• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد محله تل (الرحمان) شهر ترکیه کشور استانبول


مسجد محله تل (الرحمان)

نام مرکز دیدنی

Alrahman Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

کشور

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، بلوار بسیج، محله تل، کوچه مسجد تل

مسجد محله تل اثری به جا مانده از دوران قاجار می باشد. متاسفانه نام بانی این اثر تاریخی مشخص نمی باشد. 

معماری و مشخصات ظاهری مسجد محله تل
این مسجد دارای بخش هایی نظیر گرمخانه، تابستانخانه و حیاط می باشد که سه درب ورودی برای دسترسی به فضاهای این مجموعه ساخته شده اند. سردر ورودی اصلی بنا دارای قوس جناقی می باشد و با آجر تزئین شده است. این ورودی دارای یک درب چوبی دو لنگه می باشد که با سادگی خود جلوه زیبایی را برای این مسجد ایجاد کرده است. 
پس از ورودی هشتی بنا که دارای 3 طاق نما می باشد و بعد از آن هم دالان آجری ساخته شده اند که با عبور از این دو بخش به صحن مستطیل شکل مسجد می رسیم. در دو سمت حیاط گرمخانه و تابستانخانه رو به روی هم قرار گرفته اند. محراب تابستانخانه که از خود تابستانخانه جدا است دارای یک بادگیر می باشد که بر روی آن نصب شده است. تابستانخانه دارای بخش های دیگری نظیر وضوخانه و آشپزخانه نیز می باشد. 
از ویژگی های تابستانخانه می توان به پوشش آجری داخل آن، ستون های چهارگوش و سقف پوشیده با طاق و تویزه آن اشاره کرد. 
در ضلع های شرقی و غربی این مجموعه دو صفه دو طبقه به صورت قرینه به چشم می خورند که هر یک از آنها دارای طاق نماهایی می باشند. درون یکی از صفه های ضلع غربی دربی قرار گرفته که به تابستانخانه مسجد منتهی می شود. 
برای دسترسی به گرمخانه مسجد باید از راهرو باریک کچی و آجری که در ضلع شمالی صحن واقع شده است عبور کرد. گرمخانه این مسجد بسیار زیبا ساخته شده است و دارای جلوه های چشم گیر بسیاری نظیر تعداد هشت ستون قطور، پانزده نورگیر مرمری در میان سقف، سه ردیف طاق و تویزه و سه پنجره فلزی در ضلع شمالی می باشد. فضای داخل این بخش نیز با آجر پوشیده است و در کنار فرش موزائیکی کف گرمخانه منظره زیبایی را ایجاد کرده است. 
در ضلع های غربی و شرقی این قسمت هم دو صفه قرینه ساخته شده اند که صفه شرقی دو طبقه می باشد. همچنین از دیگر بخش های مهم این قسمت می توان به محراب گچی ضلع جنوبی اشاره کرد که دو پنجره فلزی در اطراف آن خودنمایی می کنند. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
مسجد لرد آسیاب، خانه گلشن، حمام محله تل، باغ مرشد و میدان و ساعت مارکار از جاذبه های بسیار دیدنی اطراف این مسجد هستند که بازدید از آنها نیز اوقات بسیار خوشی را برای شما به همراه خواهد داشت. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی این شهر، بازدید از این مسجد و دیگر جاذبه های آن از نظر آب و هوا در فصل های بهار و پاییز و از نظر خلوت بودن شهر در فصل های تابستان و زمستان لذت بخش تر خواهد بود. 

ثبت ملی مسجد الرحمان
این مکان در تاریخ 9 بهمن سال 1384 با شماره 13905 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

دیدنی های نزدیک به مسجد محله تل (الرحمان)

تفریحات نزدیک به مسجد محله تل (الرحمان)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید