• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  استودان گبرها (برج خاموشان) شهرستان تهران استان تهران
  •  استودان گبرها (برج خاموشان) شهرستان تهران استان تهران
  •  استودان گبرها (برج خاموشان) شهرستان تهران استان تهران
  •  استودان گبرها (برج خاموشان) شهرستان تهران استان تهران
  •  استودان گبرها (برج خاموشان) شهرستان تهران استان تهران
  •  استودان گبرها (برج خاموشان) شهرستان تهران استان تهران


استودان گبرها (برج خاموشان)

نام مرکز دیدنی

Studane Gabrha

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

شهر ری و باقر شهر

ناحیه

پایین شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از یک ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، شهر ری، چهارراه خط آهن، پشت دانشگاه آزاد اسلامی، سمت راست جاده مشیریه، کوه بی بی شهربانو، کارخانه سیمان ری

واژه استودان به معنای استخوان دان  و واژه گبر به معنای زرتشتی در لغت نامه دهخدا آمده است. استودان گبرها به معنای استخوان دان زرتشتیان است. همچنین با نام برج خاموشان هم آن را می شناسند. ایرانیان در زمان ساسانیان پیرو دین مقدس زرتشت بودند و معتقد بودند نباید عناصر چهارگانه شامل خاک، باد و آب و آتش را آلوده نمود، همچنین سوزندان اجساد آدمیان را حرام می دانستند. لذا وقتی که فردی از میانشان می رفت جسد وی را در قلعه ای به نام استودان که معمولا در بالای کوهی ساخته می شد قرار می دادند تا خوراک حیوانات درنده و پرندگان گردد سپس استخوانهای خشک شده را در حفره های که در اشکال مختلف در کوه در میانه استودان می کندند منتقل می کردند و روی آن را با گچ یا آهک می پوشاندند. در زمان ساسانی به این برج ها برج خاموشان می گفتند.

مراسم تشییع مردگان زرتشتی
زمانی که شخصی در بین ایرانیان زرتشتی از دنیا می رفت جسد وی را تا پای کوهی که روی آن استودان قرار داشت بدرقه می کردند و به موبدی می سپردند که کار حمل جنازه به کوه را به عهده داشت. موبد به همراه گروهی که با او در خارج از شهر سکنی داشتند جنازه را به استودان انتقال می دادند و بعد  از مدت معینی که معمولا می دانستند از جسد فقط استخوان هایش باقی مانده است به استودان مراجعه کرده و استخوان ها را به حفره هایی که در کوه در میانه استودان ایجاد می کردند انتقال می دادند. موبد و کارکنان دخمه ها معمولا خانه ای در پای کوه داشتند و هرگز به مردم شهر نزدیک نمی شدند. از آنجایی که اجساد آدمی بعد از ماندن فاسد می شوند و امکان ابتلا به بیماری های مسری بالا می رود، موبدی که در پای کوه مسئول استودان بود هرگز اجازه ورود به شهر را نداشت و آب و غذای وی و همکارانش توسط اهالی منطقه در نزدیکی محل زندگی آنها قرار داده می شد تا نیازی به آمدن به شهر پیدا نکند و بیماری های واگیر در میان مردم شایع نشود.

معماری استودان گبرها یا برج خاموشان
استودان ها به شکل استوانه هایی با ارتفاع 6 متر، با سنگ و ساروج ساخته می شدند. یک استوانه بدون سقف که پرندگان بتوانند به راحتی وارد آن شده و از بقایای اجساد مرگان تغذیه نمایند. معماری آن ها به 3000 سال پیش باز می گردد. 

 مرمت استودان ها
استودان گبرها در دامنه کوه بی بی شهربانو در شهر ری در سال 1387 مرمت شد و اقداماتی نیز برای ثبت ملی این اثر انجام شده است. استفاده از این اثر از دوران پهلوی اول به دلیل بیماری زا بودن اجساد مردگان ممنوع شد و اکنون بعد از قریب 90 سال تلاش هایی برای قرار گرفتن آن در زمره آثار ملی با نام «شهرخاموشان» صورت گرفته است.

دسترسی 
استودان گبرها در شهر ری در مالکیت کارخانه سیمان می باشد که بایستی برای بازدید از این اثر باستانی مجوز میراث فرهنگی داشت و از قبل با مسئولین کارخانه هماهنگ کرد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به استودان گبرها (برج خاموشان)

تفریحات نزدیک به استودان گبرها (برج خاموشان)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید