• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آیا قدیمی ترین بیابان های جهان را می شناسید

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۹/۱/۱۰   تعداد بازدید : 3834   گروه مطلب : ترین ها


آیا قدیمی ترین بیابان های جهان را می شناسید

بیابان های جهان برخی از بزرگترین، خشک ترین، گرمترین و قدیمی ترین مکان های جهان هستند. تعیین سن بیابان ها می تواند کار مشکلی باشد و تحقیق در مورد این موضوع باعث می شود دائما سن تخمینی این بیابان ها تغییر کند. در زمان نوشتن این مقاله، این فهرست شامل بیابان هایی است که تصور می‌شود در حال حاضر قدیمی ترین بیابان های جهان هستند. 

7. بیابان تکله مکان یا تاکلاماکان (Taklamakan Desert)
سن: 5.3 میلیون سال
مکان: مرکز حوضه طارم، منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور در شمال غربی چین
مساحت: 337،000 کیلومتر مربع 
بیابان تاکلاماکان که تاکلیماکان نیز نامیده می‌شود، دومین صحرای بزرگ ماسه ای در حال تغییر در جهان است. حدود 85 درصد از بیابان تاکلامکان شامل تپه های شن و ماسه می شود. یک مطالعه در سال 2006 نشان می دهد که تپه های ماسه ای حداقل از 5.3 میلیون سال پیش در حوضه طارم مشهود بوده اند.
در سال‌های اخیر، بیابان تاکلامکان محل آثار باقیمانده مومیایی شده بوده است. باستان شناسان چینی یک گورستان 4000 ساله را در بیابان تاکلاماکان کشف کردند که نشان می دهد انسان‌ها به مدت طولانی در این بیابان زنده مانده اند. محققان همچنین آنچه که تصور می‌شود قدیمی ترین پنیر جهان است را در حالی که با مومیایی ها دفن شده بود کشف کردند.

7. بیابان تکله مکان یا تاکلاماکان (Taklamakan Desert)


6. صحرای بزرگ آفریقا (Sahara)
سن: 7 میلیون سال (تخمین های قبلی 2 - 3 میلیون سال) 
مکان: بخش عمده ای از آفریقای شمالی، در سراسر الجزایر، چاد، مصر، اریتره، لیبی، مالی، موریانیا، مراکش، نیجر، سودان و تونس
مساحت: 9،200،000 کیلومتر مربع 
تا چند سال پیش، اکثر دانشمندان معتقد بودند که صحرای بزرگ آفریقا تنها در حدود 2 تا 3 میلیون سال پیش تشکیل شده است. با این حال، در تحقیقی که در سال 2014 توسط دیرینه اقلیم شناس ژونگشی ژانگ و تیم وی منتشر شده است، شبیه سازی های اقلیمی نشان می دهد که صحرای بزرگ آفریقا ممکن است حدود 7 میلیون سال پیش شروع به تبدیل شدن به یک صحرا کرده باشد. ژانگ همچنین خاطرنشان کرد که آنها تنها کسانی نبودند که سن بیشتری را برای صحرای جنوبی پیشنهاد دادند. حدود یک دهه پیش یک تیم از محققان، سن تپه های به جا مانده را 7 میلیون سال تعیین کردند.
صحرای بزرگ آفریقا بزرگترین بیابان گرم جهان است و بیشتر آفریقای شمالی را در بر می گیرد. در حالی که بیشتر مردم بر این باورند که صحرای بزرگ آفریقا با تپه های ماسه ای پوشیده شده است، بیشتر صحرا اساسا از فلات های بی حاصل، سخت و سنگی ساخته شده است. 

6. صحرای بزرگ آفریقا (Sahara)


5. صحرای آتاکاما (Atacama Desert)
سن: 10 - 15 میلیون سال 
مکان: شمال شیلی، غرب کوهستان آندس
مساحت: 105،000 کیلومتر مربع 
صحرای آتاکاما خشک ترین صحرای واقعی جهان و دومین مکان خشک جهان، درست در پشت دره های خشک قطب جنوب است. به دلیل خشکی شدید، صحرای آتاکاما یک منبع تحقیقاتی است. دانشمندان به صحرای آتاکاما می روند تا میزان آب مورد نیاز برای حفظ زندگی در آن را بررسی کنند.
تعیین سن بیابان آتاکاما دشوار بوده و سن های مختلفی برای آن ارائه شده است، اما جدیدترین تحقیقات نشان می دهند که صحرای آتاکاما حداقل به مدت 10 میلیون سال فوق خشک بوده است. یک مقاله تحقیقاتی دیگر در سال 2006 بیان می‌کند که صحرای آتاکاما ممکن است حدود 15 میلیون سال پیش شروع به شکل گرفتن کرده باشد.

5. صحرای آتاکاما (Atacama Desert)


4- جنوبگان (Antarctica)
سن: 15 میلیون سال 
مکان: منطقه آنتارکتیکا نیمکره جنوبی
مساحت: 14،000،000 کیلومتر مربع 
در حالی که جنوبگان ممکن است هیچ شباهتی به آنچه که مردم درباره یک صحرا فکر می کنند نداشته باشد، اما این منطقه به عنوان یک صحرا طبقه بندی می شود، زیرا بارندگی بسیار کمی دارد. در واقع، دره های خشک جنوبگان، خشک ترین مکان جهان هستند. از آنجا که کل قاره یک صحرا است، جنوبگان بزرگترین صحرای جهان نیز هست.
جنوبگان به عنوان محلی که کاملا با یخ پوشیده شده است شناخته می‌شود، اما این قاره همیشه به این شکل نبوده است. بیش از 34 میلیون سال پیش، قطب جنوب سرسبز و زیبا بود. با نزدیک شدن جنوبگان به قطب جنوب، این منطقه شروع به یخ زدن کرد و طی 15 میلیون سال گذشته یک صحرای یخ زده بوده است.

4- جنوبگان (Antarctica)


 با قدیمی ترین تمدن های جهان آشنا شوید



3. بیابان گوبی (Gobi Desert)
سن: 10 - 45 میلیون سال 
مکان: در نقاطی از شمال و شمال غربی چین و جنوب مغولستان 
مساحت: 1،295،000 کیلومتر مربع 
بیابان گوبی پنجمین صحرای بزرگ جهان است و یکی از سردترین صحراها است. درجه حرارت در صحرای گوبی می تواند در زمستان تا منفی 5 درجه سانتی گراد پایین آمده و در تابستان تا 50 درجه سانتی گراد بالا برود. بیابان گوبی به عنوان صحرای رنگین کمانی نیز شناخته می شود که به معنی خشک بودن آن است زیرا بیشتر باران های منطقه توسط هیمالیا مسدود می شود. 
اکثر دانشمندان پذیرفته اند صحرای گوبی هنگامی ایجاد شد که رشته کوه هیمالیا و فلات تبت حدود 45 میلیون سال پیش شکل گرفت. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهند که صحرای گوبی تا زمانی که کوه های آلتایی بین 5 تا 10 میلیون سال پیش شروع به برآمدن کردند، خشک نشده بود. امروز، صحرای گوبی به دلیل روندی به نام بیابان زایی هنوز هم در حال رشد است و این بیابان در سراسر چمنزارهای چین پخش می شود.

3. بیابان گوبی (Gobi Desert)


2. صحرای کالاهاری (Kalahari Desert)
سن: 60 میلیون سال 
مکان: آفریقای جنوبی، در بخش هایی از بوتسوانا، نامیبیا و آفریقای جنوبی 
مساحت: 930،000 کیلومتر مربع 
صحرای کالاهاری یک صحرای واقعی نیست چرا که باران زیادی در آن می بارد و سالانه بین 12 تا 25 سانتی متر بارندگی دارد. با این حال، باران غیرقابل پیش بینی است و صحرای کالاهاری هنوز بسیار خشک است، اما این صحرا به اندازه بیابان نامیب که در نزدیکی آن است خشک نیست. از آنجا که کالاهاری یک بیابان نیمه خشک است، در آن بسیاری از گیاهان و حیوانات، مانند شیر کالاهاری و دم عصایی وجود دارند.
در حالی که بیابان نامیب قدیمی تر به حساب می آید، قدمت صحرای کالاهاری نیز به روزهای ابتدایی قاره آفریقا بر می گردد و حدود 60 میلیون سال تخمین زده می شود. با چنین تاریخی طولانی، کالاهاری محل زندگی یکی از قدیمی ترین جمعیت های بومی جهان، مردم سان یا بوشمن ها است. مردم سان بیش از 20،000 سال است که در کالاهاری زندگی می کنند و قدیمی ترین ساکنان مداوم آفریقای جنوبی به شمار می آیند.

2. صحرای کالاهاری (Kalahari Desert)


1. صحرای نامیب (Namib)
سن: 55 - 80 میلیون سال 
مکان: در نقاط مختلف نامیبیا، آفریقای جنوبی و آنگولا
مساحت: 81،000،000 کیلومتر مربع 
نامیب قدیمی ترین صحرای جهان شناخته می‌شود و حداقل 55 میلیون سال قدمت دارد، اما به احتمال زیاد بسیار قدیمی تر است. نامیب علاوه بر قدیمی ترین، یکی از خشک ترین بیابان ها نیز می‌باشد و در بیشتر مناطق آن انسان ها سکونت ندارند. درعوض، نامیب محل زندگی برخی از بی نظیرترین گیاهان و حیوانات در جهان از جمله ولوچیا، یکی از قدیمی ترین گیاهان جهان، فیل های ویژه سازگار با کویر و درختان خارشتر است.
اگرچه به نظر می رسد نامیب میزبان خوبی نباشد، اما در واقع یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب است. در این صحرا پارک نامیب-نوکلوفت (Namib-Naukluft Park) وجود دارد که بزرگترین پارک بازی در آفریقا است. یکی از مناطق دیدنی، سسوسولی (Sossusvlei) است، منطقه حفاظت شده ای که به خاطر زمین های سفید، نمکی و خشتی آن که با تپه های بزرگ قرمز احاطه شده، مورد توجه است. 

1. صحرای نامیب (Namib)


منبع: oldest





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید