• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آشنایی با مکان های باستانی جهان که هرگز آنها را نخواهید دید (قسمت دوم)

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۲/۲۷   تعداد بازدید : 1438   گروه مطلب : دیدنی ها

دربنت، روسیه
دربند با قدمتی 5 هزار ساله یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. این شهر با موقعیت استراتژیک بین دریای خزر و کوه‌ های قفقاز، طی سال‌ ها توسط ایرانی ها، عرب ها، ترک‌ ها، مغول‌ ها و اکنون روس‌ ها اشغال شده است. ارگ چشمگیر نارین کالا که مربوط به قرن ششم است، مهمترین بنای تاریخی شهر می باشد. با این حال، منطقه پر اغتشاش جمهوری داغستان روسیه به دلیل درگیری های مداوم در منطقه، برای بازدید امن نیست.

دربنت، روسیه


کیبیرا (Kibyra)، ترکیه
سازه‌ های تاریخی عظیم کیبیرای باستانی در استان بوردور در جنوب غربی ترکیه، کمتر مورد بازدید قرار می‌ گیرند اما به روی گردشگران باز است. با این حال، یک موزاییک باورنکردنی مدوسا، که تنها در میان خرابه‌ های شهر یونان باستان و بعدا در یک شهر رومی در سال 2009 کشف شد، یک شگفتی است که عمدتا بازدید از آن ممنوع است. کاشی‌ های ظریف در بلوتریون (که به‌ عنوان دادگاه، تئاتر و مجلس استفاده می‌ شد) پیدا شد و نه ماه از سال روی آنها پوشانده می‌ شود تا برابر عوامل محیطی محافظت شود.

کیبیرا (Kibyra)، ترکیه


آشور، عراق
شهر باستانی آشور که اولین بار در هزاره سوم قبل از میلاد تاسیس شد، یکی از گنجینه های باستانی متعدد عراق است که بعید است به زودی بتواند بازدیدکنندگان بین المللی را جذب کند. این شهر مرکز مهم تجارت بود و اولین پایتخت امپراتوری آشور بین قرن 14 تا 9 قبل از میلاد شد. این شهر همچنین پایتخت مذهبی آشوریان، مرتبط با خدای آشور و محل دفن پادشاهان آن بود. آشور توسط بابلی ها غارت شد، اما در دوره اشکانیان در قرن اول و دوم پس از میلاد احیا شد.
بقایای حفاری آشور که در نزدیکی شهر امروزی قلات شرقات واقع شده است، به دلیل ساختن احتمالی سدی که ویرانه های آن را زیر آب می‌ برد و همچنین قرار گرفتن آن در یک منطقه بسیار ناآرام، به فهرست میراث در خطر یونسکو در سال 2003 اضافه شد. اخیرا، این مکان توسط دولت اسلامی در معرض خطر قرار گرفته است و افراط گرایان آسیب زیادی به آثار باستانی و تاریخی عراق وارد کرده اند، از جمله شهرهای باستانی آشوری نینوا (قدیمی ترین شهر امپراتوری) و نمرود که آسیب زیادی دیده است. آثار باستانی موزه نیز در موصل غارت شد.

آشور، عراق


هترا (Hatra)، عراق
شهر قلعه ای هترا که قدمت آن به دوره امپراتوری اشکانی در قرن سوم یا دوم قبل از میلاد بر می گردد، پایتخت اولین پادشاهی عرب بوده است. این شهر به خاطر دیوارها و برج های قدرتمندش که به آن کمک کرد تا در برابر دو حمله رومیان در قرن دوم پس از میلاد مقاومت کند، دارای معابد و مجسمه های متعددی است که به خدایان از جمله آپولو و پوزیدون تقدیم شده است. این مکان مهم باستانی در شمال عراق در سال 2015 توسط داعش تصرف شد و از پتک و تفنگ برای تخریب کنده کاری ها و مجسمه های آن استفاده کرد. این مکان اکنون در حال بازسازی است.

هترا (Hatra)، عراق


تیمبوکتو، مالی
تیمبوکتو که مرکز تجارت عربی - آفریقایی و مرکز باستانی آموزش اسلامی است (و یکی از اولین دانشگاه‌ های جهان را در قرن دوازدهم تاسیس کرد)، دارای ساختمان‌ های تاریخی و معنوی فراوانی می باشد. این شهر کویری که توسط عشایر توآرگ در حدود سال 1100 پس از میلاد تاسیس شد، به دلیل تجارت نمک و طلا در آن رونق گرفت. اما امروزه توسط تجاوز شن‌ های بیابان و درگیری تهدید می‌ شود. پس از کودتای نظامی 2012، بنیادگرایان اسلامی برخی از مقبره ها و دست نوشته های باستانی تیمبوکتو را ویران کردند.
این شهر در شمال مالی به دلیل سه مسجد باشکوه ساخته شده از گل و چوب دجينجيربر، سانکور و سیدی یحیا مشهور است، که نماد شکوه سابق آن هستند. قدمت آنها به قرن 14 و 15 میلادی می رسد اما ساختارهای گلی شکننده آنها به طور مداوم بازسازی می شود. با وجود وضعیت اضطراری در سراسر کشور از سال 2015 و احتمال زیاد حملات تروریستی، وزارت امور خارجه بریتانیا توصیه می کند از همه سفرها به بیشتر مناطق مالی از جمله منطقه تیمبوکتو که شهر بیابانی باستانی پایتخت آن است، خودداری کنید.

تیمبوکتو، مالی


 آشنایی با مکان های باستانی جهان که هرگز آنها را نخواهید دید (قسمت اول)



لاس جیل (Laas Geel)، سومالی لند
چندین غار تزئین شده در سومالی لند، هنر صخره ای به خوبی حفظ شده لاس جیل و یکی از بهترین ها در تمام آفریقا است. با توجه به توصیه های مسافرتی برای جلوگیری از بازدید از سومالی و جمهوری مستقل سومالی لند به دلیل خطرات امنیتی، بعید است که این نقاشی های قدیمی در آینده نزدیک بازدیدکنندگان بین المللی زیادی داشته باشند. نقاشی‌ های موجود در پناهگاه‌ های صخره‌ ای با قدمتی بین 5 تا 10 هزار سال، صحنه‌ هایی از سبک زندگی شبانی و حیواناتی مانند زرافه‌ ها را به تصویر می‌ کشند که دیگر در منطقه ساکن نیستند.

لاس جیل (Laas Geel)، سومالی لند


مناره جام، افغانستان
افغانستان با مناظر دیدنی، ترکیبی غنی از فرهنگ‌ ها و تاریخ باستانی، مقصدی جذاب برای سفر است که برای دهه‌ ها به دلیل درگیری‌ های مداوم، غیرقابل دسترس بوده است. یکی از مهمترین آثار باستانی آن، مناره قرون وسطایی جام است که در میان کوه‌ های سر به فلک کشیده در دره‌ ای دارای رودخانه‌ قرار گرفته است. این برج کج که قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی می رسد، توسط سلطان غیاث الدین بزرگ غوری ساخته شد و به عنوان نمونه ای عالی از سبک های معماری دوره اسلامی آسیای مرکزی تحسین شده است.

مناره جام، افغانستان


ابو منا، مصر
محوطه باستانی ابو منا در نزدیکی اسکندریه، بقایای یک شهر مقدس مسیحی اولیه را در خود جای داده است که بر روی مقبره سنت مناس اسکندریه ساخته شده است که در قرن سوم به شهادت رسید.  متاسفانه، پایه های برخی از ساختمان های بزرگ ویران شده به دلیل بالا آمدن سطح آب فرو ریخته است. این سایت آسیب پذیر بسیار ناپایدار است و در سال 2001 در فهرست میراث در معرض خطر یونسکو ثبت شد.

ابو منا، مصر


شهرهای باستانی پیو، میانمار
بی‌ ثباتی سیاسی در میانمار که پس از کنترل این کشور توسط ارتش در وضعیت اضطراری قرار دارد، معابد زیبا، کاخ‌ ها و بناهای تاریخی آن را در حال حاضر خارج از دسترس بازدیدکنندگان قرار داده است. این محدودیت شامل شهرهای باستانی پیو سری کسترا، هالین و بیکتانو در شمال است که در سال 2014 به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شد و دارای برخی از باستانی ترین معابد بودایی جهان است. سلسله پیو از سال 200 قبل از میلاد و 900 پس از میلاد در اوج خود بود.
سه شهر خندق‌ دار با دیوارهای آجری فقط تا حدودی کاوش‌ شده اند، اما آنچه تا کانون حفاری نشده است شامل بقایای ارگ‌ های کاخ، محوطه‌ های دفن، ویژگی‌ های مدیریت آب و استوپاهای آجری بودایی به یادماندنی است، مانند استوپا پیاماما در سری کسترا، که در تصویر قبلی نشان داده شده است. این شهر باستانی عظیم که به نام تایخیتایا نیز شناخته می شود، درست در شرق پیای قرار دارد و پایتخت پادشاهی قدرتمند پیو بود.

شهرهای باستانی پیو، میانمار


اهرام مرواه (Meroë)، سودان
سودان ممکن است اهرام باستانی بیشتری نسبت به مصر داشته باشد، اما تعداد کمی از مردم از مجموعه خارق‌ العاده اتاق‌ های تدفین سلطنتی آن خبر دارند، چه برسد به اینکه بتوانند از آنها بازدید کنند. در کرانه شرقی رود نیل، در شمال شرقی پایتخت خارطوم، نزدیک به 200 هرم در میان تپه‌ های شنی در مرواه پراکنده شده‌ اند. آنها توسط فرمانروایان پادشاهی باستانی کوش، یک قدرت بزرگ در دنیای باستان از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن چهارم پس از میلاد ساخته شدند. بناهای کوچک (در مقایسه با اهرام تاریخی جیزه) اما چشمگیر به دلیل بی ثباتی سیاسی و درگیری در سودان، برای گردشگران غیرقابل دسترس هستند.

اهرام مرواه (Meroë)، سودان


نقعه، سودان
در غرب مرواه، گنجینه‌ های باستان‌ شناسی نقعه، شهری باستانی که بخشی از پادشاهی کوش بود، قرار دارد. این شهر که معروف به معابد به خوبی حفظ شده خود است، ویژگی های مهم نقعه، معبد آمون و معبد آپدماک (یا معبد شیر) را در خود جای داده که به عنوان یک نمونه کلاسیک ارزشمند از معماری کوشی شناخته می شود. همچنین دارای یک کیوسک رومی (تصویر) است که دقیقا در شرق معبد شیر قرار دارد که تاثیرات مصری فراعنه، یونانی و کوشی را در معماری و عناصر تزئینی آن نشان می دهد.

نقعه، سودان


منبع: loveexploring





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید