• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران
  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران
  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران
  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران
  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران


تکیه نیاوران

نام مرکز دیدنی

Niavaran Tekyeh

نوع مرکز دیدنی

مکان مذهبی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

نیاوران

ناحیه

شمال شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران

تکیه نیاوران به دستور ناصرالدین شاه قاجار در حدود 150 سال پیش ساخته شد. معماری این تکیه کاملا سنتی و به سبک و سیاق معماری های قجری می باشد. مساحت این تکیه 1500 متر و به شکل مستطیل می باشد که غرفه هایی در دو طبقه دور تا دور آن ساخته شده است. در وسط تکیه یک سکوی دایره ای شکل به قطر 20 متر قرار دارد و ضریح امام حسین (ع) روی آن شبیه سازی شده است. این ضریح را یک نفر در سال 1389 به تکیه هدا کرده است. 10 ستون سیمانی که روکش چوبی دارند سکوی وسط را احاطه کرده اند. در وسط روی سکو تعزیه اجرا می شده و در غرفه ها افراد به تماشا می نشسته اند. سقف تکیه نیز چوبی است و یک گنبد سبز رنگ شش ضلعی بر روی سقف شیروانی آن  قرار دارد. تکیه تا سال 1361 رو باز بود و در آن خیمه برپا می شد ولی به همت خیرین روی آن سقف زده شد. در کنار درب ورودی چوبی آن نیز نمایشگاهی از ادوات تعزیه خوانی، قوری و سماورهای قدیمی قرار دارد. که قدمت بعضی از آنها به دوره ناصری بر می گردد. در گذشته هر غرفه مختص یک خانواده بوده است و هر یک برای خودش اسباب پذیرایی می آورده است. فلسفه ساخت تعزیه بر می گردد به این واقعیت که ناصرالدین شاه عاشق تعزیه بود و به همین دلیل تکیه دولت را ساخت. تابستان ها وقتی به کاخ نیاوران می آمد عدم وجود تکیه در نیاوران را به شدت احساس می کرد و این شد که به استاد حسن خرپاکوب دستور داد در نزدیکی کاخ نیاوران تکیه نیاوران را بسازد. این تکیه در سال 1383 به ثبت ملی رسید.

ثبت ملی 
این اثر در 25 مهر 1383 با شماره 11203 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دسترسی به تکیه نیاوران
وسیله نقلیه شخصی: از میدان نیاوران (باهنر) وارد خیابان باهنر شوید و مستقیم برانید، کاخ نیاوران را پشت سر بگذارید تا به تکیه نیاوران در سمت چپ برسید.
دسترسی با مترو: با استفتده از خط 1 مترو در تجریش پیاده شده و با اتوبوس هایی که به میدان نیاوران می روند در میدان نیاوران پیاده شوید. از آنجا با 5 دقیقه پیاده روی به سمت خیابان باهنر می توانید خودتان را به تکیه نیاوران برسانید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به تکیه نیاوران

تفریحات نزدیک به تکیه نیاوران

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید