• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


حقایقی جالب و خواندنی درباره رم

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۹/۲۹   تعداد بازدید : 5524   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


نمای هوایی شهر روم
نمای هوایی شهر روم

1: پایتخت کشور ایتالیا، روم در قسمت مرکزی غربی شبه جزیره ایتالیا و در امتداد ساحل رودخانه تيبر واقع شده است. این شهر همچنین مرکز ناحیه لاتزیو ایتالیا می باشد.

2: مساحت این شهر نزدیک به 1285 کیلومتر مربع و جمعیتش 2.87 میلیون نفر می باشد. 4.3 میلیون نفر از این جمعیت در منطقه بزرگتر حومه شهر به نام شهر متروپولیتن روم ساکن هستند.

میدان سنت پیتر
میدان سنت پیتر

3: از روم اغلب به عنوان پایتخت دو ایالت نام برده می شود. به این دلیل که کوچکترین کشور مستقل دنیا یعنی واتیکان در داخل شهر روم واقع شده است و آن را به کشوری درون یک شهر تبدیل کرده است.

4: با اینکه شواهد باستان شناسی اولین نشان از سکونت در این شهر را مربوط به 14 هزار سال پیش نشان می دهند اما بر طبق افسانه های رومی پیدایش این شهر به سال 753 قبل از میلاد توسط رومولوس بر می گردد. جالب است بدانید که قدمت شهر روم از کشور ایتالیا بیشتر است.

گرگ کاپیتولین مجسمه ای اسطوره ای
گرگ کاپیتولین مجسمه ای اسطوره ایست که گرگ ماده ای را در حال شیر دادن به توله های دوقولو، رومولوس و رموس نشان می دهد

5: بر طبق داستان های رومی رومولوس و برادر دوقولویش رموس بعد از رها شدن در رود تيبر توسط یک ماده گرگ بزرگ شده اند. درنهایت این دو برادر بزرگ شدند و شهر جدیدی را تاسیس کردند. در طی اختلافات رموس کشته شد و رومولوس فرمانروای شهر گشت. او شهر را برگرفته از نام خود روم نامید.

کولوسئوم رم
کولوسئوم رم

6: بسیاری از استادیوم های فوتبال در سراسر دنیا امروزه از طرح بیضی شکل کولوسئوم رم که از سنگ تراورتن، توف و آجر بتنی که در بین سال های 72 تا 80 بعد از میلاد ساخته شده است پیروی می کنند. آمفی تئاتر فلاویان که در گذشته به این نام خوانده می شده قادر بوده 80 هزار تماشاگر را برای دیدن جنگ گلادیاتورها و مناسبت های عمومی در خود جای دهد.  

7: کلمه "SPQR" که هنوز هم امروزه در سراسر روم دیده می شود مخفف اصطلاح لاتینی به معنای مجلس سنا و مردم رم است و اشاره به دولت جمهوری روم باستان دارد.


 حقایق جالب درباره جزایر شگفت انگیز گالاپاگوس



8: بتن به طور گسترده ای به عنوان مصالح در ساخت ساختمان های روم به مدت بیش از 700 سال در طول سال های 300 قبل از میلاد تا 476 پس از میلاد استفاده شده است. از آنجایکه بتن به سرعت به توده ای سفت و محکم تبدیل می شود به رومی ها امکان ساخت مجموعه هایی با قوس، طاق و گنبد را می داده. به طور مثال پانتئون که بزرگترین گنبد دنیاست و هنوز پس از گذشت  2000 سال از زمان ساختش مورد استفاده می باشد.   

معبد پانتئون در روم
معبد پانتئون در روم

9: درحالیکه بتن اغلب اعتبارش را به علت هنوز پا برجا بودن سازه های روم باستان دارد، مصالح ساخت و ساز در روم با سقوط امپراطوری روم ناپدید شد. بتن در بین سال های 500 بعد از میلاد و قرن چهاردهم همه چیز بود اما فراموش شد. این موضوع تا زمانی بود که در نیمه دوم قرن چهاردهم میلادی تا اواسط قرن هجدهم استفاده از سیمان به تدریج دوباره رونق یافت.

آبنمای تروی در شب
آبنمای تروی در شب

10: آبنمای تروی که در تقاطع سه خیابان قرار دارد نقطه انتهایی قناتی می باشد که محل تهیه آب در زمان روم باستان بود. این آبنما که در سال 1762 تکمیل شده است آبنمایی به سبک بارک با 26 متر ارتفاع و 50 متر عرضمی باشد که از سنگ تراورتن ساخته شده و در 35 کیلومتری شرق روم واقع شده است. 

11: بر اساس افسانه ها بازدیدکنندگانی که با دست راست سکه ای را از سمت شانه چپشان به درون این آبنما پرت کنند دوباره به روم باز خواهند گشت. این داستان موضوع فیلم سه سکه در چشمه ساخته سال 1954 می باشد.

12: آهنگی به همین نام که معرف این فیلم است و توسط فرانک سیناترا خوانده شده است برنده اسکار شد.

13: مشخصا بازدیدکنندگان افسانه تروی را پذیرفته اند چراکه در سال 2016 نزدیک به 1.5 میلیون دلار سکه از درون این آبنما جمع آوری شد. مسئولان شهر هر شب سکه های موجود در این آبنما را که میانگین آن 3 هزار یوروست جمع می کنند و آن را به کاریتاس که یک خیریه کمک رسانی کلیسای کاتولیک برای خانواده های محتاج در روم است، می دهند.

14: پله های مشهور اسپانیایی که در واقع توسط منابع مالی فرانسوی به منظور اتصال سفارت اسپانیا به کلیسای ترینیتا دی مونتی که در آن زمان تحت سرپرستی پادشاه فرانسه بود مابین سال های 1721 تا 1725 ساخته شده است. این پلکان از ترکیب صاف و منحنی 138 پله، چشم انداز و تراس می باشد.

15: قانون روم به گربه ها اجازه می دهد بدون مشکل در محلی که بدنیا آمده اند زندگی کنند. درحالیکه صدها گربه وحشی از دیوارهای کولوسئوم بالا می روند و در میان خرابه های رومن فروم می خوابند جایگاه اصلی مقدس گربه ها در لارگو آرژانتیناست، جاییکه ژولیوس سزار در سال 44 قبل از میلاد توسط ضربات چاقو به قتل رسید.

لارگو آرژانتینا روم
لارگو آرژانتینا روم

زمانیکه این منطقه باستانشناسی عجیب در سال 1929 حفاری شد گربه های وحشی رومی به این مکان آمدند و افرادی که گربه نگه می دارند و یا از دوستداران گربه هستند شروع به مراقبت و غذا دادن به آنها کردند.
امروزه داوطلبانی در لارگو آرژانتینا وجود دارند که از 130 گربه که بسیاری از آنها معلول بوده و یا از بیماری رنج می برند مراقبت می کنند.

منبع: travelingwiththejones





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید