• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کوه مهرچال شهرستان تهران استان اوشان، فشم و میگون
  •  کوه مهرچال شهرستان تهران استان اوشان، فشم و میگون
  •  کوه مهرچال شهرستان تهران استان اوشان، فشم و میگون
  •  کوه مهرچال شهرستان تهران استان اوشان، فشم و میگون
  •  کوه مهرچال شهرستان تهران استان اوشان، فشم و میگون
  •  کوه مهرچال شهرستان تهران استان اوشان، فشم و میگون
  •  کوه مهرچال شهرستان تهران استان اوشان، فشم و میگون
  •  کوه مهرچال شهرستان تهران استان اوشان، فشم و میگون


کوه مهرچال

نام مرکز دیدنی

Mehr Chal Mountain

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

استان

شهرستان

شمیرانات

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز الی 1 روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، 20 کیلومتری جاده فشم، روستای امامه، کوه مهرچال

قله مهرچال که یکی از قلل سه گانه دربخش جنوبی البرز مرکزی واقع در لواسانات است با دو قله پیرزن کلون و هم هن در یک خط منحنی نعلی شکل قرار گرفته اند. آن را به دلیل وجود نیایشگاهی متعلق به پیروان آیین مدیسنا مهرچال نامیدند که محل ستایش خورشید بوده است. فتح این قلل به چند دلیل بسیار دشوار است و فقط کوهنوردان حرفه ای و مجهز قادر به فتح آن خواهند بود. به دو دلیل صعود به مهرچال سخت است:
1) مسیر حرکت مشخص نیست.
2) غیر از دامنه جنوبی آن که مشرف به لواسانات است در سه طرف دیگر به سایر کوهها ختم می شود و برای رسیدن به آن ابتدا باید قلل دیگری را فتح کرد. این کوه از شمال به پیرزن کلون، از شرق به آتشکوه، شمال شرق به قله دشت لار و از غرب به روستای امامه و دشت مهرچال ختم می شود. که مسیر روستای امامه هم کوهنورد با شیب های زیاد روبه رو می باشد. 

بهترین مسیر روستای امامه و دشت مهرچال می باشد. دشت مهرچال به دلیل گذر رودخانه ای از داخل آن بسیار سبز و خرم می باشد و برای کمپینگ مناسب است. البته چشمه ها و رودخانه ای موجود در دشت مهرچال در اوایل بهار پر آب و زیبا هستند و رفته رفته تا اواخر تابستان خشک و کم آب می شوند. ناگفته نماند از مسیر روستای گرمابدره و قله پیرزن کلون هم می توان به قله مهرچال صعود کرد که بسیار طولانی و از نظر فنی مشکل است ولی در زمستان معمولا کوهنوردان مسیر روستای گرمابدره را انتخاب می نمایند چرا که مسیر روستای امامه و دره مهر چال به شدت در معرض بادهای خشک زمستان و سقوط بهمن قرار دارد ولی به طور کلی برای صعود به هر سه قله مهرچال، پیرزن کلون و هم هن روستای امامه بهترین مسیر است. گرچه از نظر طولانی بودن از بقیه مسیرها طولانی تر می باشد اما مسیر مشخص تری نسبت به بقیه دارد. برای رفتن به روستای امامه در 20 کیلومتری جاده فشم وارد روستای امامه شوید. ماشین را در آخر جاده پارک کنید و به سمت شمال بروید تا در ارتفاع 3100 متری به چشمه برسید. البته این مسیر مال رو است و از آب چشمه دامها استفاده می نمایند و قابل شرب نیست. یک ساعتی طول می کشد تا از رودخانه عبور نمایید و به دشت مهرچال برسید. اینجا بهترین جا برای کمپینگ است می توانید بی خیال صعود شوید و از این همه زیبایی لذت ببرید و یا می توانید راه خود را ادامه بدهید. از این جا دو مسیر برای صعود دارید می توانید در شمال شرق به سمت قله پیرزن کلون بروید و بعد به سمت قله مهرچال بروید یا می توانید به سمت قله هم هن در شمال غرب رفته و اول آن را فتح کنید، سپس به سمت قله مهرچال رهسپار شوید. به هر حال از اینجا مسیر طولانی نیست اما بسیار دشوار است و نیاز به تجهیزات دارد. کلا 2.5 ساعت از دشت مهرچال تا قله از طریق خط راس پیرزن کلون راه می باشد. می توانید قله را صعود کنید و سپس بازگردید و در دشت زیبای مهرچال کمپ بزنید.

بهترین زمان کوهنوردی در کوه مهرچال
فصل بهار به علت سرسبزی و زیبایی های طبیعی بهترین فصل صعود به کوه مهرچال می باشد. همچنین دشت مهرچال که در مسیر کوه مهرچال می باشد به دلیل گذر رودخانه ای از داخل آن بسیار سبز و خرم می باشد و برای کمپینگ مناسب است. البته چشمه ها و رودخانه ای موجود در دشت مهرچال در اوایل بهار پر آب و زیبا هستند و رفته رفته تا اواخر تابستان خشک و کم آب می شوند.

دسترسی به کوه مهرچال
با وسیله نقلیه شخصی: در 20 کیلومتری جاده فشم وارد جاده امامه شوید مستقیم بروید تا به روستای امامه برسید. در مقابل باغ تنگه ماشینتان را پارک کنید و پیاده راهی دشت مهرچال در ارتفاع 3100 متری به سمت شمال شوید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کوه مهرچال

تفریحات نزدیک به کوه مهرچال

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید