• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با شهر باستانی و بسیار جذاب کلیستیرا در قونیه آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۹/۸   تعداد بازدید : 6154   گروه مطلب : دیدنی ها


شهر باستانی کلیستیرا در قونیه

کلیستیرا کجاست؟
شهر قدیمی کلیستیرا در فاصله 49 کیلومتری جنوی غربی قونیه در حاتون سارای روستای گوکیورت (Gökyurt/ Hatunsaray) قرار گرفته است.

تاریخچه مختصر
بر اساس نتایج باستان شناسی اولین نشانه های سکونت در عصر هلینستی و دوران روم (قرن دوم قبل از میلاد- قرن سوم بعد از میلاد) در کلیستیرا مشاهده شد. در طول حفاری ها سنگ قبری کشف شد که نام کلیستیرا به زبان رومی بر آن نوشته شده بود. در طول دوران بیزانس (قرن هشتم قبل از میلاد- قرن سیزدهم بعد از میلاد) اقامتگاه های صخره ای همانند شهر کاپادوکیه در آن ظاهر شد. لیسترا، یکی دیگر از شهرهای آناتولی است و یکی از راه های مابین قونیه و یالواچ می باشد. این شهر در کینگز رود (King's Road) قرار گرفته و سنت پائولوس (St. Paulos)، کسی که نامش در کتاب مقدس آمده، برای انجام رسالتش به این شهر سفر کرده. تیموتوس (Timotoes) کسی که پائولوس نامه هایش را به وی فرستاد نیز اهل لیسترا بوده است.
امروزه از این مکان به نام پائولونو (Paulönü) یاد می شود، جاییکه کلیسای سومبول اینی ("Sümbül"ini) در آن قرار گرفته و شواهد حاکی از آن است که نامش هنوز در یادها زنده است.
مردم لیسترا در دوران روم دین مسیحیت را پذیرفتند و نواحی کوهستانی را برای سکونت و حفاظت از خود در برابر حملات مردمی و گزند غارتگران انتخاب نمودند. می توان از کلیستیرا به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای پنهان کشف شده در دنیا نام برد.
امروزه مردم گوکیورت در شهر آرام و بی دغدغه کلیستیرا زندگی می کنند. نتابج حفاری ها حاکی از آن است که در دوران بیزانیس ترک ها با بومیان در این شهر اقامت داشتند. شواهدی نیز مبنی بر وجود قبایل عشایر همراه با حیوانات متعدد در این منطقه در دوران عثمانی وجود دارد. 

تاریخچه شهر باستانی کلیستیرا در قونیه


زندگی روزمره 
می توان از کشاورزی و انبارداری به عنوان فعالیت اصلی مردم دهکده گوکیورت نام برد، با توجه به شرایط و ویژگی های خاص زمین شناسی در این سرزمین از قدرت حیواناتی نظیر اسب، الاغ و قاطر برای انجام فعالیت های کشاورزی استفاده می کنند. کدو مسما یکی از سبزیجات مهمی است که در این دهکده رشد می کند، به بیان دیگر می توان از کدو مسما به عنوان رکنی اساسی در برگزاری سنن مراسم عروسی نام برد، سنتی که با سرو آن روی میزهای بانوان به جا آورده می شود. ترشی زالزالک زرد (Pickled azarole)، آلوی جنگلی، خورش گلابی جنگلی و نوعی نوشیدنی خاص تهیه شده از انگور جنگلی همگی ترکیباتی اند که در غذاهای اهالی همسایه های اطراف استفاده می شوند. تولید عسل با استفاده از روش های کلاسیک نقشی اساسی را در پرورش و پیشرفت اقتصاد کشور ایفا می کند. زنان نیز با هدف افزایش سرمایه و ایجاد کارهای پایدار در کارهای زمین شراکت می کنند. صنایع دستی و بافندگی نیز جزو کارها و فعالیت های سنتی این سرزمین محسوب می شوند.

زندگی روزمره  شهر باستانی کلیستیرا در قونیه


چگونه می توان به کلیستیرا رفت؟
دسترسی به کلیستیرا از طریق جاده آسفالت 15 کیلومتری و با راندن به سمت جنوب شرقی قونیه یعنی جاده 34 کیلومتری حاتون سارای امکان پذیر است. همچنین می توان از طریق جاده ای پایدار و رانندگی به سمت جنوب از 34 کیلومتری بزرگراه قونیه- آنتالیا به کلیستیرا رسید. 

چگونه می توان به کلیستیرا رفت؟


در آنتالیا چه کارهای جذابی می توانید انجام دهید؟



چگونه می توان از کلیستیرا بازدید نمود؟
دسترسی به کلیسترا از طریق شهر باستانی کلیسترا از مسیر لیسترا با ادامه دادن جاده کینگ (King's route) واقع در شرق حاتون سارای، میسر خواهد بود. این مسیر شما را به سمت محل دورک (Devrek) با برج مراقبت و ساختمان ایستگاه پلیس برای کنترل ورودی شهر هدایت می کند. اگر مسیر جاده قدیمی به سمت مرکز شهر را دنبال کنید سالن جلسات، غارها، مقبره های عتیقه و تعدادی ساختمان عمومی را خواهید دید.
کلیسای صلیب شکل ساندیککای (Sandıkkay) در جنوب، یک ساختمان شگفت انگیز و خاص با گچ بری های قابل توجه خارجی و بیرونی از سنگی یک تیکه می باشد. در اطراف این کلیسا ساختمان هایی مکمل نیز وجود دارند.
دیگر ورودی جاده کینگ (King's route) از سمت غرب می آید که همچنین دارای یک برج مراقبت همراه با یک پلیس راه می باشد. در این مسیر همچنین یک آب انبار بزرگ جاییکه محل کشف غار کاپچی (Kapçı cave) که در ساخت سفال ها در آخرین دوران استفاده می شد، وجود دارد. در مرکز این دهکده مقاصدی متعدد برای لذت بردن از صرف غذا و نوشیدنی های برتری نیز یافت می شود.
از دیگر جاذبه های این دهکده می توان به کلیسای سومبول نام برد، کلیسایی که نزد روستائیان به محل پائولونو ("Paulönü Location") معروف است. در این مکان زیبا و رویایی شگفت انگیزترین رنگ ها و سرسبزترین مناظر را مشاهده خواهید کرد. 
در حالیکه قصد بازدید از آب انبار بزرگ در شمال تپه آردیچلی (Ardıçlı Hill) را دارید می توانید مقبره هایی سنگی شگفت انگیز منطقه قبرستان را ببینید. می توان از آب انبار بزرگ کاتیرینی (Katirini) به عنوان یکی از جذاب ترین و برترین دارایی های این منطقه نام برد. 

معماری
شهر قدیمی کلیستیرا در اوایل دوران بیزانس در مکان های مختلف بر اساس پیدایش پدیده فرم دهی طبیعی سنگ ها در منطقه به وجود آمده، از مهم ترین اهداف انتخاب این شهر سنگی برای انجام فعالیت های ساخت و ساز مخفی بودن آن است. به طور کلی فضای خارجی این سکونتگاه بر اساس پدیده فرسایش طبیعی سنگ ها فرم گرفته و محیط داخلی اش با فضاهای حکاکی متعددی پر شده. نورگیری و تهویه این فضاها از طریق منافذ مخفی موجود انجام می شود. در این مکان جادویی ساختمان های مذهبی نظیر کلیساها، ساختمان های عمومی مانند مخازن و آب انبارها و ساختمان های حفاظتی نظیر برج دیده بانی، پادگان و پناهگاه ها نیز به چشم می خورد.
ساختار زندگی شهری این مکان شامل خانه هایی شیب دار می باشند که بناهای آنها از سنگ ساخته شده اند. به طور کلی از هنر معماری در سنگ به منظور شکل دادن ساختمان های این سرزمین استفاده کرده اند. کل ساختمان ها از بالا به پایین سنگی هستند، ساختمان هایی زیبا با اتاق هایی بزرگ و سقف هایی صاف.

چگونه می توان از کلیستیرا بازدید نمود؟


زیبایی های طبیعی
فرم دهی طبیعی سنگ ها بر اساس فعالیت های آتشفشانی باعث ایجاد ساختارهای سنگی شبیه به دودکش های افسانه ای شده، البته این فعل و انفعالات آتشفشانی از طریق دره ای واقع در دهکده هنوز هم ادامه دارد. دره ای پوشیده شده با مناظر سرسبز و رویایی که خالق تصویری شگفت انگیز از طریق این سکونتگاه می باشد. تمام تُن های رنگ سبز از ملایم تا تند در اطراف این دره به چشم می خورند، پوشش گیاهی آن دارای ویژگی های محلی چهار فصل است. گونه های گیاهی این سرزمین عمدتاً در پای رشته کوه های طاروس به چشم می خورد. گونه های گیاهی نظیر گلابی جنگلی، آلوی وحشی، زالزالک زرد، زیتون بری، درخت گردو و درخت بادام که منظره ای رویایی و شگفت انگیزی را ترسیم نموده اند. حیات وحش در این جنگل بی نظیر بسیار متعدد و متنوع است.  همچنین پوشش گیاهی متمرکزی به نام گیلاببا (Gılabba) نیز در این مکان رشد می نماید که مردم محلی از آن برای اهداف بهداشتی استفاده می کنند.

زیبایی های طبیعی


اقامتگاه 
کلیستیرا یا گوکیورت یک دهکده کوچک دوست داشتنی است که سنت میهمان نوازی ترکی را در قلب خود حفظ نموده، عمارت روستایی آن برای اقامت های گروهی بسیار مناسب می باشد. عمارتی که در داخل یک ساختمان عمومی قرار دارد و اخیرا تحت پروژه مرمت، بازسازی و مدرنیزه با هدف افزایش مساحت و تعداد طبقات قرار گرفته است. 
برای سفر به قونیه و بازدید از این شهر باستانی بسیار جذاب، می توانید ارزانترین قیمت تور قونیه را از سایت توریستگاه آنلاین رزرو نمایید.

اقامتگاه


منبع: kultur.gov





نظرها

  • 0 0

    این محل را با کندوان اسکو در اذربایجان شرقی ایران خواهر خوانده کنند مناسب خواهد بود.

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید