• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه شیخ روزبهان شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه شیخ روزبهان شهرستان فارس استان شیراز
  •  آرامگاه شیخ روزبهان شهرستان فارس استان شیراز


آرامگاه شیخ روزبهان

نام مرکز دیدنی

Tomb of Sheikh Roozbehan

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

شیراز

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

از ساعت 12:00 الی 00:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله درب شیخ، آرامگاه شیخ روز بهان

معرفی آرامگاه شیخ روزبهان
از مشهورترین جاذبه های گردشگری شهر شیراز آرامگاه مشاهیری همچون لسان الغیب حافظ، سعدی شیرین سخن و شاه چراغ هستند. در این شهر اما آرامگاه های ارزشمند دیگری نیز وجود دارند که از شهرت کمتری برخوردار هستند؛ نمونه آنها آرامگاه عارف بزرگ قرن ششم قمری، شیخ روزبهان است.

شیخ روزبهان
بر اساس شواهد تاریخی شیخ روزبهان در 322 قمری در فسا چشم به جهان گشود. آنطور که گفته می شود شیخ از ابتدا به عرفان علاقه مند بود و به همین سبب در 25 سالگی به کوه بمو در شیراز مهاجرت کرد و 7 سال را در تنهایی به عبادت، حفظ قرآن و ریاضت در این کوه سپری کرد. پس از آن شیخ روزبهان به محضر اولین استاد خود، شیخ جمال الدین فسایی، مشرف شد. شیخ در زمان حیات خود خانقاهی را در شهر شیراز بنا کرد و پس از آن به مدت 50 سال به وعظ، تربیت و راهنمایی مردم به ویژه در مسجد جامع عتیق پرداخت. شیخ روزبهان سرانجام با جایگاهی والا و بلند در زمینه عرفان، در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت و در خانقاه خود در شیراز به خاک سپرده شد.
شیخ در هنر پارسی نویسی بسیار متبهر و توانمند بود و در نوشته های او اشاراتی به شخصیت های داستانی ایران باستان به چشم می خورد. از این عارف و شاعر بزرگ آثار ارزشمند بسیاری به جای مانده است. همچنین تمامی اشعار او که به زبان های فارسی و عربی هستند در کتابی تحت عنوان دیوان المعارف فی الشعر جمع آوری شده اند. علاوه بر این شاعران بزرگی مانند سعدی و مولانا نیز در اشعار خود اشارات و عرض ارادتی به شیخ روزبهان داشته اند.

معماری آرامگاه شیخ روزبهان
آرامگاه امروزه شیخ، بنایی معاصر است که در سال 1345 شمسی توسط انجمن آثار ملی در محل دفن او ساخته شده است. با ورود به محوطه آرامگاه، خود را در حیاطی زیبا و مصفا که با گل ها و گیاهان رنگارنگ نقاشی شده است خواهید یافت. در گوشه و کنار این حیاط همچنین سنگ های کنده کاری شده قدیمی را نیز می توانید مشاهده کنید.
با عبور از این حیاط مصفا نیز خود را در مقابل سه پله عریض سنگی که به یک ایوان منتهی می شوند خواهید یافت. این ایوان مسقف به شکل دو طاق نمای کوچکتر درون طاق نمای بزرگتر طراحی و ساخته شده که نمایی بسیار جذاب و چشمگیر را ایجاد می کند. این ایوان دارای کاشی کاری های چشم نوازی می باشد و بر روی سقف آن نوشته هایی به خط خوش نستعلیق به چشم می خورد. در قسمت داخلی ایوان شش قبر وجود دارد که متعلق به شیخ روزبهان، فرزندان و نوادگان او هستند. از میان این قبور، سنگ قبر صندوقی شکل که در حاشیه آن اسما چهارده معصوم با خط ثلث نوشته شده، متعلق به شیخ روزبهان می باشد.

مکان های دیدنی نزدیک
جاذبه های دیدنی دیگری مانند مسجد وکیل و آب انبار وکیل که امروزه با نام موزه آب نیز شناخته می شود، در فاصله ای بسیار نزدیک به آرامگاه شیخ روزبهان قرار دارند. به شما پیشنهاد می کنیم از بازدید این مکان های تاریخی نیز غافل نشوید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه شیخ روزبهان

تفریحات نزدیک به آرامگاه شیخ روزبهان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید