• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل
  •  قله دماوند شهرستان مازندران استان آمل


قله دماوند

نام مرکز دیدنی

Mount Damavand

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

شهرستان

آمل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان آمل، لاریجان

معرفی قله دماوند
جاذبه های طبیعی استان مازندران از مهمترین مقاصد گردشگری شمال کشور هستند که به دلیل مناظر و طبیعت زیبا و همچنین آب و هوای معتدل خود شناخته شده هستند. با این حال، هیچ یک از آنها به اندازه قله دماوند بیانگر طبیعت زیبا و تاریخ کهن ایران زمین نیستند. قطعا هیچ ایرانی نیست که نام قله دماوند را نشنیده باشد، اما اگر می خواهید با این "دیو بلند پای در بند" بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.   
دماوند، که بدون شک معروف ترین قله در سرزمین ایران، در استان مازندران، شهرستان آمل قرار گرفته است و بلندترین کوه ایران و غرب آسیا، بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است و سومین آتشفشان مرتفع در نیمکره شرقی (پس از کوه کلیمانجارو و کوه البروس) است. کوه دماوند چنان با عظمت است که به هنگام صاف و آفتابی شدن هوا، از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه های جنوبی دریای خزر قابل مشاهده است. همچنین اگر هوا کاملا پاک، صاف و بدون غبار باشد امکان مشاهده قله دماوند از بخش هایی از کشور ترکمنستان در نزدیکی دریای خزر، ارتفاعات نطنز در استان اصفهان، کوهستان الوند در تویسرکان استان همدان و بخش هایی از جنوب شهرستان ابهر در استان زنجان نیز وجود دارد. کوه دماوند در تاریخ 13/4/۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. قله دماوند در مرکز رشته کوه البرز و در ناحیه موسوم به البرز مرکزی واقع شده است و شهرهای رینه و گزنک در دامنه آن قرار دارند، همچنین این قله در ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند، ۶۲ کیلومتری جنوب غرب آمل و ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. کوه دماوند از سمت شمال توسط رودخانه تینه، از جنوب و شرق توسط رودخانه هراز و از سمت غرب نیز توسط رودخانه لار احاطه شده است. رودخانه های لار و دیوآسیاب در غرب این کوه و رود پنج او (پنج آب) نیز در شرق آن جاری هستند. 

ارتفاع قله
در دایره المعارف فارسی برای کوه دماوند 6 ارتفاع مختلف ثبت شده است که کمترین آن ۵۵۴۳ و بیشترین آن ۶۴۰۰ متر است. با این حال، در فهرست قله ها بر پایه ارتفاع نسبی، کوه ۵۶۱۰ متری دماوند پس از کوه های اورست، آکونکاگوا در آرژانتین، دنالی در آمریکا، کلیمانجارو در تانزانیا، وینسون در جنوبگان، البروس در روسیه و مون بلان در آلپ، دوازدهمین کوه مرتفع و مستقل کره زمین است. 

تاریخچه نام کوه دماوند
به دلیل آتشفشانی بودن این کوه دو نام دماوند و دنباوند بر روی آن گذاشته شده است؛ معانی این کلمات از ترکیب دم به معنی دمه و پسوند آوند به معنی دارایی است. نام دنباوند شکلی قدیمی نام این کوه است که در کتیبه های ساسانی از جمله کتیبه نقش رستم و کتیبه نرسی در پایکولی ثبت شده است. این کوه با نام های کاملا متفاوت بیکنی و جبل لاجورد نیز ثبت شده است. نام دماوند در تورات آمده و صورت کهن آشوری آن "بیکن" است. 

دما
حداقل دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا منفی ۶۰ درجه (در زمستان) و تا منفی یکی-دو درجه (در تابستان) پایین می آید. آب و هوای قله دماوند در ماه های فروردین و اردیبهشت بسیار طوفانی می شود و به علت بارش مداوم برف به هیچ وجه برای صعود مناسب نیست. سرعت باد در این قله معمولا در کوهپایه به ۷۰ کیلومتر در ساعت و در نقاط بالایی به سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت نیز می رسد. فشار هوا در قله دماوند تقریبا نصف فشار هوا در سطح دریا است.

آبشار یخی کوه دماوند
از جاذبه های کوه دماوند می توان به آبشار یخی این کوه اشاره کرد که در ضلع جنوبی آن قرار دارد و پدیده ای منحصر به ‌فرد در جهان است. ارتفاع این آبشار ۷ متر و قطر آن ۳ متر است و دائمی بودن یخ آن، ویژگی منحصر به فرد آن است. در فصل تابستان بر اثر تابش آفتاب، مقدار بسیار کمی از یخ این آبشار ذوب شده و جاری می‌شود و در حدود ۴ بعد از ظهر که دمای هوا دوباره به زیر صفر می رسد، یخ ذوب شده منجمد می شود و آبشار یخی همچنان یخ زده باقی می ماند. در بالای این آبشار، گودالی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از برف است. آبشار یخی کوه دماوند با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، رکورد دار مرتفع ترین آبشار در خاورمیانه است. در صورتی که قصد بازدید از این آبشار را دارید باید بدانید که از مسیر اصلی قله دور خواهید شد. 

یخچال ها
یخچال های کوه دماوند شامل یخچال سیوله (جبهه شمالی)، یخچال دوبی سل (جبهه شمالی)، یخچال عروسک ها (جبهه شمالی)، یخچال دره یخار (شمال شرقی)، یخچال خورتاب سر، یخچال شمال غربی و یخچال غربی می شود.

پوشش جانوری
منطقه کوه دماوند به دلیل موقعیت ویژه اش که از شمال به جنگل و از جنوب به کوه های هم مرز کویر مشرف است، میزبان انواع مختلفی از جانوران است. در منطقه دماوند جانورانی مانند شغال، سگ، گربه، روباه و گرگ وجود دارد که تا ارتفاع ۴۰۰۰ متری هم مشاهده شده اند. البته در سمت غرب و شمال آن، خرس نیز دیده شده است که از ارتفاعات بالا دوری می کند. علاوه بر این، جانورانی مانند خرگوش، گراز، آهو و میش نیز در این منطقه دیده شده است. خرگوش و گراز در دشت های کوهپایه ایی زندگی می‌کنند و آهو و میش در فصول گرم به ارتفاعات بالاتر می روند.
این منطقه محل زندگی پرندگان غیرشکارچی و شکارچی از جمله عقاب طلایی، جغد، کبک، طوطی، خفاش، دارکوب و بسیاری از پرندگان دیگر نیز می باشد. این کوه همچنین زیستگاه خزندگان بسیاری مانند بزمجه، عقرب، موش و گورکن است. اغلب این موجودات سم ‌های کشنده ایی ندارند و اگر به صورت اتفاقی فردی توسط این جانوران گزیده شود، در صورت درمان شدن نجات می یابد. این گزندگان در ارتفاع ۴۰۰۰ متر به بالاتر بسیار کمتر مشاهده می شوند.

پوشش گیاهی 
در محوطه کوه دماوند پوشش گیاهی متنوع و گوناگونی وجود دارد که شامل گیاهانی از جمله زنگوله ای دماوندی، میرحسین دماوندی، کتانی دماوندی، ماشک دماوندی، پیرگیاه دماوندی، ریش قوش دماوندی و فراموشم مکن دماوندی است. ارتفاع ۲۰۰۰ تا  ۳۵۰۰ متری دماوند پوشیده شده از گل های شقایق است. این گل ها در کتاب های معتبر گیاه شناسی نیز ثبت شده اند. در ارتفاعات ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ متری بیشتر بوته ها، علف و بوته های خار دار می رویند. بوته های خارپشتی، بوته های بنفش اسپرس، بوته های هزار و بسیاری از بوته ها در این کوه به چشم می خورند. 

کوهنوردی در دماوند
اولین کوهنوردی که موفق به فتح قله دماوند شد، یک کوهنورد اروپایی به نام تیلر تامسن بود که در سال ۱۸۳۷ کوه دماوند را فتح کرد؛ نخستین فتح توسط ایرانیان در سال ۱۸۵۷ به ثبت رسیده است. مسیرهای زیادی برای رسیدن به قله دماوند وجود دارد. مسیرهای آماتوری و حرفه ای وجود دارد که برخی از آنها حتی از تهران و پارک جمشیدیه شروع می شوند. مسیر های اصلی صعود به قله شامل چهار جبهه می‌شوند. اغلب این مسیرها دارای جان پناه هستند، با این حال بهتر است حتما گروهی راه بلد را برای کوهنوردی همراه خود داشته باشید. رایج‌ترین مسیر صعود به قله دماوند، جبهه‌ جنوبی است که از سمت جنوب شرقی کوه دماوند آغاز می شود. آبشار یخی دماوند در مسیر این جبهه قرار دارد. خوشبختانه امروزه در مسیرهای مختلف صعود به قله جان پناه برای کوهنوردان ساخته شده که در تعدادی از آنها حتی امکان اقامت شبانه نیز وجود دارد. همچنین می توانید در این قرارگاه ها راهنمای صعود به قله را نیز دریافت کنید. 
مسیر جنوبی در واقع پر تردد ترین مسیر صعود به قله دماوند است که از جاده بین پلور و رینه شروع می شود. جاده خاکی در حد فاصل این دو منطقه وجود دارد که به گوسفندسرا و ابتدای مسیر پیمایش منتهی می شود. سخت ترین مسیر صعود، مسیر شمالی است که از روستایی به نام ناندل شروع شده و از منطقه ای به نام سنگ بزرگ کوهپیمایی آغاز می شود و در ارتفاع  3900 متری و 4700 متری دو جانپناه وجود دارد. مسیر شمال شرقی زیباترین مسیر برای صعود به قله دماوند است، چرا که تجربه دیدن طلوع آفتاب صبحگاهی و منظره زیبای یخچال یخار را فراهم می کند. مسیر غربی فنی ترین مسیر صعود به قله شناخته می شود که با سنگی بودن مسیر و در ارتفاع 5100 متری، با گذر از مسیر آبگرم و معدن به سمت قله صعود می کنید. در این مسیر ارتفاع های 4000 متری و 5100 متری شرایط چادر زدن مهیا شده و می توان شب را در آن نقاط سپری کرد.
بهترین زمان برای صعود به قله دماوند، فصل تابستان و به ویژه مردادماه است و قطعا فصل زمستان دشوارترین زمان خواهد بود. البته فصول پاییز و بهار هم چندان شرایطی بهتر از زمستان ندارند و در بخشی از صعود شاید با برف مواجه شوید. آنچه که مهم است، هر زمان که تصمیم به صعود به قله دماوند گرفتید حتما تمامی تجهیزات کوهنوردی را به همراه داشته باشید و تمامی نکات مربوط به ایمنی را رعایت کنید تا تجربه و خاطره خوشی از سفر به بام ایران زمین داشته باشید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قله دماوند

تفریحات نزدیک به قله دماوند

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید