• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جامع خویدک شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد جامع خویدک شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد جامع خویدک شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد جامع خویدک شهرستان یزد استان یزد


مسجد جامع خویدک

نام مرکز دیدنی

Khavidak Grand Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

یزد

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، بخش مرکزی، روستای خویدک

ثبت ملی مسجد جامع خویدک
مسجد جامع خویدک اثری به جا مانده از دوران تاریخی پس از اسلام می باشد. از نظر موقعیت جغرافیایی این مسجد در شمال روستای خویدک و در مجاورت با قلعه و آسیاب آبی خویدک قرار گرفته است و اتفاقا مسجد پنجه علی نیز در نزدیکی آن بنا شده است. معنی اسم این مسجد، سرسبز تعریف شده است. جالب است بدانید در گذشته خربزه ای در این روستا کشت می شده است که همین نام خویدک را دارا بوده است. 

معماری و شکل ظاهری
این مسجد با مصالحی نظیر خشت و گل بر روی رگه ای از کنگلومرا ساخته شده است. از قسمت های مختلف آن می توان به دو ایوان یکی در ضلع شمالی و دیگری در جنوب شبستان در ضلع غربی اشاره کرد که متاسفانه اکنون دچار آسیب و تخریب شده اند. 
در کنار مسجد پنجه علی و چسبیده به مسجد خویدک محلی جای گرفته است که بدن افراد فوت شده را در آن قرار می دادند تا هنگام اعزام یک کاروان به کربلا برسد، به همین دلیل می توان گفت این محل نوعی سردخانه بوده است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
مسجد پنجه عالی، مسجد جامع ملاباشی، قلعه خویدک، حسینیه خویدک و آب انبار حاج سید حسین خویدکی از جاذبه های بسیار دیدنی اطراف این مسجد هستند که بازدید از آنها نیز اوقات بسیار خوشی را برای شما به همراه خواهد داشت. 

بهترین زمان برای بازدید
از آنجایی که این مسجد تاریخی در منطقه کویری قرار گرفته است بازدید از ان در فصل های بهار و پاییز و مناسب تر خواهد بود. البته اگر دوست دارید هنگام بازدیدتان از این اثر شهر خلوت باشد بهتر است فصل های تابستان و زمستان را انتخاب کنید. 

ثبت ملی مسجد جامع خویدک
این ندر تاریخ  12 تیر سال 1384 با شماره 12058 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جامع خویدک

تفریحات نزدیک به مسجد جامع خویدک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید