• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان

راهنمای سفر به دبی

راهنمای سفر به دبی

درباره شهر


دبی یکی از شهرهای امارات متحد عربی است که در سواحل خلیج فارس واقع شده است. این شهر با ابوظبی از جنوب، با شارجه از شمال و با عمان از جنوب شرقی هم مرز می باشد. دبی در جنوب کشور ایران قرار گرفته و بزرگترین شهر امارات است
اطلاعات بیشتر

وسایل حمل و نقل


مترو

خطوط اتوبوسرانی

تاکسی

قطار

اتوبوس دریایی

مونوریل

حمل و نقل بین شهری

زمینی
در دبی پنج جاده اصلی  (E11)آزاد راه شیخ زاید، (E 311) آزاد راه شیخ محمدبن زاید، (E 44) بزرگراه دبی حَتا، (E 77) آزاد راه دبی اَل هَباب و (E 66) آزاد راه عَوِدا میثا این شهر را به دیگر شهرهای امارات متصل می کند. 

هوایی
فرودگاه بین المللی دبی، قطب پروازهای دبی و خطوط هوایی امارات، در خدمت پروازهای دبی و دیگر امارات در این کشور است. این فرودگاه هفتمین فرودگاه شلوغ دنیا با ترافیک جابجایی 70.4 میلیون مسافر در سال 2014 بوده است. همچنین این فرودگاه عنوان شلوغترین فرودگاه جهان از لحاظ تعداد مسافران بین المللی را دارد. علاوه بر اهمیت قطب ترافیکی اش، این فرودگاه با حمل 2.37 میلیون تن محموله و بار هفتمین فرودگاه شلوغ باری دنیا در سال 2014 بوده است. فرودگاه بین المللی دبی در همان سال به 142 مقصد در 70 کشور از شش قاره جهان پرواز مستقیم انجام داده است. 
توسعه فرودگاه بین المللی اَلمکتوم در سال 2004 شروع شده و اولین فازش شامل یک باند بزرگ برای هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ ، 64 پله متحرک برای خروج مسافران، یک ترمینال باری با گنجایش سالانه 250 هزار تن محموله و بار و یک ساختمان ترمینال مسافربری که گنجایش سالانه پنج میلیون مسافر را دارد، راه اندازی شد. زمانیکه ساخت این فرودگاه به پایان برسد به بزرگترین فرودگاه دنیا با پنج باند، چهار ترمینال با گنجایش 160 میلیون مسافر و 12 میلیون تن محموله باری تبدیل خواهد شد.

دریایی
دبی دو بندر اصلی بازرگانی به نام های بندر راشید و بندر جبل علی دارد. بندر جبل علی طویل ترین بندر ساخت دست بشر، بزرگترین بندر در خاورمیانه و هفتمین بندر شلوغ دنیا می باشد. 

مترو
متروی دبی شامل دو خط قرمز و سبز است که از محوطه تجاری و مسکونی شهر می گذرد. خط سبز متروی دبی دارای 20 ایستگاه متشکل از 8 ایستگاه در زیر زمین و 12 ایستگاه در بالای زمین بوده و امتدادش از ایستگاه اتصالات تا ایستگاه خور می باشد. ایستگاه قرمز هم که خط اصلی مترو به حساب می آید دارای 29 ایستگاه متشکل از 4 ایستگاه در زیر زمین، 24 ایستگاه در ارتفاع و یک ایستگاه در سطح زمین است. خط قرمز از ایستگاه راشیدیه شروع شده و انتهای آن در ایستگاه صرافی امارات متحده عربی جبل علی می باشد. خط آبی و بنفش نیز طراحی شده اند ولی هنوز تکمیل نگردیده اند. 
خط سبز و آبی به طول 70 کیلومتر با 43 ایستگاه می باشد که 37 ایستگاه در بالای زمین و 10 ایستگاه در زیر زمین دارند. متروی دبی اولین شبکه قطار شهری در شبه جزیره عربستان است. همچنین تمام قطارها بدون راننده و با مسیریاب خودکار هدایت می شوند. متروی دبی پس از متروی تهران ارزان ترین متروی جهان است. 

مونوریل پالم جمیرا
منوریل پالم جمیرا یک خط مونوریل در پالم جمیراست. این خط، پالم جمیرا را به خشکی وصل نموده و قرار است که تا خط قرمز متروی دبی گسترش یابد. این خط در سی ام ماه آوریل 2009 افتتاح شده است. 

قطار برقی
دو سیستم قطار برقی از سال 2011 در حال ساخت است که اولی در دان تان برج خلیفه به طول 4.6 کیلومتر و دومی در اَل صوفَه به طول 14.5 کیلومتر می باشد که قرار است در امتداد جاده اَل صوفَه از دبی مارینا تا برج العرب و مال آو امارات و دو تقاطع با خط قرمز متروی دبی کشیده شود. بخش اول که به طول 10.6 کیلومتر می باشد و 11 ایستگاه دارد در یازدهم ماه نوامبر سال 2014 افتتاح شده است.
 
حمل و نقل درون شهری

راه های آب
یکی از سنتی ترین روش ها برای عبور از خور دبی که یک پیش آمدگی رودخانه شکل از خلیج فارس در دبی می باشد، به سمت دیرا استفاده از عبره است. عبره قایق های کوچکی هستند که مسافرین را در عرض خور دبی جابجا می کنند. ایستگاه های این قایق ها در محله بستکیها و جاده بانیاس می باشند. آژانس حمل و نقل مارین نیز سیستم اتوبوس آبی دبی را راه اندازی کرده است. اتوبوس آبی قایق هایی با تهویه مطبوع هستند که در مقاصد مشخصی در طول خور حرکت می کنند. آخرین سیستم حمل و نقل آبی در دبی تاکسی های آبی هستند.

راه های زمینی

اتوبوس
سیستم حمل و نقل اتوبوس عمومی در دبی 140 مسیر را در بر می گیرد و بیش از 109 میلیون مسافر را جابجا می کند. همچنین اغلب ایستگاه های اتوبوس مجهز به تهویه مطبوع هوا می باشند.  

تاکسی
در دبی نیز همانند دیگر نقاط دنیا یکی از راه های حمل و نقل درون شهری تاکسی است. تاکسی ها با بدنه کرم رنگ خودرو و سقف رنگیشان قابل تشخیص می باشند. شرکت تاکسیرانی دبی که بخشی از آر تی اِی می باشد و بزرگترین اپراتور تاکسیرانی دبی به حساب می آید تاکسی هایی با سقف قرمز دارد. همچنین پنج اپراتور خصوصی نیز در این سیستم مشغول به فعالیت هستند که شامل مترو تاکسیز با سقف نارنجی رنگ، نِت وُرک تاکسیز با سقف زرد رنگ، کارز تاکسیز با سقف آبی رنگ، عربیا تاکسیز با سقف سبز رنگ و سیتی تاکسیز با سقف بنفش رنگ می باشند. همچنین شرکت تاکسیرانی دبی خدمات تاکسی بانوان که سقف صورتی رنگ دارند را نیز ارائه می کند که مخصوص مسافران خانم بوده و از راننده های خانم استفاده می کنند.

نقشه شهر

آب و هوا

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳

مراکز دیدنی

مراکز خرید

سرگرمی ها

رستوران ها براساس قیمت فیلتر کنید

نصیحت های سفر

خدمات پزشکی
اگر در طول مدت اقامت در دبی به خدمات پزشکی نیاز پیدا کردید، می توانید به یکی از دو بخش خصوصی یا دولتی مراجعه کنید. در صورتی که بیمه پزشکی دارید بیمارستان های خصوصی گزینه مناسبی خواهند بود و اگر بیمارستان های دولتی را ترجیح می دهید بیمارستان راشید (تلفن: 042192000)  که بیمارستان اصلی اور‍ژانس در دبی بوده و در نزدیکی پل مکتوم در خور دبی واقع شده است بهترین انتخاب خواهد بود. همچنین در صورت تمایل می توانید به بیمارستان ایرانی (تلفن: 043440250) واقع در جاده الوصل در سطوه مراجعه نمایید. اگر نیاز به آمبولانس داشتید، برای خدمات اورژانسی شماره 999 را بگیرید و یا اگر می توانید خودتان را به بیمارستان برسانید درمان در بیمارستان راشید برای همه اورژانس ها رایگان است و مشاوره با پزشک 100 درهم هزینه دارد و داروهای تجویز شده را می توان از هر داروخانه ای خرید. بیمارستان ایرانی نیز برای مشاوره 50 درهم می گیرد و معمولاً داروخانه بیمارستان داروی رایگان به بیماران ارائه می دهد. در صورتی که نیاز به خدمات پزشکی برای کودکان داشتید بیمارستان الوصل (تلفن: 043241111) به عنوان یکی از بهترین مراکز مراقبت اطفال در بین بخش های خصوصی و دولتی در خاورمیانه می باشد و نزدیک به تقاطع وافی واقع شده است. همچنین در صورت نیاز به خدمات دندان پزشکی کلینیک دندان پزشکی آمریکایی ها (تلفن: 043440668) انتخاب مناسبی خواهد بود.

داروهای ممنوعه در امارات
در کشور امارات علاوه بر مواد مخدر و داروهای روان گردان که حمل و مصرف آنها دارای محکومیت های سنگین است، حمل و مصرف هر گونه داروهای مسکن کدئین دار و قرص های آرام بخش نیز جزو مواد مخدر محسوب شده و دارای محکومیت های قضایی می باشند. جهت پیشگیری از بروز هر گونه مشکل از همراه داشتن هر گونه داروهای آرام بخش اعم از قرص، شربت، آمپول های اعصاب و خواب آور و مسکن های دارای کدئین در هنگام ورود به امارات به شدت پرهیز نمایند .

ساعت کار فروشگاه ها و مراکز خرید
به صورت معمول ساعت کار فروشگاه ها در امارات از 9 صبح تا 1 ظهر و 4 بعدازظهر تا 9 شب می باشد، هرچند بسیاری از فروشگاه ها مخصوصاً در دبی و ابوظبی در تمام طول روز باز هستند. اغلب مراکز خرید نیز از ساعت 10 صبح تا 10 شب و اغلب کمی دیرتر باز می باشند. برخی از سوپرمارکت ها نیز شبانه روزی بوده ولی بطور معمول با وجود تهویه مطبوع موجود در فروشگاها و مراکز خرید عصرها به علت خنک تر بود هوا زمان محبوبی در بین بازدید کنندگان است.
تمام مراکز خرید و اغلب فروشگاه ها جمعه ها نیز باز هستند با این تفاوت که در زمان برپایی نماز جمعه یعنی از ساعت 11:30تا 1:30 تعطیل هستند. 

ساعت کار ادارات
ادارات دولتی از ساعت 7:30 صبح تا 3 بعدازظهر باز هستند اما بهتر است که صبح ها به آنها مراجعه کنید. ادارات خصوصی نیز به دلیل طولانی تر بودن ساعت کاریشان پس از ساعت استراحت بین روزشان باز هستند. برخی از تجار خصوصی از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر باز می باشند. همه ادارات دولتی تا پنجشنبه ظهر باز بوده و کار خود را دوباره از شنبه صبح آغاز می کنند. برخی از دفاتری که در خارج از بخش عمومی مشغول به کار هستند پنجشنبه ها باز هستند ولی جمعه و شنبه ها تعطیل می باشند.

امنیت شخصی
امارات متحده عربی یکی از امن ترین مکان های دنیاست. در حقیقت این کشور به عنوان مقصدی امن برای سپری کردن تعطیلات در بین شرکت های گردشگری بین المللی شناخته می شود. با این حال بهتر است که بیمه سفر به همراه داشته باشید و از خود و لوازم با ارزشتان محافظت کنید. هیچگاه سوار ماشین افراد غریبه نشوید و فقط از تاکسی های مجاز و یا دیگر وسایل حمل و نقل شناخته شده استفاده نمایید.
تلفن مقر پلیس در شهر دبی 042292222 و خط مستقیم پلیس دبی 88004888 می باشد. همچنین شماره تلفن آتش نشانی 997، پلیس 999، پلیس ساحلی 043450520 و پلیس ساحل شرقی 092380380 است.
در صورتی که در شرایط اورژانسی نیاز به هلیکوپتر پیدا کردید، پلیس دبی ضمانت می کند که با گرفتن شماره 999 و یا 042821111 پس از 8 دقیقه هلیکوپتر پلیس به شما خواهد رسید.

انعام
در دبی کسی از شما انتظار دریافت انعام را ندارد ولی اغلب پرداخت می شود. به کارکنان هتل که در اختیار شما هستند انعام بدهید. اغلب رستوران های دبی به صورت حساب خود ده درصد سرویس اضافه می کنند ولی اگر این مبلغ در صورت حساب منظور نگردیده بود ده درصد از مبلغ کل صورت حساب را به عنوان انعام پرداخت نمایید. رانندگان تاکسی انعام دریافت نمی کنند ولی به اشخاصی که در سوپرمارکت ها خرید شما را کیسه کرده و آنها را برایتان حمل می کنند و همچنین کسانیکه در پمپ بنزین ها شیشه جلو اتومبیلتان را می شویند در کل دو درهم انعام دهید.

عکاسی
پیش از عکس گرفتن از مردم حتماً از آنها اجازه بگیرید. از گرفتن عکس از زنان مسلمان به شدت بپرهیزید و از فرودگاه ها، اسکله ها، تجهیزات مخابراتی، ساختمان های دولتی، نظامی و تاسیسات صنعتی عکس برداری نکنید.

برق
برق خانگی در دبی 220 ولت است و پریزهای برق مناسب کابل های سه شاخه ای 13 آمپر نیز هستند، هرچند بهتر است برای احتیاط آداپتور خود را به همره داشته باشید. همچنین می توانید آداپتور مورد نظر خود را از سوپرمارکت های محلی هم خریداری کنید. در کل تمام وسایلی برقی خریداری شده در امارات دو شاخه ای هستند.

لباس
برای سفر به دبی بهتر است لباس های سبک تابستانی به همراه سویتشرت و یا ژاکت برای شب های خنک زمستان و مکان هایی که دارای تهویه مطبوع هوا هستند مناسب می باشد. از آنجاییکه شما به یک کشور مسلمان سفر می کنید مایو، شلوارک و تاپ خیلی باز را فقط می توان در محدوده ساحل و اقامتگاه ها به تن کنید. 

سرویس بهداشتی
اغلب مراکز خرید، پارک های عمومی، موزه ها و از این قبیل مکان های دیگر دارای سرویس بهداشتی عمومی بسیار تمیزی هستند. همچنین سرویس های بهداشتی موجود در بازارها و ایستگاه های اتوبوس معمولاً فقط مختص آقایان می باشند. در خارج از شهر نیز می توانید از سرویس های بهداشتی رستوران ها و پمپ بنزین ها استفاده نمایید، هر چند ممکن است که آنها در شرایط بهداشتی خوبی قرار نداشته باشند و اغلب فاقد دستمال توالت هستند.

غذا و آب
استاندارد کیفیت بهداشتی غذا و آب مخصوصاً در تمام مراکز بزرگ بسیار بالاست. اما بهتر است برای صرف غذا در کافه های کوچک مناطق دور افتاده دقت کنید، اگرچه استاندارها معمولاً خوب است. بهتر است اگر در مورد سبزیجات خام و شاورماها که غذایی شبیه به کباب ترکی می باشد شک دارید از صرف آنها اجتناب کنید.
آب نیز اغلب توسط آب شیرین کن ها تولید می شود، پس معمولاً بهداشتی هستند، مگر اینکه مزه آب های معدنی را ترجیح می دهید. در هر صورت توصیه می شود که در گرما آب زیاد بنوشید پس به این منظور همیشه یک بطری با خود داشته باشید.

مالیات
برای خرید در دبی بهتر است که به این نکته دقت کنید. در دبی مالیات دریافت نمی شود ولی اگر شما به دنبال خرید لوازم ارزان یا قیمت های متوسط هستید این اجناس خیلی قیمت متفاوتی با اجناس موجود در کشور ندارند ولی اگر به دنبال خرید لوازم لوکس و مارکدار گران هستید قطعاً نداشتن مالیات امتیازی بسیار عالی برای شما خواهد بود. مثلاً اگر می خواهید یک ساعت رولکس جدید خریداری کنید دبی برای این خرید بهترین مکان است پس در غیر اینصورت خیلی گول تکس فری و یا همان نداشتن مالیات را نخورید چرا که ممکن است حتی آنها را گرانتر از شهر زندگی خود بخرید.
نداشتن مالیات برای خرید عطر به این منظور است که شما می توانید این عطرها را ارزان تر از قیمتشان در پاریس تهیه کنید ولی با این حال قبل از خرید عطر از اصل بودنش اطمینان حاصل کنید.

خرید
لوازم برقی در دبی ارزانتر از دیگر کشورهاست. همچنین یکی از بهترین مکان های دنیا برای خرید طلا، بازار طلای دبی (دبی گُلد سوق) می باشد ولی اگر می خواهید از خرید خود راضی باشید حتماً چانه بزنید و از اولین مغازه خرید نکنید. در ضمن مطلع باشید که خرید با کارت اعتباری شامل پرداخت هزینه اضافه تری می باشد. همچنین یکی دیگر از مواردی که خرید آن در دبی توصیه می شود شال پشمی است. قیمت یک شال کشمیر اصل که بسیار نرم می باشد از 250 درهم شروع می شود.


آرزومندیم از سفر خود در شهر دبی نهایت لذت را ببرید.

تیم مدیریت توریستگاه

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید