• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  عمارت آصف وزیری شهرستان کردستان استان سنندج
  •  عمارت آصف وزیری شهرستان کردستان استان سنندج
  •  عمارت آصف وزیری شهرستان کردستان استان سنندج


عمارت آصف وزیری

نام مرکز دیدنی

Asef vaziri

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

سنندج

ساعت بازدید

صبح ها 9 الی 13 بعد از ظهرها 16 الی20

آدرس

کردستان، سنندج، خیابان امام خمینی، نرسیده به مسجد دارالاحسان

عمارت آصف وزیری واقع در سنندج که به عنوان خانه کردی نیز شهرت دارد، اعتبار فرهنگی و گنجینه انسان شناسی قوم کرد به شمار می رود. این عمارت قدیمی ترین ساختمان در سنندج است که قدمت آن به دوره صفویه می رسد، البته عمارت به طور کلی چهار بخش دارد که بخش های مختلف در دوره های مختلفی چون دوره قاجار و پهلوی، به آن افزوده شده اند. خانواده معتمد هاشمی ها (امجد الصراح) به عنوان بنیانگذار این ساختمان شناخته شده اند و احتمالا میرزا محمد رضا وزیری (پدر آصف دیوان) صاحب این ساختمان بوده است. عمارت دارای چهار محوطه حیاط بیرونی، قنات و اتاق تقسیم آب، حیاط داخلی و اتاق مخصوص خدمتکاران می باشد، خانه کردی به سبک معماری محلی ساخته شده است. ایوانی با شش ستون چوبی دارد که با گچ بری های زیبا تزیین شده و شکل الماس گونه ای در دل حیاط دارد و هر فرد علاقمند به معماری های تاریخی را مجذوب خود می کند. در یکی دیگر از حیاط ها، استخری ساخته شده از سنگ وجود دارد که زیبایی عمارت را دو چندان می کند. دیوارها و سقف ها به زیبایی هر چه تمام تر ساخته و طراحی شده اند. در گوشه جنوب غربی ساختمان نیز، یک حمام ویژه در سبک معماری حمام ایرانی با طرح های آهک ساخته شده است. امروزه بخشی از قسمت جنوبی این ساختمان به گالری تبدیل شده و قسمت دیگر خانه چای سنتی شده است.
عمارت آصف جزئی از مرحله نخست پروژه موزه مردم شناسی مناطق کردنشین یا خانه کرد می باشد که شامل نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غرفه های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است. مجموعه عمارت آصف در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به عمارت آصف وزیری

تفریحات نزدیک به عمارت آصف وزیری

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید