• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با پل های شگفت انگیز و در عین حال باستانی که هنوز پابرجا هستند آشنا شوید (قسمت دوم)

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۵/۹   تعداد بازدید : 1468   گروه مطلب : دیدنی ها

15. پل ریالتو (Rialto Bridge)، ونیز، ایتالیا
پل قرن شانزدهمی ریالتو، یا پونت دی ریالتو، در سراسر جهان شناخته شده و قدیمی ترین پل در ونیز است. این پل از باریک ترین نقطه کانال گرند عبور می کند و ساختار کنونی آن توسط آنتونیو دا پونته و برادرزاده اش در سال 1591 طراحی شده است. امروزه این پل مناطق سن مارکو و سن پولو را به هم متصل می کند و به خاطر قوس سنگی زیبا و فروشگاه های عجیب و غریبش به یک جاذبه توریستی محبوب تبدیل شده است. 

15. پل ریالتو (Rialto Bridge)، ونیز، ایتالیا


14. تار استپس (Tarr Steps)، سامرست، انگلستان، بریتانیا
پل های باستانی کلاپر که در اصل برای عبور وسایل نقلیه و مسافران پیاده ساخته شده بودند، بسیار نادر هستند و کمتر از 50 پل در بریتانیا ثبت شده است. این یکی، که شامل 17 تخته سنگ ماسه سنگی تخت در سراسر رودخانه بارل در اکسمور است، تصور می شود طولانی ترین و قدیمی ترین آنها باشد. اگرچه برخی معتقدند قدمت این پل به عصر برنز باز می گردد، اما کارشناسان می گویند احتمالا بین قرن سیزدهم و پانزدهم ساخته شده است. امروزه این گذرگاه قرون وسطایی 55 متری هنوز در حال استفاده است و یک جاذبه پربازدید در پارک ملی اکسمور است.

14. تار استپس (Tarr Steps)، سامرست، انگلستان، بریتانیا


13. پل سنگی قدیمی (Old Stone Bridge)، رگنسبورگ، آلمان
پل سنگی قدیمی (یا Steinerne Brücke) که شهر رگنسبورگ در فهرست یونسکو را به جزیره تاریخی استادتامهوف متصل می کند، یک یادگار قرون وسطایی در شرق بایرن است. این پل قرن دوازدهمی (که بین سال‌ های 1135 و 1146 ساخته شد) از رودخانه دانوب عبور می‌ کند و در دوره‌ ای پررونق ساخته شد. اگرچه این پل پس از جنگ جهانی دوم باید تعمیر می شد، اما شهر جذاب قرون وسطایی به طور قابل قبولی آسیب ندید. امروزه از این گذرگاه 310 متری به عنوان قدیمی ترین پل قوس سنگی در آلمان یاد می شود.

13. پل سنگی قدیمی (Old Stone Bridge)، رگنسبورگ، آلمان


12. «پله‌های بالای دریا» (Stairs above the Sea)، گازتلوگاتکس، اسپانیا
این گذرگاه اقیانوسی جذاب در منطقه باسک اسپانیا که سرزمین اصلی را به جزیره کوچک سن خوان د گازتلوگاتکس (San Juan de Gaztelugatxe) متصل می‌ کند، یکی از منحصر به‌ فردترین و قدیمی‌ ترین پل‌ های این کشور است. این پل مرموز که شامل بیش از 200 پله است، در قرن یازدهم توسط شوالیه‌ های معبد ساخته شد و با وجود ضمائم مدرن، این پل برای قرن‌ ها مورد استفاده زائران بوده است. هنگامی که بازدیدکنندگان به صومعه قرن دهمی این دهکده کوچک می رسند، به آنها توصیه می شود سه بار زنگ را به صدا درآورند و آرزو کنند.

12. «پله‌های بالای دریا» (Stairs above the Sea)، گازتلوگاتکس، اسپانیا


11. پل ژائوژو (Zhaozhou Bridge)، استان هبی، چین
پل ژائوژو در ادبیات چین باستان به نام «هلال ماه از میان ابرها بیرون می آید» لقب گرفته است و به آن پل آنچی یا آنجی،  پل داشی یا پل داشیکیائو نیز می گویند و از حدود سال 605 بعد از میلاد برای عبور از رودخانه شیائو استفاده می‌شده است. این پل در زمان سلسله چینی سوئی با استفاده از سنگ آهک ساخته شده است، طول آن 51 متر است و دارای یک طراحی قوسی باز برجسته و زیبا است، طراحی (ویژگی که تا حدود هفت قرن بعد به اروپا نرسید) که آن را قدیمی ترین در نوع خود می کند. 

11. پل ژائوژو (Zhaozhou Bridge)، استان هبی، چین


10. پل دزفول، استان خوزستان، ایران
پل قدیمی دزفول در جنوب غربی ایران که یکی از باستانی ترین شهرهای جهان است، به پل رومی نیز معروف است و یکی از ارزشمندترین آثار خوزستان می باشد. قدمت این پل به سال 260 پس از میلاد بر می گردد و گمان می رود توسط شاپور دوم پادشاه ساسانی ساخته شده است که از حدود 70 هزار اسیر جنگی رومی برای ساخت آن با ساروج (ترکیبی از آهک و خاک رس) استفاده کرده است. اگرچه برخی از ضمائم به این پل مخصوص عابر پیاده اضافه شده است، اما 14 قوس اصلی آن هنوز در جای خود باقی مانده اند و این گذرگاه فهرست میراث یونسکو به عنوان یکی از باستانی ترین پل های آجری در جهان نامگذاری شده است.

10. پل دزفول، استان خوزستان، ایران


9. پل نزدیک لیمیرا، لیکیا، ترکیه
در نزدیکی شهر باستانی لیمیرا در جنوب غربی ترکیه، این پل قرن سوم که بر روی رودخانه الاکیرچایی قرار دارد تا حدودی توسط رسوبات رودخانه مدفون شده است، اما هنوز هم می توانید نمونه ای از قوس هایی را ببینید که در آن سال ها ساخته شده اند. این پل که در یک منطقه قدیمی سلسله لیکیایی قرار دارد، همچنین به عنوان کرگوز کمری یا "پل چهل طاق" نیز شناخته می شود که با نمای غیرمعمول صاف آن که حدود 360 متر امتداد دارد مشخص می شود. امروزه این یکی از قدیمی ترین پل های قوسی تقسیم بندی شده در جهان است.

9. پل نزدیک لیمیرا، لیکیا، ترکیه


 با پل های شگفت انگیز و در عین حال باستانی که هنوز پابرجا هستند آشنا شوید (قسمت اول)



8. پل رومی (The Roman Bridge)، تریر، آلمان
پل رومی در تریر که به شکلی با شکوه بر روی رودخانه موزل قرار دارد، یکی از چشمگیرترین بناهای تاریخی شهر است. در حالی که جاده و قوس های آجری قرمز رنگ در دهه 1700 به آن اضافه شد، قدمت پایه سنگی اصلی پل به قرن دوم باز می‌ گردد. این بنا که توسط ژنرال رومی آگریپا ساخته شد، از بلوک‌ های بازالتی بزرگ از کوه‌ های ایفل آلمان تشکیل شده بود که با استفاده از گیره‌ های آهنی در کنار هم قرار گرفته بودند، درست مانند پورتا نیگرا، دروازه شگفت‌ انگیز شهر رومی تریر. امروزه تریر یک کپسول زمان دوران روم باستان و یک سایت میراثی به رسمیت شناخته شده توسط یونسکو است.

8. پل رومی (The Roman Bridge)، تریر، آلمان


7. پل سوران (Severan Bridge)، Arsameia، ترکیه
پل سوران یا سندر کوپروسو بر روی نهر سندرچای در پارک ملی کوه نمرود ترکیه، یکی از بهترین پل های سنگی رومی حفظ شده در این کشور محسوب می شود. این پل که توسط یک لژیون رومی به دستور امپراتور سپتیمیوس سوروس ساخته شد، به صورت یک پل تک قوسی ساخته شد و توسط چهار ستون احاطه شده بود. کتیبه های روی پل نشان می دهد که این ستون ها به امپراطور، همسرش و پسرانشان تقدیم شده است (امروزه فقط سه نفر از آنها باقی مانده). این پل یک محل توقف محبوب در مسیر رسیدن به مقبره های معبد باشکوه کوه نمرود است. 

7. پل سوران (Severan Bridge)، Arsameia، ترکیه


6. پل پرگامون (Pergamon Bridge)، برگاما، ترکیه
پل پرگامون که در اصل به عنوان گذرگاهی به باسیلیکای سرخ برگاما ساخته شده است، یکی از معدود بناهای تاریخی جذابی است که در این شهر باستانی به خوبی حفظ شده یافت شده است. قدمت خود پرگامون که در حدود 26 کیلومتری سواحل دریای اژه ترکیه در آناتولی غربی واقع شده است، به هزاران سال پیش بر می گردد و زمانی یکی از مهم ترین شهرهای امپراتوری روم بود. این پل که 196 متر بر روی رودخانه سلینوس (که اکنون به نام برگاما چای شناخته می شود) امتداد یافته بین سال های 117 و 138 پس از میلاد ساخته شده است و یکی از مهم ترین آثار این شهر در فهرست یونسکو است.

6. پل پرگامون (Pergamon Bridge)، برگاما، ترکیه


5. پل آلکانتارا (Alcántara Bridge)، آلکانتارا، اسپانیا
نام این پل سنگی از کلمه عربی طاق (القنطره) گرفته شده است. قدمت این پل سنگی بر روی رودخانه تاگوس بین سال های 104 تا 106 پس از میلاد بر می گردد.  این پل که در منطقه غربی اکسترمادورا در اسپانیا واقع شده است، توسط کایوس جولیوس لاسر و به دستور امپراتور روم تراژان طراحی شد و در حالی که در طول زمان دستخوش تعمیرات متعددی شد، هنوز هم یکی از قدیمی‌ ترین پل‌ های جهان محسوب می‌ شود. پوئنته تراژان (Puente Trajan) که شامل پنج ستون و شش قوس و طول 194 متر است، از دهه 1920 در فهرست میراث فرهنگی قرار گرفته است.

5. پل آلکانتارا (Alcántara Bridge)، آلکانتارا، اسپانیا


4. پونت دو گارد (Pont du Gard)، پروونس، فرانسه
این شاهکار سنگ آهکی یکی از نفس گیرترین آثار باستانی فرانسه است. این پل با ارتفاع 47 متر و 275 متر طول در طولانی ترین نقطه خود، بر روی رودخانه گاردون قرار دارد و یک دستاورد معماری بزرگ است، به خصوص با توجه به اینکه در حدود سال 50 پس از میلاد ساخته شده است. زمانی که جریان آب به سمت شهر نیمز (که قبلا به نام نمائوسوس شناخته می‌ شد) متوقف شد، این پل مهیج به محل عبور وسایل نقلیه و بعدا عابران پیاده تبدیل شد. امروزه، این پل یک جاذبه محبوب برای بازدیدکنندگانی است که برای عکاسی از قوس های چشمگیر و لایه ای آن می آیند.

4. پونت دو گارد (Pont du Gard)، پروونس، فرانسه


3. پونس فابریسیوس (Pons Fabricius)، رم، ایتالیا
این پل 61 متری که به نام سازنده آن، لوسیوس فابریسیوس نامگذاری شده است، شهر رم را به جزیره تیبر متصل می کند. این پل که قدمت آن به سال 62 قبل از میلاد می رسد، قدیمی ترین پلی است که هنوز در شهر مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه بنای تاریخی چهار سر در طی یک بازسازی قرن شانزدهمی به آن اضافه شد، این گذرگاه (به طرز شگفت انگیزی) از زمان ساخته شدن تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. خود جزیره به عنوان مکان مهمی برای درمان تلقی می شود و امروزه هنوز یک بیمارستان در آنجا وجود دارد.

3. پونس فابریسیوس (Pons Fabricius)، رم، ایتالیا


2. پل کاروان (Caravan Bridge)، ازمیر، ترکیه
پل ساده و در عین حال مستحکم کاروان در یکی از پرجمعیت ترین شهرهای ترکیه، ازمیر (که در زمان های قدیم به اسم سمیرنا معروف بود) قرار گرفته و قدمتی در حدود سه هزار سال دارد. این پل قوسی سنگی سخت که در ابتدا در سال 850 قبل از میلاد برای ورود شترها به شهر ساخته شد، همچنان روزانه وسایل نقلیه و عابران پیاده را حمل می‌ کند و آن را به یکی از قدیمی‌ ترین پل‌ هایی تبدیل می‌ کند که هنوز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بسیاری ادعا می کنند که این قدیمی ترین پل جهان (از جمله رکوردهای جهانی گینس) است.

2. پل کاروان (Caravan Bridge)، ازمیر، ترکیه


1. پل آرکادیکو (Arkadiko Bridge)، پلوپونز، یونان
این سازه ساده که به عنوان پل کازارما نیز شناخته می شود، از روی یک آبگذر کوچک در شبه جزیره جنوبی یونان عبور می کند و ممکن است مورد توجه برخی از بازدیدکنندگان قرار نگیرد. اما به طور باورنکردنی، قدمت این گذرگاه سنگی به 3300 سال می رسد، زیرا یونانیان باستان آن را بین سال های 1300 تا 1190 قبل از میلاد ساخته اند. این پل که از تخته سنگ‌ های آهکی، سنگ‌ و کاشی‌ ساخته شده است، گمان می‌ رود که برای عبور ارابه‌ ها ساخته شده باشد. این پل امروزه توسط وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد که آن را به قدیمی ترین پل در حال استفاده در جهان تبدیل می کند. 

1. پل آرکادیکو (Arkadiko Bridge)، پلوپونز، یونان


منبع: msn





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید