• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر
  •  جنگل هزار جریب شهرستان مازندران استان بهشهر


جنگل هزار جریب

نام مرکز دیدنی

Hezarjarib Forest

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

شهرستان

بهشهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، جنوب بهشهر، روستای محمد آباد

معرفی جنگل هزار جریب
جنگل های هزاران ساله هیرکانی که از شرق تا غرب دریای خزر را با نواری سبز پوشانده اند از زیباترین و حیرت انگیزترین جاذبه های گردشگری ایران هستند که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته اند. جنگل هزارجریب که میان سه استان مازندران، سمنان و گلستان قرار گرفته، بخشی از این زیست بوم به جا مانده از دوران سوم زمین شناسی است. 
مساحت 49000 هکتاری جنگل هزارجریب در واقع مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده توسط سازمان محیط زیست است که به دو بخش دودانگه و چهاردانگه تقسیم شده اند و هر کدام از این دو بخش هم شهرها و روستاهایی را در خود جای داده اند. مرزهای این جنگل پهناور از شرق و شمال شرقی به رشته کوه های جهان مورا و استان گلستان، از جنوب و جنوب شرقی به رشته کوه اصلی البرز و استان سمنان و از غرب به کوه های خوشانگور و یانه سر و سرخ گریه و لت کوه و قائم شهر می رسد و در همسایگی شهرهای نکا، بهشهر، سوادکوه، کردکوی، گلوگاه و بخش کوهستانی دامغان قرار دارد. رودخانه بزرگ تجن نیز با شاخه های طولانی و ممتد آن و رودخانه نکا از میانه این جنگل جریان یافته است.

تاریخچه 
در منابع تاریخی، این جنگل با نام های هزارگری یا هزاره گری معرفی شده است. به دلیل شرایط اقلیمی حاکم بر این جنگل، گونه های گیاهی و جانوری بسیار گوناگونی در این منطقه زندگی می کنند. از همین رو اینجا یکی از تفرجگاه ها و شکارگاه های محبوب در ادوار گذشته ایران به ویژه در دوره های صفویه و قاجاریه بوده است. با این حال در دوران معاصر و با درک بیشتر از ارزشمندی این زیست بوم طبیعی، سازمان محیط زیست در سال 1380 این جنگل را در فهرست مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع قرار داد. 
بخش وسیعی از جنگل هزارجریب در بهشهر قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی قابل توجهی می باشد، از ویژگی های این پوشش می توان به تغییر گونه های آن با تغییر ارتفاع اشاره کرد. گیاهانی نظیر شمشاد، بلوط، انجیلی، ممرز، ولیک، تلکا، ازگیل، راش، زرشک کوهی، شیردار، سیب وحشی، آویشن و زعفران وحشی این پوشش سبز را تشکیل داده اند. مطمئنا با وجود این تنوع گونه های گیاهی، گونه های جانوری بسیاری نیز در این جنگل زندگی می کنند که از بین آنها می توان شوکا، مرال، خرس قهوه ای، پلنگ، روباه، گرگ، گوزن، پازن، شغال، گربه وحشی، خرگوش، عقاب، دلیجه، سارگپه و بسیاری از پرندگان دیگر اشاره کرد. 
علاوه بر این طبیعت پویا، مهربان رود، نکارود و چشمه ها و رودخانه های بسیاری در این جنگل جاری هستند که در نهایت به دریای خزر منتهی می شوند. عظمت کوه های منطقه نیز خود بخشی از زیبایی این جنگل های چشمگیر هستند. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
به غیر از خود جنگل، روستاهای اطراف آن هم واقعا دیدنی هستند، برای مثال می توان به روستای زروم با معماری بومی و خانه های کاهگلی و همینطور روستای ارم با جاذبه های طبیعی نظیر آبشار لیدر و کوه های اروارست، و همچنین غارهای غار او لک‌لک و غار بادلک‌لک در نزدیکی روستای پچت، آبشار پلکانی اسپه او و چشمه و آبشار سمبی با ارتفاع حدود 30 متر اشاره کرد که از جاذبه های بسیار دیدنی در روستای یخکش در جنوب بهشهر هستند. امامزاده شاهرضا و برج و ویرانه های قدیمی زروم هم از مناطق تاریخی هزارجریب هستند. 

بهترین زمان برای بازدید
این منطقه در تمامی فصول سال زیبایی های منحصر به فرد خود را حفظ می کند، با این حال فصل بهار بهترین گزینه برای گشت گذار در این فضای سبز و مه آلود است. 
اگر با شرجی بودن آب و هوای تابستان مشکلی نداشته باشید، این فصل هم انتخاب خوبی خواهد بود به علاوه در این فصل می توانید از تفریحات آبی منطقه هم نهایت لذت را ببرید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به جنگل هزار جریب

تفریحات نزدیک به جنگل هزار جریب

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید