• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پل دوازده چشمه شهرستان مازندران استان آمل
  •  پل دوازده چشمه شهرستان مازندران استان آمل
  •  پل دوازده چشمه شهرستان مازندران استان آمل
  •  پل دوازده چشمه شهرستان مازندران استان آمل
  •  پل دوازده چشمه شهرستان مازندران استان آمل


پل دوازده چشمه

نام مرکز دیدنی

Davazdah Cheshmeh Bridge

نوع مرکز دیدنی

پل و رودخانه و تنگه

شهرستان

آمل

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان آمل،ابتدای خیابان سبزه میدان، پل دوازده چشمه

معرفی پل دوازده چشمه
اگرچه جنگل ها و دریای خزر از مقاصد گردشگری محبوب استان مازندران هستند، جاذبه های تاریخی این استان هم دست کمی از جاذبه های طبیعی آن ندارند و بازدید از آنها شما را ناامید نخواهد کرد. پل دوازده چشمه آمل از جاذبه های دیدنی و تاریخی در شهرستان آمل است که می توانید در سفر بعدی خود به مازندران از دیدن آن لذت ببرید. 
پل دوازده چشمه یکی از پل های قدیمی آمل محسوب می شود که بر روی رودخانه هراز احداث شده و بخش های غربی و شرقی شهر را به هم متصل می کند. از آنجایی که این پل درست در مرکز شهر قرار گرفته، به دیگر مکان های دیدنی شهر از جمله پل معلق، آتشکده و موزه تاریخ آمل نزدیک است و پس از گشت و گذار در شهر می توانید سری هم به رستوران های نزدیک بزنید و به راحتی محلی برای اقامت خود در مرکز شهر بیابید. 

تاریخچه
این پل در دوران شاه عباس صفوی بنا شده و در دوران قاجار به طور کامل مرمت و بازسازی شده است. محمدحسن اعتمادالسلطنه می‌گوید، این پل پیش از دوره صفوی هم به صورت ناقص وجود داشته ولی در زمان شاه عباس صفوی به طور کامل بر روی پل قبلی که در دوره ساسانیان ساخته شده بود، تکمیل و احداث شده است.

معماری پل دوازده چشمه
پل دوازده چشمه ۱۲ دهانه با طاق های جناغی دارد و طول کل آن به ۱20 متر و عرض آن به 4.6 متر می رسد. این تعداد دهانه به نیت ۱۲ معصوم ساخته شده و هر یک از طاق ها بر روی پایه ای مستطیلی بنا شده اند و فاصله پایه ها از یکدیگر حدود ۶ متر و ارتفاع آخرین نقطه طاق های قوسی شکل در محل تیزی تا سطح رودخانه ۷ متر است. 

پل دوازده چشمه به دلیل اهمیت زیادی که دارد یکی از معتبرترین پل های تاریخی مازندران و ایران به شمار می آید و در کنار و زیر آن در فضایی باز، پارک بزرگی وجود دارد که محل اسکان مسافران و تفریح گردشگران شده و همچنین مکانی هم برای مسافران در نظر گرفته شده است. امروزه در زیر دو دهانه از پل، مسیر آسفالت ساخته شده است و زیر سه دهانه نیز آب جریان دارد و مردم و گردشگران برای تماشای پل و لذت بردن از رودخانه هراز، به فضای سبز و پارک بزرگ شهر می روند. در ساخت پل دوازده چشمه از مصالحی مانند آجر، ملات گچ و آهک استفاده شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به پل دوازده چشمه

تفریحات نزدیک به پل دوازده چشمه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید