• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کوه کرکس شهرستان اصفهان استان نطنز
  •  کوه کرکس شهرستان اصفهان استان نطنز
  •  کوه کرکس شهرستان اصفهان استان نطنز


کوه کرکس

نام مرکز دیدنی

Karkas mountains (Shahin Peak)

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

استان

شهرستان

نطنز

ناحیه

کوهستانی

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

اصفهان، نطنز، کوه کرکس

کرکس رشته کوهی در مناطق مرکزی ایران است و مساحتی حدود 3400 کیلومتر مربع دارد. کوه کرکس در اثر خروج گدازه های داخل زمین از شکاف های موجود در سطح زمین به وجود آمده است. جنس سنگ های این کوه آذرین متوسط است. بلند ترین قله این رشته کوه، قله کرکس می باشد و سطح دریا 3895 متر ارتفاع دارد.

مسیر این رشته کوه در جهت شمال غربی به جنوب شرقی است. به علت ارتفاع زیاد، کوه کرکس در نیمی از سال کاملا پوشیده از برف است و منشا بسیاری از چشمه های اطرافش مثل چشمه های کامو، چورنگی و گزرتو می باشد. این کوه جزء مناطق خشک به شمار می رود چون میزان بارندگی آن حدودا 200 الی 300 میلی متر است و رودهایی که از آن سرچشمه می گیرند در واقع خشک رود به شمار می روند.


وجه تسمیه:

داستان های زیادی پشت این نام گذاری عجیب وجود دارد. حمد الله مستوفی می گوید این کوه سخت و بلند است که از بلندی، کرکس بر فرازش نمی رود و به همین جهت به این نام خوانده می شود.

در بالای قله کرکس یک اتاقک وجود دارد که در برخی روایت ها آن را آرامگاه کرکسی می دانند که جان حاکم نطنز را نجات داده. گفته می شود روزی ماری قصد داشت حاکم نطنز را نیش بزند اما کرکس با مار درگیر می شود و با از دست دادن جان خود جان حاکم را نجات می دهد، همین باعث می شود حاکم یادبودی برای کرکس بسازد و آن را در فراز قله دفن کند. 

در داستانی دیگر گفته می شود یکی شکارگاه شاه عباس صفوی از دامنه کوه کرکس بوده است و جالب است بدانید یک کرکس در شکار به شاه کمک می کرده است. این کرکس در داستانی با بال زدن باعث ریختن آبی آغشته به زهر مار می شود، شاه ابتدا دستور کشتن کرکس را می دهد اما بعدا از حقیقت ماجرا آگاه و پشیمان می شود. بنا بر این یادبودی در قله کوه برای کرکس می سازد و آن را دفن می کند. 

آخرین داستان در مورد کوه گنبدِ باز نیز گفته می شود و لذا احتمال صحیح بودن آن خیلی بعید است.


پوشش جانوری و گیاهی کوه کرکس:

در کوه کرکس انواع جانوران وحشی از خزندگان گرفته تا پرندگان و پستان داران مانند ، شغال، کفتار، میش، قوچ، گرگ و روباه، آهو، پلنگ، پایکا، کل، بز، مار جعفری و مار دو سر، زیست می کنند.

پوشش گیاهی کوه کرکس اغلب بوته های پراکنده گیاهان دارویی، گون و درختچه های پراکنده است. دامنه های کرکس با داشتن ذخایر آبی زیاد و هوای معتدل ،خانه گیاهان تجاری و زینتی زیادی است. همچنین در هنگام صعود، به لاله های واژگون بر می خورید که زیبایی منطقه را در فصل بهار دو چندان می کنند.


دیدنی های اطراف کوه کرکس:

در مسیر قله کرکس یک پناهگاه با 3 اتاق و 1 سالن که گنجایش 60 کوه نورد را دارد وجود دارد. در کنار پناهگاه چشمه ای نیز وجود دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست. روستای کشه و دهکده توریستی نطنز به همراه دریاچه و پل معلق آن نیز می تواند مقصد گردشگری شما پس از بازدید کوه کرکس باشد.


بهترین زمان سفر به کوه کرکس:

بهترین زمان بازدید از کوه کرکس فصل بهار می باشد اما کلا شما در هر فصلی می توانید به قله کرکس برسید. فقط دقت داشته باشید که در فصل زمستان به علت سرمای شدید این منطقه به تجهیزات زمستانی نیاز دارید. 


تذکر: لطفا در تمام مسیر صعود به قله حواستان به تابلو های راهنما باشد تا مسیر صحیح مربوط به فصل و موارد این چنینی را انتخاب کنید.



نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کوه کرکس

تفریحات نزدیک به کوه کرکس

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید