• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای سنگ تجن شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای سنگ تجن شهرستان مازندران استان نوشهر


روستای سنگ تجن

نام مرکز دیدنی

Sangetajan Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

نوشهر

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، نوشهر، مرکزی، دهستان خیرودکنار، روستای سنگ تجن

معرفی روستای سنگ تجن
روستاهای نزدیک شهرستان نوشهر از مقاصد گردشگری محبوب شمال کشور هستند که به دلیل مناظر طبیعی زیبا از دریا و جنگل و همچنین آب و هوای معتدل شناخته شده هستند. روستای سنگ تجن در دهستان خیرودکنار شهرستان نوشهر، یکی از این روستاهای دیدنی است که می توانید از آن در سفر بعدی خود به استان مازندران بازدید کنید.
سنگ تجن یکی دیگر از روستاهای خوش آب و هوای استان مازندران در فاصله 4 کیلومتری از شهرستان نوشهر است که علاوه بر نزدیکی به شهر، در مجاورت جنگل هم قرار دارد و مناظر و جاذبه های طبیعی بسیاری از جمله دو چشمه معروف چشمه گردو و اسپی یو را در خود جای داده است. این دو از چشمه های پرآب شهرستان های نوشهر و چالوس هستند که آب شرب این دو شهرستان و همچنین بیشتر روستاهای اطراف را تامین می کنند. علاوه بر این، از شعبات این دو چشمه برای کشاورزی در روستاهای استفاده می شود. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام گرفته، جمعیت این روستا ۲۱۴۸ نفر بوده است. 
این روستا از سمت شمال به گردگل، از سمت جنوب به جنگل های البرز، از شرق به روستای موسی آباد و از غرب هم به روستای خیرسر محدود می شود. از طریق دو مسیر می توان به این روستا دسترسی داشت که یکی از آنها جاده نیرنگ است و مسیر دیگر از طریق گردگل می باشد. 
سنگ تجن از قدمت زیادی برخوردار بوده و از روستاهای قدیمی شهرستان نوشهر محسوب می شود، به طوری که بر اساس اطلاعاتی که در رابطه با وجه تسمیه نوشهر به دست آمده، به نظر می رسد که نام نوشهر در گذشته سنگ تجن بوده است. در واقع تجن نام یکی از گونه های گیاهی مانند نی خیزران می باشد که در کنار دریای خزر یافت می شده است. از نظر لغوی خود واژه تجن دو بخش دارد که یکی "تج" به معنای ریشه است و دیگری "ان = "an که پسوندی برای نشان دادن حالت، صفت و نسبت یک چیز است. علاوه بر این، واژه تج در همه زبان های کهن ایرانی دارای معناهایی نظیر روان بودن، تاختن و نفوذ کردن است.
بر اساس کتاب ایرج افشار سیستانی با عنوان "پژوهشی در نام شهرهای ایران"، چنین نوشته شده که این شهر در سال ۱۳۲۷ ه‍.ق ایجاد شده‌ و تا سده نهم ه‍.ق روستایی به نام خواج یا خواجک یا خواچک بوده و سپس سنگ تجن نامیده شد که ملک ساعدالدوله تنکابنی بوده است. همچنین در کتاب «سفرنامه مازندران» که متعلق به ناصرالدین شاه است و هم‌ اکنون هم نسخه خطی آن در کتابخانه ملی موجود می باشد، نام نوشهر سنگ تجن ذکر شده است.

جاذبه های گردشگری روستا
از جاذبه های روستای سنگ تجن علاوه بر آن دو چشمه معروف، می توان به مناظر زیبای جنگل سرسبز آن اشاره کرد که دارای پوشش گیاهی متنوع و کم نظیری است و دارای درختانی از قبیل بلوط، شمشاد و غیره است. جاذبه دیگر روستا رودخانه اسبه رود است که سرچشمه آن ارتفاعات البرز می باشد. آب این رود درحال حاضر بیشتر در زمان کشاورزی و زمستان جاری است ولی در گذشته به قدری پر آب بوده که در آن ماهیگیری انجام می شده است.
حمام سنگ تجن هم از آثار تاریخی روستا بوده که از تایخ بنا یا ساخت این حمام اطلاعات زیادی در دسترس نیست و متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان و نگهداری مناسب هر لحظه ممکن است تخریب شود. لارو نیز دیگر جاذبه این روستا و تنها آب معدنی روستای سنگ تجن بوده که آن هم شوربختانه به دلیل استفاده نامناسب، از بین رفته است است.

بهترین زمان برای بازدید از روستای سنگ تجن
استان مازندران دارای آب و هوای معتدل است و این روستا نیز با موقعیت جغرافیایی بسیار عالی در بیشتر اوقات سال دارای آب و هوای معتدل می باشد. با این حال فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از جنگل های سرسبز اطراف این روستا و دیگر جاذبه های آن است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای سنگ تجن

تفریحات نزدیک به روستای سنگ تجن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید