• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


فوچا شهری برای علاقه مندان به طبیعت و آب زلال در ساحل دریای اژه ترکیه

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۹/۷/۱۴   تعداد بازدید : 2572   گروه مطلب : ایده های سفر


با شهر زیبای فوچا در ترکیه آشنا شوید

فوچا (Foça) یک شهر کوچک زیبا، در 70 کیلومتری شمال ازمیر در دریای اژه است. جمعیت آن حدود 30 هزار نفر می باشد اما در تابستان با حضور گردشگران داخلی و خارجی که به دلیل زیبایی های طبیعی، آب های شفاف و تمیز، آبشارهای کوچک و آب و هوای خوب به این منطقه می آیند، جمعیت آن تا 70 هزار نفر هم می رسد. برخی از خلیج های فوچا با داشتن آب های پاک منطقه ای در دریاهای مدیترانه و اژه، نشان پرچم آبی گرفته اند. برخی از این خلیج ها، خلیج مرسیناکی اول (ساحل ساماتا)، خلیج مرسیناکی دوم (هتل کلوپ فوکایا)، خلیج مرسیناکی سوم (باشگاه سابق مد)، خلیج مرسیناکی چهارم (هتل هاندن) و خلیج ینی فوکا کاناک (هتل پولن) هستند. این شهر دارای خانه های سنگی سنتی بسیاری است که از برخی از آن ها به عنوان هتل های بوتیک استفاده می شود. فوچا همچنین به دلیل فک های مدیترانه ای (Monachus Monachus) خود که تحت حفاظت هستند نیز مشهور است. در واقع این شهر نام خود را از فک ها گرفته است.

با شهر زیبای فوچا در ترکیه آشنا شوید

در 23 کیلومتری شمال اسکی فوچا (فوچای قدیمی) شهر ینی فوچا (فوچای جدید) وجود دارد که دارای خانه های تابستانی بسیاری است. این خانه ها در ابتدا محل زندگی جنوایی ها بود که یک پایگاه دریایی در اینجا ایجاد کردند و آن را نیز فوکز (Niyez Fokez) یا فوکاینوا (Phokainova) نامیدند، اما امروزه یک تفرجگاه تابستانی مدرن برای مردم محلی است و خدمات زیادی به بازدید کنندگان خارجی ارائه نمی دهد.
فوکایا یکی از 12 شهر آیونیان در شمالی ترین قسمت منطقه آئولیان بود. نام آن در حماسه هومر «ادیسه صخره های سیرن» ذکر شده است. اولین ساکنان فوچای قدیمی مهاجرانی از یونان در حدود قرن 9 قبل از میلاد بودند که از حمله دوریان (Dorican) فرار کردند.
این شهر دارای دو بندر و یک ناوگان بسیار نیرومند بود که تمام راه را تا آدریاتیک و اسپانیا پیمود تا مستعمره هایی از جمله امپوریان (آمپوریاس) در اسپانیا، آلالیا (Alalia) در کورسیکا (Corsica)، ولیا (Velia) در جنوب ایتالیا، ماسالیا (مارسی مدرن) در فرانسه، لامپساکوس (Lampsakos) در داردانل (Dardanelles) و آمیسوس (سامسون مدرن) در دریای سیاه را ایجاد کند. طبق گفته هرودوت، اولین مورخ جهان، فوکایایی ها دریانوردان خوبی بودند و مسافت های طولانی را با کشتی های تندرویی که دارای ظرفیت 500 نفر بودند طی می کردند و با مصر تجارت و سکه الکتروم (آلیاژ طلا و نقره) ضرب می کردند. پس از میلتوس، فوکایا تبدیل به یک بندر بسیار مهم در دریای اژه شد.

با شهر زیبای فوچا در ترکیه آشنا شوید

در قرن 6 قبل از میلاد، این شهر توسط پارسی هایی که در آسیای صغیر در حال نبرد با لیدیان بودند، تصرف شد. تحت سلطه پارسی ها، فوکایا قدرت و بیشتر جمعیت خود را از دست داد و آن ها به شورش آیونیان در لاد (Lade) علیه سلطه پارسی ها پیوستند و آزادی خود را بازیافتند. این شهر در قرن 5 قبل از میلاد به اتحاد دلیان (Delian) پیوست، اما سپس شورش کرد و با اتحاد با آتنی ها آن را ترک کرد. فوکایا در زمان اسکندر مقدونی و دوره هلنیستی وجود داشت اما از اهمیت آن کاسته شد. این شهر در زمان حکومت روم در قرن اول قبل از میلاد در اثر زمین لرزه های بزرگ تخریب شد. در دوره بیزانس و عثمانی نیز تنها یک شهر کوچک ماهیگیری بود.
کاوش های باستان شناسی در فوچا از اوایل دهه 1900 آغاز شد و تا به امروز چندین بنای تاریخی از دوران باستان، هلنی و روم مانند بقایای معبد آتنا و محراب کایبل (Cybele)، یک تئاتر روباز، قلعه، تصاویر، قطعات سرامیکی و سفال و غیره کشف شده است. برخی از یافته ها، امروزه در موزه باستان شناسی ازمیر موجود است. اعتقاد بر این است که معبد آتنا در قرن 6 قبل از میلاد بر روی سکویی سنگی مشرف به شهر ساخته شده است و مجسمه آتنا در حالت نشسته از جنس چوب ساخته شده است. این معبد توسط پارسی ها در قرن 6 قبل از میلاد و سرانجام توسط یک آتش سوزی بزرگ در قرن 5 قبل از میلاد تخریب شد.

با شهر زیبای فوچا در ترکیه آشنا شوید

برخی از جزایر کوچک از جمله جزایر اوراک، اینجیر، کارتدره، فنر، هاییرسیز و متالیک رو به فوچا قرار گرفته اند. به ویژه دو مورد از آن ها، اوراک و اینجیر، جزایر معروف به صخره های سیرن هستند که در ادیسه هومر ذکر شده اند. هومر این سنگ ها را به عنوان جایی توصیف کرد که کشتی ها پس از گم کردن راه خود به دلیل صداهای طلسم کننده سیرن ها، که موجودات افسانه ای مانند زنان بال دار هستند، با آن ها برخورد کردند. این صداها احتمالا بر اثر عبور باد از روی صخره ها ایجاد شده است. این سنگ های عجیب و غریب در اثر فوران های آتشفشانی، امواج، باد و باران تشکیل شده اند. در میان این جزایر، اوراک بزرگترین آن ها است و دارای یک ساحل طولانی و همچنین صخره های بلند می باشد. جزیره اینجیر به عنوان منطقه تفریحی شناخته شده و سواحل آن بیشتر مورد استفاده مردم قرار می گیرد. جزایر هاییرسیز و کارتدره دارای صخره های بلند هستند. در آخرین کاوش های انجام شده در جزایر اینجیر و اوراک، باستان شناسان صخره های مقدسی را کشف کردند که رو به معبد آتنا در فوکایا بود. امروزه بسیاری از این جزایر کوچک و خلیج های اطراف، برخی فک های مدیترانه ای اندک به جا مانده در ترکیه را پناه می دهند. 


با شهر زیبای فوچا در ترکیه آشنا شوید



حمام شیطان (Şeytan Hamami) مقبره ای است که از صخره های موجود در پای تپه جان (Can)، در حدود 2 کیلومتری شرق مرکز فوچا ساخته شده است و احتمالا قدمت آن به قرن 4 قبل از میلاد بر می گردد. با ورود به مقبره از ورودی قوسی شکل، می توان 2 اتاق دفن را داخل آن مشاهده کرد. در حین حفاری ها، یک بلوک سنگی ساخته شده از مرمرهای سفید، قرمز و سبز، یک پایه، تعدادی کتیبه و مجسمه شیرها کشف شد. متاسفانه این مقبره در گذشته غارت شد و بنابراین هیچ یک از آثار مهم آن یافت نشد.
خانه سنگی (Taş Ev) یک مقبره تاریخی است که در کنار جاده، در 10 کیلومتری قبل از فوچا واقع شده است. این مقبره 4.5 متری بین قرن های 5 و 4 قبل از میلاد تا حدودی از صخره ها ساخته شد و تحت تأثیر سبک ایرانی قرار گرفته است.
قلعه پنج دروازه یا بش کاپیلر (Beş Kapilar) توسط جنوایی ها ساخته شده است اما یک قلعه کوچکتر از آن از دوره هلنیسم وجود دارد. هنگامی که فوکایا در سال 1455 توسط عثمانیان به تصرف درآمد، باروهای آن تعمیر و برج هایی به آن افزوده شد. یک کتیبه در ورودی قلعه بیان می کند که این تعمیرات بین سال های 1538 و 1539 توسط سیلاهتار اسکندر آقا، جنگلدار سلطان مصطفی خان که فرزند سلیمان کبیر بود انجام شده است. این قلعه همچنین دارای یک خانه قایقی بود که امروزه به عنوان تئاتر روباز مورد استفاده قرار می گیرد و دیوار آن بین سال های 1983 و 1994 بازسازی شد.

با شهر زیبای فوچا در ترکیه آشنا شوید

این قلعه یا دیش کاله (Diş Kale) که به قلعه جنوایی ها نیز معروف است، در قرن هفدهم در یک نقطه استراتژیک برای حفاظت از شهر ساخته شد. این بنا در نوک یک شبه جزیره کوچک ساخته شده و توسط یک خندق عظیم در شرق از خشکی جدا شده است. در مدت کاوش های باستان شناسی زیر آب، چند گلوله توپ سنگی پیدا شد و اعتقاد بر این است که این گلوله ها از منجنیق کشتی های دشمن شلیک شده اند. امروزه چیز زیادی از قلعه باقی نمانده است و تنها بخش هایی از دیوار و برخی از تراس های حمام ترکی در داخل به جا مانده اند.
مسجد فاتح یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی دوره عثمانی در فوچا است، اگرچه بیشتر ویژگی های معماری خود را به دلیل مرمت های اخیر از دست داده است. این مسجد پس از تصرف فوچا در سال 1455 توسط محمود دوم ساخته شد. بر روی دروازه های مسجد دو کتیبه وجود دارد. بر اساس اولین کتیبه در ورودی حیاط، این دروازه توسط مصطفی آقا ساخته شده است و روی کتیبه دیگر در دروازه ورودی اصلی ذکر شده است که سلیمان کبیر مسجد را مرمت کرده است.
مسجد کایالار (Kayalar Camii) درون قلعه پنج دروازه است. این بنا در قرن 15 یا 16 توسط عثمانی ها ساخته شده است و مناره آن در قرن نوزدهم بازسازی شد. سدیروان (محل وضو) در غرب مسجد قرار دارد و دارای یک شکل مستطیلی است و سقف تخت چوبی آن نیز اخیرا بازسازی شده است.

با شهر زیبای فوچا در ترکیه آشنا شوید

مسجد حافظ سلیمان (Hafiz Suleyman Mescid)، مسجد کوچکی است که در سال 1548 توسط حاجی مصطفی، رئیس نگهبانان قلعه فوچا ساخته شده است. این قلعه از سنگ محلی ساخته شده و بین قرن هجدهم و نوزدهم بارها مرمت شده است. این قلعه در سال 1917 برای نمازگزاران بسته بود و در سال 1992 دوباره باز شد.
این قبرستان قدیمی عثمانی بین قرن های شانزدهم و نوزدهم مورد استفاده قرار می گرفت. سنگ های مقبره دارای تزئینات گیاهی مانند گل های رز، درختان سرو، انار، انگور، خرما و غیره است. از این قبرستان دیگر استفاده نمی شود زیرا یک قبرستان جدید در اطراف شهر وجود دارد. 
دو حمام ترکی مربوط به دوره عثمانی در فوچا وجود دارد و هر دو حمام در محله آتاتورک هستند. این حمام ها طی قرن ها برخی از عناصر معماری خود را از دست داده اند. یکی از آن ها دارای یک گنبد معمولی در وسط است اما دیگری بسیار آسیب دیده است. 
با نزدیک شدن به فوچا می توانید آسیاب های بادی تاریخی را در بالای تپه دگیرمن (Degirmen) مشاهده کنید. آسیاب های بادی عمدتا در قرن نوزدهم ساخته شده اند و برخی از آن ها تا دهه 1960 هم کار می کردند. بادهای شدید شمالی فوچا باعث می شد که این آسیاب ها کار خود را به خوبی انجام دهند. آسیاب های بادی فوچا امروزه در شرایط بدی قرار دارند اما دولت محلی قصد دارد آن ها را برای گردشگری در آینده نزدیک احیا کند.

با شهر زیبای فوچا در ترکیه آشنا شوید


منبع: allaboutturkey





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید