• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه آقا محمد بید آبادی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه آقا محمد بید آبادی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه آقا محمد بید آبادی شهرستان اصفهان استان اصفهان


آرامگاه آقا محمد بید آبادی

نام مرکز دیدنی

Aqa Mohammad Bid Abadi Tomb

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

کمتر از 30 دقیقه

ساعت بازدید

روز های پنج شنبه و جمعه از ساعت 07:00 الی 21:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، جنوب قبرستان تخت فولاد، خیابان آزادگان، جنوب قبرستان تخت فولاد

آرامگاه آقا محمد بید آبادی یکی دیگر از بقعه های مورد توجه اصفهانیان در قبرستان قدیمی و تاریخی تخت فولاد است. این آرامگاه علی رغم خواسته آقا محمد بید آبادی، 120 سال بعد از وفاتش بر روی قبر وی ساخته شد. او در جوار پدرش به خاک سپرده شده بود و وصیت کرده بود هیچ آرامگاهی برایش ساخته نشود. امروزه اما بقعه ای مستطیلی  از آجر، به سبک بناهای چهار طاقی ایرانی و سنگ قبری به رنگ نخودی با حاشیه ای فیروزه ای، نشانگر محل دفن این عارف زاهد است. 

معرفی آقا محمد بید آبادی 
این بقعه و سنگ قبر ساده آن، بدون شناختن آقا محمد بید آبادی تنها قبری ساده به نظر می رسد خوب است بدانیم آقا محمد بید آبادی فرزند محمد رفیع گیلانی، زاهد و مجتهد گیلان و مازندران بود. پدرش به اصفهان نقل مکان کرد و در محله بید آباد اسکان نموده بود و به دلیل اقامت طولانی آنها آقا محمد را بید آبادی می شناختند. آقا محمد بید آبادی خود یکی از عارفان، زاهدان، حکما و مدرسان قرن 12 قمری به شمار می رود.
زهد و پارسایی او زبان زد مردم بود، در این باره گفته می شود او به هیچ وجه به هدایای ارسالی از طرف حکومت ارزشی قائل نبود. هدایای حاکمان را نمی پذیرفت و برای گذراندن زندگی کشاورزی و شَعر بافی می کرد. همچنین گفته می شود هنگام بروز قحطی در اصفهان، برای همدردی با قحطی زدگان 6 ماه کامل تنها زردک خام خورد. 
از باورهای مورد قبول او که به تدریس آنها می پرداخت می توان خود شناسی را نام برد. او باور داشت انسان باید خودش باشد و خودش را بشناسد و هر موضوعی غیر از این قابل اعتنا نیست. آقا محمد بید آبادی همچنین معتقد بود انسان باید ظاهر شریعت را نگاه دارد ولی به آن اکتفا نکند بلکه تمام تلاش خود را برای کشف اسرار آن انجام بدهد.
از آقا محمد بید آبادی آثار خطی و چاپی متعددی به جا مانده است اما مهم ترین اثر او شاگردانش هستند. شاگردان مهم وی ملا علی نوری، سید حسین قزوینی، میرزا ابوالقاسم قمی، ملا مهدی نراقی و شیخ اشراق می باشند. 
مرتضی مطهری اساس اهمیت و احترام بید آبادی را در تلاش وی برای انتقال فلسفه ملاصدرا به نسل های آینده می داند. فلسفه ملا صدرا تا پیش از تلاش های بید آبادی و شاگرد مشهورش، ملا علی نوری، به خوبی معرفی نشده بود، اما بید آبادی آن را مجددا آن اندیشه را زنده کرد و به عنوان مروج فلسفه ملا صدرا خود را ثابت کرد.

ثبت ملی آرامگاه محمد بید آبادی
آرامگاه آقا محمد بید آبادی در 10 خرداد 1382 با شماره 9093 به ثبت ملی رسید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه آقا محمد بید آبادی

تفریحات نزدیک به آرامگاه آقا محمد بید آبادی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید