شارژ نماید. چنانچه سفرتان به سن پترزبورگ رو به پایان است و مقدار قابل توجهی پول در کارت الکترونیکتان باقی مانده می توانید با مراجعه به باجه مترو شارژ مازاد کارت را دریافت نمایید. 
می توان از این کارت برای پرداخت هزینه مترو، تراموا و اتوبوس برقی در سن پترزبورگ و بسیاری از مسیرهای اتوبوس استفاده نمود. برخی از مسیرهای اتوبوس خصوصی و ماشروتکاها (مینی بوس) کارت قبول نمی کنند، بنابراین توصیه می شود همیشه سکه به همراه داشته باشید. 
البته سیستم این کارت ها در مسکو و سن پترزبورگ دارای سیستم تعاملی و یکپارچه نیستند یعنی نمی توان از کارت های الکترونیکی مسکو به نام تروئیکا (Troika) در سن پترزبورگ و از پاداروژنیک در مسکو استفاده نمود.
قطارهای مترو در طول ساعاتی بسیار شلوغند پس در هنگام سفر با آنها مراقب وسایلتان باشید و قبل از رسیدن به ایستگاه مورد نظرتان برای پیاده شدن آماده شوید و به درب مترو مراجعه نمایید. 

خط 1: کیروفسکو ویبوروگسکایا (Kirovsko-Vyborgskaya):
خط 1 متروی سن پترزبورگ با طول 29.6 کیلومتر و 19 ایستگاه به عنوان قدیمی ترین خط متروی این شهر در سال 1955 افتتاح گردید. ایستگاه های اصلی آن به ویژه آوتوو (Avtovo) و نارفسکایا (Narvskaya) بسیار زیبا و استادانه تزئین و طراحی شده اند. خط 1 به چهار ایستگاه از پنج ایستگاه ها اصلی قطار متصل است. این خط مرکز سن پترزبورگ را در محور شمال شرقی و جنوب غربی قطع می کند و در جنوب، در امتداد سواحل خلیج فنلاند و در شمال در خارج از محدوده شهر به سمت لنینگراد گسترش می یابد. مسیر این خط در نقشه مترو با رنگ قرمز مشخص شده است.

خط 2: مسکو پتروگراد سکایا (Moskovsko-Petrogradskaya)
خط 2 مترو سن پترزبورگ با طول 30.1 کیلومتری و 18 ایستگاه به عنوان دومین ایستگاه مترو قدیمی شهر در سال 1961 افتتاح گردید. خط 2 سن پترزبورگ را در محور شمال و جنوب قطع می کند و مسیرهای آن بر روی نقشه با رنگ آبی مشخص شده اند. این خط بعد از انجام پروژه گسترش و نوسازی در سال 2006 به عنوان بلندترین خط سیستم مترو بار دیگر افتتاح شد.

خط 3: نییِوسکو واسیلوستروفسکایا (Nevsko-Vasileostrovskaya)
این خط با طول 24.3 کیلومتر و 10 ایستگاه در سال 1967 افتتاح شد. خط 3 مرکز سن پترزبورگ را در محور شرق به غرب قطع می کند و سپس به سمت جنوب شرقی در امتداد کناره های رودخانه نوا می چرخد. خطوط این مسیر با رنگ سبز بر روی نقشه های مترو مشخص شده اند.

خط 4: پراووبریسنایا (Pravoberezhnaya)
این خط با طول 11.1 کیلومتر و 8 ایستگاه در سال 1985 به عنوان کوتاه ترین خط سیستم مترو در سال 1985 افتتاح گردید. این خط دارای ایستگاه هایی مدرن می باشد و با هدف دسترسی از مرکز شهر به مناطق مسکونی جدید در منطقه شرقی، در امتداد کرانه های رودخانه نوا طراحی شده است.

خط 5: فرانزِنسکو پریمورسکایا (Frunzensko-Primorskaya)
این خط با طول 20.1 کیلومتر و 12 ایستگاه مرکز تاریخی شهر را به همسایگان شمال غربی و جنوبی متصل می کند. خط 5 در حال حاظر تحت پروژه گسترش به سمت جنوب می باشد.

خط 6: کراسنوسِلسکو کالینینسکایا (Krasnosel'sko-Kalininskaya)
این خط از جنوب غربی سن پترزبورگ به سمت مرکز شهر در امتداد جنوب غربی شهر کشیده شده است. اولین انتساع از این خط با شش ایستگاه تحت مرحله ساخت و ساز می باشد و قبل از سال 2020 افتتاح خواهد گردید. 

تراموا
می توان از تراموا به عنوان سامانه ای بسیار مهم در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر سن پترزبورگ نام برد. سن پترزبورگ دارای بزرگترین شبکه تراموا در جهان بوده که در اواخر دهه 1980 دارای مسیری غیر قابل مقایسه با طول 340 کیلومتری بود. اما در سال 1995 اندازه شبکه تراموا تا حد قابل توجهی تنزل یافت و بخش عمده ای از مسیرهای آن به خصوص در مرکز شهر حذف شدند و سن پترزبورگ رکورد خود را در زمینه خطوط ترامو به ملبورن استرالیا واگذار کرد. در حالیکه طول خطوط تراموا در اوایل سال 2002، 285 کیلومتر اندازه گیری شد، اما متاسفانه بازهم با تنزل روبرو شد و در سال 2007 طول خطوط این سامانه به 220 کیلومتر کاهش یافت. این افت اندازه در این خطوط کماکان ادامه داشت تا اینکه در سال 2010 به 205 کیلومتر رسید. این سیستم حمل و نقل دارای 41 مسیر است. 

قطار شهری
استفاده از قطار شهری برای تردد به حومه های شهر به صرفه است، قیمت ها بر اساس فاصله سفر تعیین می شوند و قطارها تقریباً با سرعت متوسط و به صورت مداوم در حال حرکتند.

مینی بوس (ماشروتکا):
در بعضی موارد استفاده از ماشروتکا سریعترین راه برای رسیدن به مقصد خواهد بود. ماشروتکاها ون های سفید یا زرد رنگی هستند که معمولاً بین 14 تا 20 نفر ظرفیت دارند. مسیر خطوط ماشروتکا با پیشوند حرف (K) مشخص می شوند، مانند K-28. اغلب ماشروتکاها اتوبوس های کوچک چینی و ترکی هستند. برای این سیستم حمل و نقل هیچ ایستگاهی در نظر گرفته نشده و مسافرین باید راننده را از مقصد خود مطلع سازند و یا با تکان دادن دست آن را متوقف کنند. هزینه استفاده از ماشروتکاها بین 30 تا 40 روبل است.
چنانچه برای پرداخت هزینه به راننده دسترسی ندارید می توانید با دست به دست کردن پول توسط مسافرین دیگر آن را به راننده برسانید. سوار شدن بر ماشروتکاها تجربه ای هیجان انگیزی را برایتان به ارمغان می آورد، خصوصاً زمانیکه یک راننده شجاع با سرعت 110 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است و فرمان را با زانوهای خود کنترل می کند. بسیاری از رانندگان ماشروتکا مهاجرین غیر قانونی اند که در زبان روسی بسیار ضعیفند.

اتوبوس و اتوبوس برقی 
در سن پترزبورگ اتوبوس و اتوبوس های برقی به صورت مداوم در سطح شهر حرکت می کنند و مسیرهای آنها اغلب شهر را پوشش می دهد. اطلاعات مسیر این سامانه حمل و نقل از طریق گوگل مپ (نقشه گوگل) در دسترس است و اطلاعات مربوط به اتوبوس های برقی و ترامواها نیز به صورت آنلاین موجودند.  
معمولاً اتوبوس های برقی در ایستگاه ها با حرف (M) و اتوبوس های گازی و دیزلی با حرف ((A مشخص می شوند. معمولاً مسیر عبور اتوبوس های برقی و اتوبوس ها یکسان است اما در برخی موارد جزئی با هم متفاوند و گاهی مسیر اتوبوس های برقی کوتاه تر است. 
مسافرین می توانند اغلب بلیط اتوبوس ها را برای مسیرهای حومه شهر به مبلغ 40 روبل تهیه نمایند. بلیط هایی که توسط مسئولین سرویس مسلط به زبان روسی در اتوبوس ها فروخته می شوند. اتوبوس ها و اتوبوس های برقی معمولاً شلوغ هستند، پس در تهیه و ارائه بلیطتان دقت کنید زیرا در صورت عدم ارائه بلیط معتبر مبلغ 300 روبل جریمه خواهید شد.  

تاکسی 
تاکسی ها همیشه در دسترس هستند اما نرخ آنها معمولاً در شب گران تر می شود. هر وسیله نقلیه اختصاصی یک تاکسی بالقوه است. استفاده از یک وسیله شخصی و پرداخت برای آن همانند ایران در روسیه امری کاملاً طبیعی و محبوب در میان مردم روسی است. گرچه این کار برای گردشگران توصیه نمی شود. به عنوان یک قاعده و اصل هیچ وقت نباید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید حتی اگر آن خودرو سرنشین داشته باشد. 
در هیچ صورت هزینه تاکسی را قبل از رسیدن به مقصد پرداخت ننماید، چنانچه راننده از شما خواست تا برای زدن گاز از اتومبیل خارج شوید، حتماً وسایل خود را بگیرید و در جایی امن بایستید تا کارش تمام شود و به راهتان ادامه دهید. چنانچه به تنهایی سفر می کنید از هرگونه سوژه مشکوک به خصوص رانندگان و تاکسی های کولی که در اطراف رستوران ها و بارهای معروف می ایستند، دوری کنید. زیرا این افراد یکی از اصلی ترین عوامل در سرقت ها و دزدی ها به شمار می روند. رانندگان معمولاً با زبان انگلیسی آشنایی ندارند. مراقب تاکسی هایی که در خارج از موزه ارمیتاژ ایستاده اند، باشید. آنها از تاکسی مترهایی استفاده می کنند که 4 برابر تاکسی های معمولی مسیرها را محاسبه می کند. پس اگر هم خواستید از این تاکسی ها استفاده کنید حتماً بر سر کرایه با راننده به توافق برسید و به هیچ وجه استفاده از تاکسی متر را قبول نکنید. 

اوبر (Uber) یک سرویس حمل و نقل ارزان تر و امن تر نسبت به تاکسی هاست (همانند اسنپ)، گرچه راننده های این سیستم به زبان انگلیسی مسلط نیستند اما برقراری ارتباط با آنها اصلاً لازم نیست زیرا پرداخت کرایه ها و اعلام مقصد مسافرین از طریق برنامه ای آنلاین انجام می شود. از دیگر برنامه های مشابه اوبر می توان به یاندکس (Yandex)، تاکسی، گِت (Gett) و تاکسی ویچکوف (Taxovichkoff) اشاره کرد. تمام این سیستم ها دارای اپلیکیشن قابل نصب بر روی موبایل هستند و بسیار به اوبر شبیهند. 



نقشه و موقعیت جغرافیایی

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر



نظرها

  • 1 0

    بسیار زیبا و دل انگیز

محبوبترین مراکز دیدنی

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید