• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


معرفی 9 مورد از قدیمی ترین باغ‌های گیاه شناسی در جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۱۱/۲۳   تعداد بازدید : 5892   گروه مطلب : ترین ها


معرفی 9 مورد از قدیمی ترین باغ‌های گیاه شناسی در جهان

توسعه باغ‌های گیاه شناسی، که اساسا برای تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با ظهور گیاه شناسی در دوره رنسانس مرتبط است. درحالی که استفاده از گیاهان برای اهداف دارویی به اوایل تاریخ بشر باز می‌گردد، اولین باغ‌های گیاه شناسی واقعی تا قرن شانزدهم تاسیس نشدند. تمامی قدیمی ترین باغ‌های گیاه شناسی به منظور استفاده دانشگاه‌های بزرگ شهرهایی که در آن قرار دادشتند ایجاد شد. نخستین باغ‌های گیاه شناسی در ایتالیا آغاز به کار کردند و الهام بخش بقیه اروپا شدند تا باغ‌های خود را برای تحقیق ایجاد کنند. هر باغ گیاه شناسی در این فهرست امروزه هنوز کاربردی و برای بازدید در معرض دید عموم است.

9. دانشگاه باغ گیاه شناسی کپنهاگ
سال تاسیس: 1600 
بنیانگذار: بواسطه یک امتیاز سلطنتی از طرف کریستیان چهارم
مکان: کپنهاگ، دانمارک 
مساحت: 10 هکتار (24.7 جریب) 
تعداد گونه‌های گیاهی: بیش از 13،000
دانشگاه باغ گیاه شناسی کپنهاگ، که معمولا آن را باغ گیاه شناسی کپنهاگ می نامند، در سال 1600 از طریق یک منشور سلطنتی و زمین‌های اهدا شده توسط کریستین چهارم تاسیس شد. خانه‌ای نیز برای یکی از اساتید دانشگاه در محوطه باغ ساخته شد و این وظیفه آن استاد بود که بدون توجه به کرسی استادی از باغ مراقبت کند. با این حال، هیچ بودجه‌ای برای نگهداری از باغ فراهم نشده است و تپه آن به درستی نگهداری نشد تا زمانی که اوله ورم شخصا در سال 1621 تصمیم گرفت باغ، گیاهان دارویی ورم و همچنین گونه‌های کمیاب خارجی را بازیابی کند.
باغ گیاه شناسی کپنهاگ قبل از قرار گرفتن در مکان فعلی اش در سال 1870، دو بار جابجا شد. این باغ بطور وسیعی گسترش یافت تا 1874 مجموعه گسترده دانشگاه و مجموعه بزرگ گلخانه ها را با ابتکار بنیانگذارش کارلسبرگ یاکوبسن که بودجه را نیز تامین می کرد در خود جای دهد. امروزه باغ گیاه شناسی کپنهاگ به دلیل این گلخانه های تاریخی زیبا و مجموعه آن که دارای بیش از 13 هزار گونه گیاه مختلف می‌باشد، شناخته شده است.

9. دانشگاه باغ گیاه شناسی کپنهاگ


8. باغ گیاه مونپلیه 
سال تاسیس: 1593 
بنیانگذار: شاه هنری چهارم، تحت رهبری پیر ریچر دی بلوال 
مکان: مونتپلیه، فرانسه 
مساحت: 4.5 هکتار (11.12 جریب) 
تعداد گونه‌های گیاهی: حدود 2،680
در سال 1593، پادشاه فرانسه هنری چهارم، گیاه شناس، پیر ریچر دی بلوال را مامور ایجاد باغ سلطنتی کرد که می‌توانست برای تحقیقات بر روی گیاهان دارویی استفاده شود. بلوال باغ گیاه شناسی مونپلیه را از روی باغ گیاه شناسی مشهور پادووا الگوبرداری کرد که به نوبه خود، باغ مونتپلیه نیز به عنوان الگویی برای باغ گیاه شناسی مونپلیه معروف شناخته شد. باغ مونتپلیه قدیمی ترین باغ گیاه شناسی در فرانسه است.
قدیمی ترین بخش این باغ با عنوان کوه ریچر معروف است و طراحی ریچر دی بلوال الهام بخش باغ‌های بعدی در سراسر اروپا شد. متاسفانه بیشتر این بخش از باغ طی محاصره در سال 1622 تخریب شد. پس از تخریب آن، ریچر دی بلوال باغ را دوباره طراحی کرد و گسترش داد. این باغ در قرن نوزدهم بار دیگر به روز و اندازه آن دو برابر شد. امروزه، باغ گیاه شناسی مونپلیه حدود 4.5 هکتار (11.12 جریب) را پوشش می‌دهد و بیش از 2680 گونه گیاهی را در خود جای داده است.

8. باغ گیاه مونپلیه


7. باغ گیاه شناسی هورتس لیدن 
سال تاسیس: 1590 
بنیانگذار: دانشگاه لیدن 
مکان: لیدن، هلند 
مساحت: 3 هکتار (7.5 جریب) 
تعداد گونه‌های گیاهی: بیش از 10،000
ایده راه اندازی یک باغ آکادمیک در دانشگاه لیدن هلند از سال 1587 شروع شد، وقتی که دانشگاه از شهردار شهر درخواست کرد محلی را ایجاد کند تا دانشجویان پزشکی بتوانند گیاهان دارویی را مطالعه کنند. نهایتا باغ گیاه شناسی هورتس لیدن در سال 1590 افتتاح و گیاه شناس مشهور کارلوس کلوسیوس به عنوان رییس باغ منصوب شد. کلوسیوس از مخاطبین بین المللی خود برای راه اندازی مجموعه گیاهان وسیع استفاده کرد و همچنین از شرکت هند شرقی هلند درخواست کرد تا گیاهان و نمونه‌های گیاهان خشک شده را از مستعمرات هلند در سراسر جهان جمع آوری کند.
باغ گیاه شناسی هورتس، در سراسر تاریخ طولانی خود، با افزودن گلخانه‌های جدید و مجموعه گیاهان عجیب و غریب به طور مداوم گسترش یافت. در جامعه علمی باغ گیاه شناسی هورتس لیدن به دلیل مجموعه‌ای از گل‌های شیپوری آسیایی و همچنین داشتن یکی از بزرگترین مجموعه ارکیده های آسیایی در جهان شناخته شده است.

7. باغ گیاه شناسی هورتس لیدن


6. باغ گیاه شناسی ینا 
سال تاسیس: 1586 
بنیانگذار: دانشکده پزشکی دانشگاه ینا 
مکان: ینا، تورینگن، آلمان 
مساحت: 4.5 هکتار (11.12 جریب) 
تعداد گونه‌های گیاهی: حدود 12،000
باغ گیاه شناسی ینا دومین باغ گیاه شناسی در آلمان از نظر قدمت است. این باغ در سال 1586 توسط دانشکده پزشکی دانشگاه ینا تاسیس شد و در ابتدا با عنوان هورتس مدیکِس (باغ دکتر) اداره می‌شد که در آن مدرسه امکان مطالعه گیاهان دارویی و کاربردهای آنها وجود داشت.
اولین گسترش مهم این باغ در سال 1630 به سرپرستی استاد ورنر رولفنیک انجام شد که چندین سال در باغ گیاه شناسی پادوا در ایتالیا (دومین باغ گیاه شناسی قدیمی جهان) کار می‌کرد. امروزه باغ گیاه شناسی ینا منقطه‌ای به مساحت 4.5 هکتار (11.12 جریب) را توسط موسسات مجاور بیولوژیکی، دارویی و گیاه شناسی و جمعیت برای آموزش و تفریح پوشش می‌دهد. حدود 12000 گیاه مختلف در گلخانه‌ها و فضاهای بیرونی و باغ گیاه شناسی ینا وجود دارد که برای بازدید عموم آزاد هستند.

6. باغ گیاه شناسی ینا


 بازدید از زیباترین باغ های عمومی در جهان



5. باغ گیاه شناسی لایپزیگ 
سال تاسیس: 1580 - یا در اوایل سال 1542 
بنیانگذار: ناشناخته - احتمالا صومعه دومینیکن سنت پائولی 
مکان: لایپزیگ، زاکسن، آلمان 
مساحت: 3.5 هکتار (8.65 جریب) 
تعداد گونه‌های گیاهی: حدود 7000
باغ گیاه شناسی لایپزیگ، که توسط دانشگاه لایپزیگ در آلمان نگهداری می‌شود، قدیمی ترین باغ گیاه شناسی در آلمان به حساب می‌آید. با توجه به تاریخچه این باغ، مبدا آن سال 1542 را نشان می¬دهد، هنگامی که صومعه دومینیکن سنت پائولی، که به خاطر باغ زیبایش شهرت داشت، به دانشگاه منتقل شد. اگرچه مشخص نیست، ولی اعتقاد بر این است که مدرسه ممکن است آن را به عنوان یک باغ گیاه دارویی حفظ کرده باشد.
تاریخ تاسیس باغ دانشگاه معمولا سال 1580 عنوان می‌شود. با این وجود، طی 450 سال آینده این باغ به دلایل مختلف از جمله ویرانی کامل آن در مدت جنگ جهانی دوم، چهار بار در سطح شهر جابجا شد. این باغ در سال 1876 به محل فعلی خود منتقل و پس از اتحاد مجدد آلمان، بین سال‌های 1992 - 2004 کاملا بازسازی گردید.

5. باغ گیاه شناسی لایپزیگ


4. باغ گیاه شناسی دانشگاه والنسیا 
سال تأسیس: در اوایل سال 1567 - مکان فعلی در سال 1802 
بنیانگذار: اداره شهرداری شهر والنسیا 
مکان: والنسیا، اسپانیا 
مساحت:  نامعلوم 
تعداد گونه‌های گیاهی: نامعلوم
منشاء باغ گیاه شناسی دانشگاه والنسیا به سختی قابل ردیابی است، اما اعتقاد بر این است که این دانشگاه برای اولین بار در قرن شانزدهم بطور رسمی شروع به رشد گیاهان دارویی کرد. در سال 1548، دانشگاه یک کرسی تمرین پزشکی تاسیس و در سال 1560، شروع به تدریس کلاس‌های جداگانه در مورد گیاهان دارویی نمود. چند سال بعد اداره شهرداری، جان پلازا را به عنوان دکترای پزشکی منصوب کرد و به او باغ کوچکی داد تا گیاهانی را که برای تدریس استفاده می‌شود، پرورش دهد. هیچ کس نمی‌داند این باغ اصلی در کجا واقع شده است.
باغ گیاه شناسی کنونی دانشگاه والنسیا در سال 1802 تاسیس شد، هنگامی که این شهر زمین دانشگاه را برای ساخت باغ جدید خود واگذار کرد. در طی چند قرن آینده، باغ به دلیل جنگ و سیل مخرب در سال 1957 چندین بار تخریب شد. بازسازی گسترده این باغ در دهه 1960 اتفاق افتاد و یک ساختمان تحقیقاتی جدید در سال 2000 ساخته شد. امروزه، باغ گیاه شناسی دانشگاه والنسیا بخشی از حفاظت بین المللی از باغ گیاه شناسی (BGCI) است که بزرگترین شبکه حفاظت از گیاهان در جهان است.

4. باغ گیاه شناسی دانشگاه والنسیا


3. باغ گیاه شناسی فیرنز 
سال تاسیس: اول دسامبر 1545 
بنیانگذار: کوسیمو دی مدیسی اول
مکان: فلورانس، ایتالیا 
مساحت: 2.39 هکتار (5.9 جریب) 
تعداد گونه‌های گیاهی: حدود 9000
باغ گیاه شناسی فیرنز در اواخر سال 1545 افتتاح شد و رسما سومین باغ قدیمی گیاه شناسی در جهان است. باغ گیاه شناسی فیرنز نیز مانند باغ گیاه شناسی در پیزا، توسط کوسیمو دی مدیسی اول، دوک بزرگ توسکانی تاسیس شد. همانند همه باغ‌های گیاه شناسی اولیه، از باغ‌های فلورانس برای کشت گیاهان دارویی استفاده می‌شد.
طرح اصلی باغ گیاه شناسی فیرنز توسط طراح فضای سبز نیکولو پریکولی طراحی شده است. مدیر باغ‌های گیاه شناسی پیزا، گیاه شناس لوکا گینی در ابتدا مسئولیت باغ گیاه شناسی فیرنز را بر عهده داشت. این باغ به لطف کوسیمو دی مدیسی سوم و دستورالعمل گیاه شناس معروف پیر آنتونیو میشلی در قرن هجدهم بسیار پیشرفت کرد. امروزه این باغ حدود 2.39 هکتار مساحت دارد و خانه چندین درخت بسیار قدیمی از جمله درخت کاشته شده توسط میشلی در سال 1720 است.

3. باغ گیاه شناسی فیرنز


2. باغ گیاه شناسی پادوا 
سال تاسیس: 1545 
بنیانگذار: سنای جمهوری ونیز
مکان: پادووا، ایتالیا 
مساحت: 2.2 هکتار (5.4 جریب) (22،000 متر مربع) 
تعداد گونه‌های گیاهی: بیش از 6000
هرچند ابتدا باغ گیاه شناسی که توسط دانشگاه پیزا اداره می‌شود افتتاح شد، اما باغ گیاه شناسی پادوا اغلب به عنوان قدیمی ترین باغ گیاه شناسی دانشگاهی جهان شناخته می‌شود، زیرا هرگز از محل اصلی خود جابجا نشده است. این باغ که همیشه وابسته به دانشگاه پادوا بوده است، نخستین بار در سال 1545 توسط مجلس سنای جمهوری ونیز ساخته شد. آنها می‌خواستند که از این باغ برای رشد گیاهان دارویی که برای تولید داروهای طبیعی بود، استفاده کنند و همچنین به دانشجویان کمک کند تا گیاهان دارویی اصلی را از گیاهان ساختگی تشخیص دهند.
باغ گیاه شناسی پادوا توسط معمار ایتالیایی دانیل باربارو طراحی شد. باربارو با الهام از باغ‌های محصور قرون وسطایی، معماری را با الگویی عالی از یک مربع در یک دایره مشخص کرد، که به چهار قسمت با دو مسیر مورب با توجه به نقاط اصلی تقسیم شده است. در حال حاضر بیش از 6000 نوع گیاه، از جمله چندین گونه نادر در این باغ‌ها کشت می‌شوند. در سال 1997، باغ گیاه شناسی پادوا توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

2. باغ گیاه شناسی پادوا


1. باغ گیاه شناسی پیزا 
سال تاسیس: 1544 
بنیانگذار: کوسیمو دی مدیسی اول و توسط گیاه شناس لوکا گینی اداره می‌شود 
مکان: دانشگاه پیزا، پیزا، ایتالیا 
مساحت: نامعلوم 
تعداد گونه‌های گیاهی: نامعلوم
باغ گیاه شناسی که توسط دانشگاه پیزا در ایتالیا اداره می‌گردد، به عنوان باغ گیاه شناسی پیزا شناخته می‌شود و اولین باغ گیاه شناسی واقعی در جهان بود. باغ گیاه شناسی پیزا در سال 1544 تحت نظارت کوسیمو دی مدیسی اول تاسیس شد تا به عنوان مرکز تحقیقاتی در اختیار گیاه شناس مشهور لوکا گینی باشد و آن را به قدیمی ترین باغ گیاه شناسی در جهان تبدیل کند. یکی از بزرگترین نوآوری های گینی، ایجاد مجموعه گیاهان خشک در باغ گیاه شناسی بود که در آن گیاهان را خشک می کرد تا بتواند در طول فصل نبودشان آنها را مطالعه کند.
باغ گیاه شناسی پیزا ابتدا در کناره رودخانه آرنو قرار داشت، اما در سال 1563 به نزدیکی صومعه سانتا ماریا منتقل شد. این باغ در سال 1591 به سرپرستی گیاه شناس فلاندی جوزف گودنهاویز به مکان فعلی خود منتقل شد و در مدت سال¬ها به آرامی گسترش یافت. امروزه باغ گیاه شناسی پیزا به بخش‌هایی شامل مدرسه گیاه شناسی، باغ‌ها، حوضچه‌ها، گلخانه‌ها و ساختمان‌های مختلف تقسیم می‌شود.

1. باغ گیاه شناسی پیزا


منبع: oldest





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید