• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران
  •  پارک ملی خجیر شهر تهران استان تهران


پارک ملی خجیر

نام مرکز دیدنی

Khojir National Park

نوع مرکز دیدنی

پارک و باغ

استان

شهرستان

تهران

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

تنها با مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، انتهای اتوبان بابایی

پارک ملی خجیر در شرق تهران در انتهای اتوبان بابایی با مساحتی قریب به 9970 هکتار یکی از مناطق حفاظت شده قدیمی جهان می باشد که نزدیک به 200 سال است در لیست مناطق شکار ممنوع قرار دارد. البته این منطقه به عنوان قسمت کوچکی از منطقه حفاظت شده جاجرود روزگاری شکارگاه سلطنتی خاندان قاجاریه بوده است و جز شخص شاه هیچ کس اجازه شکار در این منطقه را نداشته است. از سال 1358 این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده و به عنوان پارک ملی معرفی گردیده است. البته هنوز هم بازدید از آن بدون مجوز امکان پذیر نمی باشد و به جز سرویس بهداشتی از امکانات رفاهی- تفریحی دیگری برخوردار نیست. در این منطقه آب و هوای سرد و خشک غالب است و حیوانات این منطقه بسیار متنوعند و خوشبختانه با وجود این که این پارک در جوار پارک جنگلی سرخه حصار قرار گرفته است، اما به دلیل عدم تردد انسان ها بکر مانده و گیاهان و حیوانات بسیاری در آن زندگی می کنند. اگر شما هم از عاشقان محیط زیست هستید و دوست دارید از این منطقه بازید کنید بهتر است سری به سازمان حفاظت محیط زیست در پارک جنگلی سرخه حصار بزنید و مجوز بازدید از پارک ملی خجیر را دریافت کنید و در قالب یک گروه به همراه یک لیدر و دوربین عکاسی تان وارد پارک شوید. فقط امکان بازدید از منطقه باغشاد و انگوری و بعضی از مناطق امن وجود دارد و شما نمی توانید وارد قلمرو حیوانات وحشی و خزندگانی چون مارها و افعی ها شوید. یادتان باشد فقط در قسمت ورودی باغ یک سرویس بهداشتی قرار دارد و دیگر هیچ امکاناتی در سرتا سر باغ نیست حتما وسایل مورد نیازاز قبیل آب، خوراکی سبک، لباس گرم، عینک آفتابی، کلاه و سوت، گوشی موبایلتان و کارت شناساییتان  را همراه داشته باشید. در این منطقه به هیچ عنوان امکان پیک نیک نیست. و اما این منطقه چه پوشش گیاهیی دارد و چه حیواناتی در آن زندگی می کنند؟

پوشش گیاهی پارک ملی خجیر
پارک ملی خجیر به صورت تپه ماهور و دشت است. تپه هایی با ارتفاع 1200 متر تا 2100 متر را در همه جای پارک می بینیم. 2310 هکتار از این منطقه را باغشاد نامیده شده است که در آن گیاهانی چون چوبک، گون، اسفند و درمنه زیاد دیده می شوند. در دامنه کوههای باغشاد گیاهانی چون بنه که نوعی پسته کوهی است بادام خارآلود، ارس، نسترن، آتمیزیا و چمن سوزنی وجود دارد. محدوده باغشاد جز محدوده های امن پارک است که در آنجا خطری شما را تهدید نمی کند و با آرامش خیال می توانید به طبیعت گردی بپردازید.
در این منطقه گیاهان دارویی و صنعتی چون  پیاز صورتی، باریحه، جا شیر سوله، بابونه، سیریش زرین، گل شکافته، زیره سیاه، بادیان کوهی، شیرخشت، زرشک، روناس، سیاه تلو، زیره سیاه، گز، تمشک، دغدغک، ارمک، سوفورا، شیشعان، زالزاک تبریزی، بادام کوهی، پیچک قندرونی، تلخ بیان به وفور یافت می شود. درختانی همچون، زبان گنجشک، عرعر، افرا، داغداغان، چنار، سپیدان،، بیدار، سپیدار، تبریزی و زالزالک بقیه بافت گیاهی پارک ملی خجیر را تشکیل داده اند.
شقایق وحشی از جاذبه های دیدنی این پارک بود که به دلیل چیده شدن زیاد توسط گردشگران تعداد کمی از آن در پارک ملی وجود دارد عمر شقایق های وحشی این پارک فقط 15 روز است و اواسط بهار بهترین زمان بازدید از این گلهای زیبا می باشد.

تنوع جانوری
گونه های مختلفی از پستانداران، خزندگان، پرندگان، جوندگان و دوزیستان در پارک جنگلی خجیر زندگی می کنند.
از پستانداران می توان به روباه، شنگ، گرگ، شغال، پلنگ، سمور، رودک، کفتار،  گربه وحشی ، خفاش، گراز، پازن، قوچ وحشی، آهو اشاره کرد.
از جوندگان نیز می توان انواع موش ها و همستر ها، جرد ایرانی، جرد لیبی، ول  آبزی، دوپای کوچک، ول اجتماعی، ول معمولی و ول افغانی را نام برد.
115 نوع پرنده در این پارک دیده شده است. به جز 34 نوع آن ها که ساکنان همیشگی پارک ملی خجیر هستند، بقیه پرندگان مهاجرند و میهمان فصول خاصی از سال هستند، مانند پری شاهرخ، زردپره، هدد و سبز قبا که میهمانان تابستانی پارکند یا اردک سرسبز، خوتکا و نوک پهن که زمستان ها در پارک ملی خجیر اتراق می کنند. بعضی از آنها نیز عبوری هستند و در مسیر مهاجرتشان از یک سو به سوی دیگر سری هم به پارک ملی خجیر می زنند مانند عقاب شاهی و گونه های مختلف اردک ها. پرندگانی نظیر کبک و تیهو ساکن همیشگی این پارک هستند و پرندگانی مانند طوطی طوق صورتی، بلبل خرما و مینا هم در این محیط دیده شده که انسان ها به دلیل عدم شرایط نگهداری آن ها در طبیعت بکر خجیر آزاد کرده اند. 
خزندگان نیز شامل 9 گونه از سوسمارها مانند بزمجه بیابانی، انواع مارها شامل مار سیاه، مار کرمی، افعی شاخدار، شتر مار، تیر مار، مار پلنگی، مار آتشی، یله مار، مار کوفی، سوسن مار، لاک پشت مهمیز دار غربی هم در این پارک زندگی می کنند.
در این پارک خارپشت و حشره خوار هم دیده شده است.
و اما آبزیانی که در این پارک در رودخانه جاجرود زندگی می کنند عبارتند از وزغ سبز، قورباغه، ماهی سیاه، سگ ماهی، ماهی جویباری، ماهی کولی، عروس ماهی، سس ماهی و ماهی رنگین کمان که بومی منطقه جاجرود نیست.

دسترسی 
پارک ملی خجیر در 22 کیلومتری تهران در حومه شهر قرار دارد و دسترسی با وسایل نقلیه عمومی در آن وجود ندارد و تنها راه آن استفاده از وسیله نقلیه شخصی می باشد.
وسیله نقلیه شخصی: از خیابان پاسداران وارد اتوبان صدر شوید. سپس وارد اتوبان بابایی شده و از اتوبان بابایی وارد بزرگراه تهران- پارچین شوید تا به پارک ملی خجیر برسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به پارک ملی خجیر

دیدنی های نزدیک به پارک ملی خجیر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید