• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


معرفی 10 کوه سرتخت باورنکردنی در سراسر جهان

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۴/۲۸   تعداد بازدید : 2059   گروه مطلب : دیدنی ها


معرفی 10 کوه سرتخت باورنکردنی در سراسر جهان

در اعماق جنگل های ونزوئلا جزایر جدا افتاده ای از کوه های سرتخت به نام تپوی (Tepui) قرار دارند. این کوه‌ های سرتخت یکی از قدیمی‌ ترین تشکل‌ های زمین‌ شناسی روی زمین محسوب می‌ شوند که قدمت آنها به حدود دو میلیارد سال پیش باز می‌ گردد.
از آنجایی که آنها کاملا از زمین جدا شده اند، این "جزایر بالای جنگل های بارانی" دارای تعداد زیادی گیاه و حیوانات منحصر به فرد هستند که در هیچ کجای دنیا یافت نمی شوند. کوه های سرتحت در سایر نقاط جهان نیز وجود دارند که به آنها تخت تپه، تویا، گریوه، آمبا یا کوه سرتخت گفته می شود. 

10. کوه کانر (Mount Conner)
کوه کانر کوهی با قله تخت و به شکل نعل اسبی است. این کوه اغلب با کوه اولورو اشتباه گرفته می شود، زیرا می توان آن را از جاده اولورو و کاتا توتا، هنگام نزدیک شدن از آلیس اسپرینگز مشاهده کرد. بومیان منطقه که به آن کوه آرتیلا می گویند، معتقدند که این کوه خانه مردان یخی است که هوای سرد ایجاد می کنند. 

10. کوه کانر (Mount Conner)


9. براون بلوف (Brown Bluff)
براون بلوف که در نوک شمالی شبه جزیره قطب جنوب قرار دارد، آتشفشانی پوشیده از یخ و با قله تخت به ارتفاع ۷۴۵ متر با صخره‌ ای چشمگیر به رنگ قهوه‌ ای مایل به قرمز است. سواحل روبروی براون بلوف محل زندگی هزاران پنگوئن آدلی و جنتو است.

9. براون بلوف (Brown Bluff)


8. کوه آسگارد (Mount Asgard)
کوه آسگارد یک کوه دو قله با دو برج صخره‌ ای استوانه‌ ای با قله تخت است که توسط یک گردنه از هم جدا شده‌ اند. این کوه در پارک ملی آیویتوک (Auyuittuq National Park) در جزیره بافین قرار دارد و شاید مشهورترین کوه بافین باشد. این قله به نام آسگارد، قلمرو خدایان در اساطیر اسکیموها نامگذاری شده است. در سال 1976، ریک سیلوستر بدلکار، برای سکانس آغازین فیلم جیمز باند، جاسوسی که مرا دوست داشت، یک پرش از کوه اجرا کرد، اگرچه صحنه داستانی آن کوه های آلپ اتریش بود.

8. کوه آسگارد (Mount Asgard)


7. کوکنان (Kukenan)
کوه کوکنان 2680 متر ارتفاع دارد و یک تپوی به طول حدودا 3 کیلومتر است. این کوه در نزدیکی کوه مشهورتر تپوی رورایما قرار دارد. صعود از کوکنان دشوارتر است، بنابراین نسبت به کوه رورایما بسیار کمتر از آن صعود می شود. آبشار کوکنان، دومین آبشار بلند جهان در انتهای جنوبی تپوی قرار دارد.

7. کوکنان (Kukenan)


 معرفی بلندترین کوه های دنیا



6. هروبریو (Herðubreið)
هروبریو که در ارتفاعات ایسلند واقع شده است، آتشفشانی با قله تخت و دیواره شیب دار است که پس از فوران گدازه از میان یک یخچال ضخیم تشکیل شده است. به این نوع کوه های سرتخت، تویا می گویند. با توجه به شیب تند و ناپایدار کوه و با وجود قرن ها آگاهی از وجود آن، اولین صعود به قله آن در سال 1908 انجام گرفت.

6. هروبریو (Herðubreið)


5. دبر دامو (Debre Damo)
دبر دامو در شمال اتیوپی نام کوهی با قله تخت و یک صومعه قرن ششمی است که در بالای آن قرار دارد. این صومعه که فقط با طناب از یک صخره شیبدار قابل دسترس است، به‌ دلیل داشتن مجموعه‌ ای از نسخه‌ های خطی و قدیمی‌ ترین ساختمان کلیسای موجود در اتیوپی که هنوز به سبک اصلی خود پابرجاست شناخته شده است. گفته می‌ شود که این صومعه در قرن ششم توسط یک راهب سوری تاسیس شده است.

5. دبر دامو (Debre Damo)


4. کنیون لندز (Canyonlands)
کنیون لندز در شرق یوتا یک پارک ملی با مناظر رنگارنگ است که در کنار رودخانه کلرادو و گرین به دره‌ ها، تخت تپه ها و گریوه های بی‌ شماری تبدیل شده است. رودخانه ها پارک را به چند منطقه تقسیم می کنند. یک منطقه به نام جزیره در آسمان، دارای یک تخت تپه وسیع با مناظر شگفت انگیز از اطراف منطقه است.

4. کنیون لندز (Canyonlands)


3. آیانتپوی (Auyantepui)
آیانتپوی که در زبان مردم بومی پمون به معنی کوه شیطان است، پربازدیدترین تپوی در ونزوئلا است. بلندترین آبشار جهان، آبشار آنجل از شکافی در نزدیکی قله آیانتپوی سرازیر می شود.
این آبشار به افتخار خلبانی به نام جیمی آنجل که به طور تصادفی آبشار را در سال 1933 کشف کرد، نامگذاری شد. در طی یک سفر برگشت در سال 1937، آنجل هواپیمای کوچک خود را در بالای آیانتپوی نشاند و 11 روز طول کشید تا او و خدمه اش از کوه پایین بیایند.

3. آیانتپوی (Auyantepui)


2. کوه رورایما (Mount Roraima)
کوه رورایما مرتفع ترین (2772 متر) و معروف ترین تپوی ونزوئلا است. از آنجا که کوه به طور کامل از جنگل های زمینی جدا شده است، تقریبا یک سوم گونه های زندگی گیاهی در رورایما در آنجا تکامل یافته اند و منحصر به آن منطقه هستند. کوه رورایما در سال 1912 زمانی که سر آرتور کانن دویل رمان تخیلی خود را با عنوان دنیای گمشده نوشت، به شهرت رسید.
این رمان بالا رفتن از کوهی شبیه رورایما توسط یک ماجراجوی در جستجوی گیاهان ماقبل تاریخ و دایناسورهایی که تصور می‌ شد میلیون‌ ها سال منزوی و بدون تغییر در قله کوه‌ ها زندگی می‌ کنند را توصیف می‌ کند.

2. کوه رورایما (Mount Roraima)


1. کوه تیبل (Table Mountain)
کوه تیبل مشرف به شهر کیپ تاون، مشهورترین کوه در جهان در میان کوه های بالای جدول است. ویژگی اصلی آن یک سطح هموار است که تقریبا 3 کیلومتر از یک طرف به سمت دیگر امتداد یافته و توسط صخره های شیب دار احاطه شده است. بلندترین نقطه در کوه تیبل 1086 متر بالاتر از سطح دریا است.
تله کابینی وجود دارد که مسافران را به بالای کوه با منظره مشرف به کیپ تاون و خلیج تیبل در شمال و ساحل اقیانوس اطلس از غرب و جنوب می برد. آنتونیو دی سالدانا اولین اروپایی بود که به خلیج تیبل آمد. او در سال 1503 از این کوه بزرگ بالا رفت و نام آن را "کوه تیبل" گذاشت. 

1. کوه تیبل (Table Mountain)


منبع: touropia





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید