• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه کلبادی شهرستان مازندران استان ساری


خانه کلبادی

نام مرکز دیدنی

Kolbaodi Historical House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

ساری

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 تا 2 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 9:00 الی 14:00

آدرس

مازندران، ساری، چهار راه برق، ساختمان اداره کل میراث فرهنگی

معرفی خانه کلبادی
شهر ساری علیرقم شهرت خود که به واسطه قرار گرفتن در خطه سرسبز شمال ایران به دست آورده و بسیاری آن را برای طبیعت زیبایش می شناسند، مکان ها و بناهای تاریخی بسیاری را نیز در دل خود جای داده که یکی از آنها خانه تاریخی منوچهرخان کلبادی است. این خانه یکی از آثار ملی کشور می باشد که با توجه به اینکه به سبک معماری قاجار ساخته شده و به هنرهای تزئینی آن دوران مزین شده است، نمای جذاب و منحصر به فردی دارد. این خانه امروزه کاربری همچون موزه دارد و در آن اشیا تاریخی نیز به نمایش گذاشته شده است. این اثر در تاریخ ۹ آبان ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۴۸ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه
خانه کلبادی ۱۳۰ سال قبل به دستور سردار جلیل ساخته شد. او که از فرماندهان ارتش در زمان خود بود این خانه را به بزرگترین فرزندش، امیرنصرت هدیه داد، اما امیرنصرت عمر کوتاهی داشت و چندی پس از آن درگذشت. این خانه که پس از آن به امیریه نیز معروف شده بود عاقبت به نوه سردار، منوچهرخان کلبادی واگذار شد. پس از فوت کلبادی نیز که زمانی نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی و از ثروتمندان منطقه بود، مالکیت این خانه به دست سازمان میراث فرهنگی سپرده شد. 

معماری
مواد سازنده این بنا را مجموعه ای از سنگ، سفال، آجر و چوب تشکیل می دهد. این خانه دو طبقه با پلان مستطیل شکل متشکل از دو بخش اندرونی و بیرونی است که هرکدام دارای شاه نشینی با تزیینات سنتی ویژه ای هستند. شاه نشین ها در واقع اتاق هایی هستند که در آفتابی ترین و نورگیرترین بخش خانه ساخته می شوند. 
با مشاهده نمای این ساختمان ممکن است از اینکه پنجره های طبقات اول و دوم با هم تفاوت دارند شگفت زده شوید. علت این تفاوت این است که پنجره های یکی از طبقات در هنگام بازسازی بنا عوض شده اند. پله هایی که در داخل این بنا هستند نیز بسته شده اند و برای رسیدن به طبقه ی دوم در بخش شمالی ساختمان یک راه پله جداگانه در نظر گرفته شده است.
درب این خانه نیز از دیگر جذابیت های آن به حساب می آید. دربی بلند از جنس چوب که تزئینات زیبایی دارد و سردر و اطراف آن با آجرکاری چشمگیرتر شده اند. با گذر از این درب به حیاط می رسید و چون سطح حیاط از سطح خیابان پایین تر است باید از چندین پله پایین بروید. یک حوض و دو شیر سنگی در این حیاط به چشم می خورند و رو به روی حوض هم بنای اصلی را مشاهده خواهید کرد که مجهز به سردابه ای در زیرزمین بوده و در آن دوران کاربردی مانند یخچال داشته است. 
زمانی که این خانه ماهیت موزه به خود گرفت، آثار مربوط به دوران قاجار از جمله ظروف مسی و برنجی، انواع چپق و لباس های قاجاری در طبقه اول آن به نمایش گذاشته شدند. قبل از این تحولات مردم به بازدید از شاه نشین ها می‌ آمدند که با منبت کاری ها و گچ کاری هایش به خوبی معرف معماری قاجار بوده است. 
پنجره های ارسی و رنگی، حال و هوایی شاعرانه به طبقه دوم بخشیده است و به زیبایی بنا می افزایند. آثار دوران نوسنگی تا دوره اسلامی در این طبقه نگهداری می شوند، این آثار گروهی از مجسمه های سفالی الهه مادر، کاسه های سفالی، فانوس و دیگر اشیا مفرغی چون بز کوهی، گردنبند، گیلگمیش، عود سوز و النگو را شامل می شوند. 
به طور تقریبی بسیاری از مکان ها و آثار باستانی شهر ساری در محله آب انبار نو، با فاصله کمی از میدان ساعت جای گرفته اند. برای رسیدن به این محله باید به خیابان انقلاب و سپس به کوچه برق ساری بروید.
خانه کلبادی آثار و بناهای دیدنی دیگری را نیز در اطراف خود دارد که به ترتیب ۱۵۰ متر تا خانه فاضلی، ۲۵۰ متر تا آب انبار نو، ۴۰۰ متر تا خانه تاریخی سردار جلیل و ۶۵۰ متر تا حسینیه پیرتکیه فاصله دارد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه کلبادی

تفریحات نزدیک به خانه کلبادی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید