• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


پانزده سنت آشپزی برتر یونسکو در سراسر جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۹/۷/۲۸   تعداد بازدید : 2610   گروه مطلب : غذاهای ملل


پانزده سنت آشپزی برتر یونسکو در سراسر جهان

احتمالا در مورد بسیاری از میراث جهانی یونسکو مانند گذرگاه ساحلی جاینت (Giant’s Causeway) در ایرلند شمالی، سد بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) استرالیا و تاج محل در هند اطلاعاتی دارید، اما آیا می دانید یونسکو سنت های آشپزی را نیز به رسمیت می شناسد؟ این سازمان غذا و نوشیدنی فرهنگ های مختلف در سراسر جهان را ارج می نهد. از پنیر پارمیجیانو رجیانو (Parmigiano Reggiano) در پارمای ایتالیا گرفته تا غذاهای مکزیکی در اوکساکا (Oaxaca) مکزیک، همه این ها مکان هایی هستند که ارزش برنامه ریزی برای سفر بعدی شما را دارند.

۱. پارما، ایتالیا
در کشوری که به غذاهای خوشمزه مشهور است، پارما بهترین شهر ایتالیا برای غذا می باشد. این شهر به عنوان شهر خلاق یونسکو در زمینه غذا شناخته می شود و اگرچه به اندازه سایر شهرهای اصلی ایتالیا توریستی نیست، ولی به همان اندازه تاریخ و فرهنگ را با غذاهایی حتی تاثیرگذارتر، ارائه می دهد. این اولین شهر در این کشور بود که این عنوان به آن اعطا شد. البته بیشتر شهرت آن به دلیل پنیر پارمیجیانو رجیانو است که امروزه به همان روشی که نه قرن پیش ساخته شده تهیه می شود. این شهر نه تنها یکی از بهترین مقصدهای جهان برای دوستداران پنیر است، بلکه کولاتلو (Culatello) یکی دیگر از غذاهای خارق العاده گوشتی نمکی، سیردار و سرد محلی را نیز ارائه می دهد. بهتر است این غذا را با نان و مقداری نوشیدنی گازدار میل کنید.

۱. پارما، ایتالیا


۲. ناپلی، ایتالیا
هنر "پیتزا زنی (Pizzaiuolo)" ناپلی در فهرست نمایندگان میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو آورده شده است. این روش آشپزی مربوط به تهیه خمیر و پخت آن در اجاق چوبی است که شامل چرخش خمیر توسط نانوا است. این روش آشپزی از ناپلی سرچشمه می گیرد و به دلیل گردهمایی‌ های اجتماعی و تبادل آن طی نسل ها توسعه یافته است؛ نوعی هنرمندی با تاریخی عمیق که در هر لقمه پخته شده آن وجود دارد. ولی فقط دو نوع از پای ها معتبر هستند، پیتزا مارگاریتا با پنیر و ریحان، و پیتزا مارینارا، که با افزودن گوجه فرنگی، روغن، پونه کوهی و سیر و ریحان تهیه می شود.

۲. ناپلی، ایتالیا


۳. اوکساکا، مکزیک
در سال 2010، غذاهای سنتی مکزیک توسط یونسکو، به عنوان میراث ناملموس بشریت اعلام شدند. آیا کسی را می شناسید که نداند تاکو (taco) یا انچیلادا (enchilada) چیست؟ غذاهای مکزیکی به دلیل طعم و رنگ متنوع و همچنین ترکیبات منحصر به فرد و استفاده از ادویه جات مختلف به همراه لوبیا، ذرت و انواع فلفل های قرمز معروف هستند. مواد بومی مانند گوجه فرنگی، آووکادو، کدو، کاکائو و وانیل بیشتر مواد اولیه اصلی را تشکیل می دهند. غذاهای مکزیکی بسیار متنوع بوده و در هر ایالت متفاوت هستند. اگرچه اوکساکا در همه جا خوشمزه است و یک غذای محبوب می باشد و عنوان "سرزمین هفت خال" شناخته می شود، ولی سس های افسانه ای و پیچیده آن را با ده ها ماده اولیه که اغلب شامل شکلات است، تهیه می کنند.

۳. اوکساکا، مکزیک


۴. برگن (Bergen)، نروژ
یکی از مهمترین مقاصد سفر در نروژ، شهر ساحلی برگن است که در سال 2015 توسط یونسکو به عنوان یک شهر خلاق در زمینه غذا معرفی شد. غذاهای ارگانیک و غذاهای دریایی پایدار، هسته اصلی هویت فرهنگی و توسعه این شهر هستند. در میان غذاهای ویژه محلی، سوپ ماهی برگن، کیک ماهی و "پرستورسک (persetorsk)"، یک غذای سنتی ماهی کاد بخارپز برگن را پیدا خواهید کرد. سوپ ماهی که می توان درست در بندر خریداری کرد را از دست ندهید. ماهی سالمون و ماهی کاد محلی در یک آبگوشت خامه ای مخلوط با سبزیجات ریشه دار بهترین گزینه در یک روز خنک هستند.

۴. برگن (Bergen)، نروژ


۵. سانتورینی (Santorini)، یونان
رژیم غذایی مدیترانه ای به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو اضافه شده است. البته، چندین کشور در مدیترانه از این رژیم که شامل مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، روغن زیتون و ماهی کبابی است استفاده می کنند و این در حالی است که مصرف گوشت قرمز محدود می باشد. برخی از بهترین غذاها را می توان در یونان، از آتن تا جزایر ناکسوس، کرت و سانتورینی پیدا کرد، جایی که می توانید از غذاهای دریایی تازه، سالادهای یونانی و بامیه های پخته شده در روغن زیتون، همراه با نوشیدنی های محلی خوش طعم و نمای دریای اژه لذت ببرید. 

۵. سانتورینی (Santorini)، یونان


۶. زاگرب، کرواسی
کرواسی به دلیل غذاهای خوشمزه خود، از جمله ترافل های کمیاب مشهور شده است، اما یونسکو نان شیرینی زنجبیلی این کشور را که در قرون وسطی به صومعه های اروپا رسید و به یک هنر واقعی در اینجا تبدیل شد، مورد تقدیر قرار داده است. این دستور العمل پخت آن با داشتن مواد تشکیل دهنده ساده ای مانند شکر، آرد، آب، جوش شیرین و ادویه جات، شبیه بسیاری از دستورالعمل های دیگر است، اما تزئینات روی نان ویژگی منحصر به فردش می باشد. این نان که با نام لیسیتار (بیسکوییت های رنگی)، نیز شناخته می شود به اشکال مختلفی در می آیند و سپس خشک شده و با رنگ های خوراکی، نوشته های کوتاه، عکس یا موارد دیگر تزئین می شوند. نان شیرینی زنجبیلی قلبی معمولا نشان دهنده عشق به عنوان یک هدیه محبوب روز ولنتاین و همچنین در بسیاری از عروسی ها است. بیشتر صنعتگران و زنان صنعتگری که امروزه آن ها را تولید می کنند در شهر ماریا بیستریکا، در شمال شرقی زاگرب واقع شده اند.

۶. زاگرب، کرواسی
   

 خلاقیت آشپزی در اختراع پیتزا سوشی، پیراشگی، برگر و دیگر غذاهای ترکیبی دیوانه کننده



۷. پاریس، فرانسه
در سال 2010، یونسکو "وعده غذایی فرانسوی ها" را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس بشریت ثبت کرد. این وعده غذایی یک گردهمایی اجتماعی از گروه ها و افراد برای جشن گرفتن مناسبت هایی مانند عروسی، سالگرد ازدواج، اتحادها و جشن های تولد است و دارای یک ساختار ثابت می باشد، که با نوشیدنی های قبل از غذا یا اپریتیف (apertif) شروع می شود و با نوشیدنی های ویژه دیگری به پایان رسیده و حداقل چهار وعده غذایی متوالی در این میان گنجانده می شود. البته می توانید از این وعده غذایی تقریبا در هر کجای فرانسه، از آشپزی های جنوب فرانسه در تولوز یا پایتخت جهانی خردل در دیژون گرفته تا رستوران ها و شیرینی فروشی های پاریس لذت ببرید.

۷. پاریس، فرانسه


۸. توکیو، ژاپن
واشوکو (Washoku)، که به معنای "غذای ژاپنی" است نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار دارد. آشپزی در اینجا متمرکز بر بیرون کشیدن اصل یا اسانس هر ماده ای است که استفاده می شود و گفته می شود که یک آشپز ژاپنی سال ها طول می کشد تا همه مهارت های فردی خود را کامل کند. اساس هر وعده غذایی ژاپنی بر برنج با سه نوع مخلفات و یک سوپ است که از چربی حیوانی بسیار کمی استفاده می کند. برگ های فصلی نیز بخش مهمی از این غذاها هستند که هدف آن ها افزایش آگاهی فردی نسبت به محیطی است که فرد در آن زندگی می کند. در حالی که می توانید این غذاها را در سراسر کشور پیدا کنید، می توانید تمام غذاهای ویژه ملی از سوشی گرفته تا مونجایاکی (monjayaki)، که یک غذای خیابانی منحصر به فرد در توکیو است را در این شهر امتحان کنید. محله تسوکیشیما حتی یک خیابان رسمی برای مونجایاکی دارد.

۸. توکیو، ژاپن


۹. پوکت، تایلند
پوکت بزرگترین جزیره تایلند است و از طرف یونسکو به عنوان یک شهر غذایی شناخته شده و اولین مکانی می باشد که این افتخار را در آسیا کسب کرده است. به عنوان ترکیبی از فرهنگ ها، این جزیره غذاهای متنوعی از غذاهای تایلندی و چینی گرفته تا مالزیایی، هندی و حتی اروپایی را ارائه می دهد. پوکت غذاهای خوشمزه ای مانند تام یانگ گونگ، که ترکیبی از میگوی تند و سوپ ترش است را ارائه می دهد. در واقع، در اینجا ترکیب عالی طعم های شیرین، شور، ترش و تند، یک هنر زیبا است. در مدت لذت بردن از غذا، می توانید بیش از 15 ساحل اصلی با ماسه های سفید ایده آل و برخی از باشکوه ترین غروب های خورشید جنوب شرقی آسیا را مشاهده کنید. 

۹. پوکت، تایلند


۱۰. بنوونچورا (Buenaventura)، کلمبیا
در سال 2017، بنوونچورا به گروه شهرهای خلاق در زمینه غذا پیوست و از آشپزخانه های سنتی و غذای مخصوص آن تقدیر شد. میراث آشپزی این مهمترین شهر بندری کلمبیا، طی چندین نسل دست به دست شده است و شامل بسیاری از محصولات محلی کشاورزی مانند آووکادو، تمبر هندی، فلفل چیلی، چونتادورو (chontaduro) و کاکائو است که به این نامزدی کمک کرده اند. عشق و سنت از عناصر اصلی غذاهای این منطقه بارانی در ساحل اقیانوس آرام است و گیاهانی که در باغ های مرتفع به نام آزوتئا (azoteas) رشد می کنند طعم های غنی و زمینی به آن ها می بخشند. ال تریپل (El triple) یک غذای محبوب است و به طور معمول ترکیبی از میگو، صدف های غلتان اطلس و گوشت خرچنگ است که با سالاد، برنج، گیاهان سرخ شده و لیموناد تازه سرو می شود.

۱۰. بنوونچورا (Buenaventura)، کلمبیا


۱۱. تاشکند، ازبکستان
پلوف (Plov) در همه شهر و روستاهای سراسر ازبکستان سرو می شود و بخشی از مناسبت های این کشور است. این یکی از خوشمزه ترین غذاهای ازبکستانی محسوب می شود و بیش از 100 نوع غذای ازبکستانی پلوف بر اساس منطقه، نحوه پخت و مواد تشکیل دهنده آن وجود دارد. این غذا در سال 2016 به فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت سازمان یونسکو اضافه شد. دستور العمل کلی پخت آن از برنج پلو با ادویه جات، سبزیجات، گوشت و گاهی کشمش و توت تشکیل شده است که همه در یک ظرف بزرگ پخته می شوند. بهترین مکان برای امتحان آن در پایتخت تاشکند و در مرکز پلوف است.

۱۱. تاشکند، ازبکستان


۱۲. ماکائو (Macau)، چین
قلمرو ماکائو در چین زمانی مستعمره پرتغال بود و هنوز هم با وجود ساختمان هایی به سبک پرتغالی در سراسر مرکز شهر قدیمی خود در شبه جزیره ماکائو، دارای ویژگی های اروپایی زیادی است. این منطقه به دلیل میراث آشپزی ماکائویی با قدمت بیش از 400 سال، توسط یونسکو به عنوان یکی از مهمترین مقاصد آشپزی در سراسر آسیا به رسمیت شناخته شد و ترکیبی از مواد اولیه و دو روش پخت و پز پرتغالی و چینی را ارائه می دهد. در اینجا می توانید از انواع تارت های کاستارد تخم مرغ به سبک پرتغالی گرفته تا ساندویچ های شله خرچنگ و گوشت خوک سرخ شده لذت ببرید.

۱۲. ماکائو (Macau)، چین


۱۳. گازیانتپ (Gaziantep)، ترکیه
گازیانتپ مدت زیادی است که به خاطر غذاهای خوشمزه خود، حداقل در بین خود ترک ها شناخته شده است، اما در سال 2015 به فهرست غذایی گروه شهرهای خلاق یونسکو اضافه شد و طعم های بی نظیر خود از جمله کباب و باقلوا های خوشمزه را به جهانیان معرفی کرد. برای امتحان کردن این غذاها و غذای معروف کاتمر (katmer)، که یک شیرینی پر از پسته و کره است، اصلا کمبود مکان وجود ندارد. 

۱۳. گازیانتپ (Gaziantep)، ترکیه


۱۴. دنیا (Denia)، اسپانیا
دنیا در منتهی الیه شرقی اسپانیا واقع شده است و یک بندر فعال با یک شهر قدیمی رنگارنگ می باشد که افراد بسیاری را به دلیل غذاهای دریایی تازه و میوه ها و سبزیجات والنسیایی، به خود جذب می کند. این شهر نه تنها به دلیل غذاهای خوبی که می توان در اینجا میل کرد، بلکه به دلیل انجام پروژه های مرتبط با غذا به روش هایی که ضمن حفظ سنت ها و محیط زیست، خلاقیت و پایداری را نیز حفظ می کند، در سال 2015 توسط یونسکو به عنوان یک شهر خلاق در زمینه غذا تعیین شد. آروز اباندا (Arroz a Banda) از جمله غذاهای شناخته شده این شهر است. 

۱۴. دنیا (Denia)، اسپانیا


۱۵. فلوریانوپلیس (Florianópolis)، برزیل
فلوریانوپلیس به عنوان پایتخت صدف برزیل در نظر گرفته می شود، و در فهرست غذایی گروه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شده است. این شهر بیش از 2000 بار و رستوران در همه سواحل، مرکز شهر و محله های خود دارد، و به لطف تولیدات فراوان محلی، به ویژه صدف در پایتخت سانتا کاتارینا که بزرگترین تولید کننده صدف کشور است، غذاهای خانگی و معاصر با تمرکز بر غذاهای دریایی را می توان به وفور در آن یافت. فلوریانوپلیس که مقصدی کاملا ناشناخته است، سواحل زیبای بی شمار و تپه های شنی فوق العاده ای که برای موج سواری روی شن و ماسه مناسب می باشند را در خود جای داده است.

۱۵. فلوریانوپلیس (Florianópolis)، برزیل


منبع: tripstodiscover





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید