• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  تالاب سادوا شهرستان مازندران استان ساری
  •  تالاب سادوا شهرستان مازندران استان ساری
  •  تالاب سادوا شهرستان مازندران استان ساری


تالاب سادوا

نام مرکز دیدنی

Sadva Wetland

نوع مرکز دیدنی

سایر مکان های دیدنی

شهرستان

ساری

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، جنوب شرقی ساری و شمال سمنان

معرفی تالاب سادوا
یکی از زیباترین و منحصر به فردترین آثار طبیعی استان مازندران، تالاب سادوا ساری است که در میان ارتفاعات استان مازندران قرار دارد و توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می کند. در واقع، این تالاب میان رشته کوه های البرز که از غرب به شرق کشیده شده اند و همچنین در جنوب شرقی ساری و شمال سمنان واقع شده است.
منطقه قله شاهدژ یکی از زیباترین مناطق مازندران است که بخش هایی از تالاب سادوا هم در همین منطقه واقع شده اند. جنگل هایی که تا ارتفاع 2500 متری دامنه های این قله را پوشانده اند باعث دو چندانی زیبایی تاج قله و دیواره سنگی جنوبی آن شده اند. اگرچه قسمت های زیادی از این قله توسط مراتع جنگلی پوشانده شده است، اما در بخش های جنوبی آن و در نزدیکی نوک قله دیوارهای سنگی پوشیده از برف را می توان مشاهده کرد که با تابش نور خورشید درخشش بیشتر هم می شود. این قله به تنهایی یکی از مهم ترین جاذبه های نزدیک به این تالاب است که از سمت سمنان به راحتی می توانید به سمت قله حرکت کنید.
در قسمت های پایین تر این قله یا دقیق تر بگوییم، در شیب دامنه های جنوبی آن، زمین های کشاورزی و چراگاه های عالی به چشم می خورند. یکی از ویژگی های خاص این قله چشمه های گوناگونی هستند که از گوشه و کنار این ارتفاعات می جوشند و نواحی بسیار زیبا و دلنشینی را پدید آورده اند. جالب است بدانید که این چشمه ها بخش مهمی از منابع آبی هستند که رودخانه تجن را تغذیه می کنند. 
علاوه بر این قله، رشته کوه های چهارنو با ارتفاع بیش از 2880 متر در فاصله پنج کیلومتری و رو به روی قله شاهدژ قرار گرفته اند که با جنگل های قدیمی و درختان تنومندی که دامنه های آن را پوشانده، از دیگر مناطق زیبای نزدیک تالاب سادوا هستند. این رشته کوه ها مرز میان مازندران و سمنان و از مناظر بسیار دیدنی استان مازندران هستند. 
میان این رشته کوه و قله شاهدژ یک دره عمیق است که تعدادی روستا نظیر روستای پایین ده، واوسر، قلعه، تیله بن و بالاده در میان این دره پهناور قرار گرفته اند. تالاب زیبای سادوا هم در بالادست روستای بالاده و در دامنه شاهدژ قرار گرفته است. از آب این تالاب برای مصارف آب شرب روستای بالاده استفاده می شود. 
آب و هوای مرطوب و خنک اطراف این تالاب همراه با جنگل های پیرامونش مجموعه فوق العاده را تشکیل داده اند که گشت و گذار و تفریح در محیط آن مطمئنا تجربه عالی و به یاد ماندنی خواهد بود. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
همانطور که گفته شد قله شاهدژ با جنگل ها و چشمه های متعددی که دارد از جاذبه بسیار نزدیک به این تالاب است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید. روستاهای اطراف هم هرکدام زیبایی های خاص خود را دارند و بازدید از آنها هم خالی از لطف نخواهد بود. رشته کوه های چهارنو و جنگل های دامنه آن هم مناطق دیدنی و دنجی برای گردش هستند. 

بهترین زمان برای بازدید
شرایط آب و هوایی این منطقه و موقعیت مکانی تالاب باعث شده تا این طبیعت زیبا، در تمامی فصل های سال جذاب و دوست داشتنی باشد. با این حال، فصل بهار و پس از آن تابستان، اوج زیبایی و فصل گردشگری منطقه محسوب می شود و زمان محبوب برای سفر به این تالاب است. 

دیدنی های نزدیک به تالاب سادوا

تفریحات نزدیک به تالاب سادوا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید