• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آیا می دانید 8 مورد از قدیمی ترین فانوس های دریایی جهان کدامند؟

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۱۱/۶   تعداد بازدید : 3854   گروه مطلب : ترین ها


آیا می دانید 8 مورد از قدیمی ترین فانوس های دریایی جهان کدامند؟


پیش از این که سازه های دائمی تری ساخته شوند آتش های برافروخته بر روی تپه ها به منظور مسیریابی در دریا مورد استفاده قرار می گرفتند. در نهایت مردم شروع به ساخت سکوهایی کردند تا دید شعله های آتش را افزایش دهند که در نهایت منجر به توسعه و پیشرفت و ساخت فانوس های دریایی شد. برخلاف فانوس های دریایی مدرن که به عنوان هشدار مورد استفاده قرار می گیرند، برج های قدیمی به عنوان نشانه ای برای ورودی به بندرها محسوب می شدند. طبق افسانه هومر اولین فانوس دریایی توسط پالامیدیس نوفلیو اختراع شد. فقط یکی از این فانوس های دریایی قدیمی که مدارکی از آن در دست می باشد در این لیست آورده شده است. به غیر از یکی از این بناها تمام این فانوس های دریایی هنوز هم در حال فعالیت می باشند.

8. فانوس دریایی بوستون

سال ساخت: اصلی 1716، کنونی در سال 1783

مکان: جزیره لیتِل بروستِر (Little Brewster Island)، بوستون، ماساچوست

ارتفاع: 27 متر

هنوز پابرجاست: بله

فانوس دریایی بوستون که در جزیره لیتِل بروستِر واقع شده است اولین فانوس دریایی ساخته شده در ایالات متحده آمریکا بود. اولین سازه ساخته شده در این مکان در چهارم سپتامبر 1716 روشن شد و شروع به کار کرد. به منظور کمک در حفظ و نگهداری این فانوس دریایی تصمیم بر این شد تا به ازای هر تن بار از کشتی هایی که وارد بندر بوستون یا از آن خارج می شوند به جز کشتی های کرانه رو، 1 پنی مالیات بر ارزش افزوده اخذ شود. پیش از شروع انقلاب آمریکا و در سال 1774 بریتانیایی ها کنترل این جزیره را در دست گرفتند و سال بعدش به طور کل بندر را مسدود کردند. در طول مدت این انقلاب نیروهای آمریکایی این فانوس دریایی را به طور کامل تخریب کردند و از استفاده بریتانیایی ها از این فانوس دریایی جلوگیری به عمل آورده و کشتی های آنها را از کار انداختند.

در سال 1783 مجلس ماساچوست بودجه ای را برای ساخت یک فانوس دریایی جدید تامین کرد، سازه ای که تا به امروز نیز پابرجاست. این سازه تنها فانوس دریایی در آمریکاست که با این که در سال 1998 به شکل خودکار درآمده هنوز هم به طور فعال توسط گارد ساحلی آمریکا اداره می گردد. این سازه در سال 1964 به عنوان بنای برجسته تاریخی و ملی برگزیده شد.


8. فانوس دریایی بوستون



7. فانوس دریایی اِدی اِستون، فانوس دریایی وینستانلیز، فانوس دریایی رود یاردز و برج اِسمیتون

سال ساخت: اول در سال 1698، دوم در سال 1709، سوم در سال 1759 و جاری در سال 1882

مکان: رِیم هِد (Rame Head)، دِوون، انگلستان

ارتفاع: کنونی 49 متر، اولی 18 متر، دومی 21 متر و سومی 22 متر

هنوز پابرجاست: بله

فانوس دریایی اِدی اِستون به واسطه تاریخچه گسترده اش بسیار شناخته شده می باشد. این سازه چهارمین فانوس دریایی ساخته شده روی صخره های خطرناک اِدی اِستون است. پیش از این که اولین فانوس دریایی ساخته شود و از آنجایی که این مکان یکی از مهم ترین مسیرهای دریایی بود برخوردهای کشتی های بسیاری اتفاق افتاد که باعث شکستن و غرق شدن آنها شده بود. اولین فانوس دریایی این منطقه فانوس دریایی وینستانلیز نام گرفت و در سال 1698 روشن شد. این سازه اولین فانوس دریایی اقیانوس آزاد جهان بود. این برج فقط چندین سال دوام آورد تا این که طوفان بزرگ سال 1703 به کلی آن را تخریب کرد.

جان رودیارد کسی بود که مامور شد تا دومین فانوس دریایی را در این مکان بسازد. این سازه در سال 1709 تکمیل شد اما در سال 1755 یک آتش سوزی باعث تخریب آن شد. برج اِسمیتون با طراحی جان اِسمیتون سومین فانوس دریایی و مهم ترین تکرار برای ساخت این بنا بود که در سال 1759 ساخته شد. این بنا طراحی فانوس های دریایی مدرن و توسعه و پیشرفت بتن در ساخت و ساز را تحت تاثیر خود قرار داد. برج کنونی در سال 1882 روشن گشت و در کنار بقایای برج اِسمیتون قد برافراشته است.


7. فانوس دریایی اِدی اِستون



6. فانوس دریایی کوردوآن

سال ساخت: 1611

مکان: ژیروند، فرانسه

ارتفاع: 68 متر

هنوز پابرجاست: بله

فانوس دریایی کوردوآن قدیمی ترین فانوس دریایی در فرانسه و دهمین فانوس دریایی مرتفع سنتی ساخته شده با مهارت سنگ تراشی در جهان است. پیش از این که برج کنونی بین سال های 1584 و 1611 ساخته شود برج های دیده بانی کوچکی از 880 سال پیش از میلاد مسیح در این جزایر وجود داشتند.

اولین سازه مناسب و شایسته تقریبا 15 متر ارتفاع داشت و از آنجایی که در آن زمان این منطقه به عنوان یک استان انگلیسی محسوب می شد، شاهزاده ادوارد معروف به شاهزاده سیاه باعث اجرایی شدن ساخت این بنا شد. عبور کشتی ها با پرداخت دو سکه نقره انگلیسی با نام گروت را می توان به عنوان اولین نمونه هزینه دریافتی شناخته شده برای فانوس دریایی در نظر گرفت. در اواسط قرن شانزدهم این اولین فانوس دریایی نیاز شدید به تعمیر پیدا کرد.

لوییز دو فوکس، معمار پیشرو، طراحی برج کنونی را انجام داد. در طراحی این سازه اتاق هایی به عنوان آپارتمان برای نگهبانان و همچنین آپارتمان پادشاه تعبیه شده است. این فانوس دریایی در سال 1855 بازسازی و در سال 1862 به عنوان یک بنای یادبود تاریخی اعلام شد.


6. فانوس دریایی کوردوآن



5. فانوس دریایی کوپو

سال ساخت: 1531

مکان: هیوما، استونی

ارتفاع: 36 متر

هنوز پابرجاست: بله

فانوس دریایی کوپو از زمانی که برای اولین بار در سال 1531 ساخته شد به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفته است. ایده این فانوس دریایی به قبل از سال 1490 باز می گردد زمانی که مهم ترین خط حمل و نقل دریایی شرق به غرب در دریای بالتیک از ساحل شنی هیو، مکانی که این برج قرار دارد می گذشت. بازرگانان پیمان هانزا سال ها بود که خواستار گذاشتن راهنما یا علامت خاصی در این شبه جزیره بودند و در نهایت در سال 1499 از اسقف اعظم ازِل ویک مجوز این کار را گرفتند. سال بعد اسقف اعظم برای ساخت یک ستون سنگی عظیم بدون هیچ دهانه و روزنه ای موافقت خود را اعلام کرد. در هر حال، با شروع جنگ ساخت این بنا به چند سال بعد موکول شد.

اکثر کارهای ساخت این برج بین سال های 1514 تا 1519 انجام گرفت و در پاییز سال 1531 اولین آتش بر فراز این فانوس دریایی روشن شد. از آن زمان تاکنون چند قسمت از این برج بازسازی شده است. امروزه فانوس دریایی کوپو به عنوان نماد هیوما و یک جاذبه گردشگری مهم محسوب می شود.


5. فانوس دریایی کوپو



 با 10 مورد از قدیمی ترین بناهای جهان آشنا شوید


 با 10 مورد از قدیمی ترین بناهای جهان آشنا شوید 



4. فانوس دریایی هوک

سال ساخت: 1201 تا 1240

مکان: هوک هِد یا دماغه هوک، شهرستان وِکس فورد، ایرلند

ارتفاع: 35 متر

هنوز پابرجاست: بله

از آنجایی که فانوس دریایی جنوا در سال 1543 بازسازی شد فانوس دریایی هوک دومین فانوس دریایی قدیمی دایر در دنیاست. این برج در قرن دوازدهم ساخته شد اما طبق سنت، ایرلندی ها با دون که مبالغ مذهبی شهرستان وِکس فورد هستند برج های دیدبانی را در اوایل قرن پنجم بنا کردند. ویلیام مارشال، اِرل دوم پَمبروک، خواستار ساخت فانوسی دریایی بود تا کشتی ها بتوانند صحیح و سالم به شهر بندری جدید با نام نیو راس برسند. این برج با سنگ آهک محلی بنا شده و هنوز هم کاملا سالم و پابرجاست.

اولین نگهبانان این فانوس دریایی راهبان بودند و امروزه نیز این مکان از راه دور و از دون لائوگایر و توسط کمیسرهای فانوس های دریایی ایرلند کنترل می شود. در سال 2001 و بعد از این که خانه های نگهبانان قدیمی تبدیل به یک مرکز برای بازدیدکنندگان شد، این برج نیز به عنوان جاذبه گردشگری به روی گردشگران باز شد.


4. فانوس دریایی هوک



3. فانوس دریایی جنوا

سال ساخت: اول در سال 1128، بازسازی در سال 1543

مکان: جنوا، لیگوریا، ایتالیا

ارتفاع: 76 متر

هنوز پابرجاست: بله

فانوس دریایی جنوا که به آن چراغ قوه هم می گویند قرن هاست که به عنوان نماد جنوا در اسپانیا از آن نام برده می شود. بنای اولیه این برج در سال 1128 ساخته شد که البته در بعضی از منابع این تاریخ به سال 1161 باز می گردد. برج کنونی در سال 1543 ساخته شد. برج قبلی به دلیل جنگ های بسیار و همچنین اصابت صاعقه در موقعیت های فراوان بارها و بارها متحمل صدمات بسیار شد و یکی از مراقبان برج در سال 1481 و طی اصابت یکی از این صاعقه ها جان خود را از دست داد.

این بنا یکی از مرتفع ترین بناهای دنیا به شمار می رود. در کل پنجمین بنای مرتفع و دومین فانوس دریایی سنتی مرتفع ساخته شده از تکه های سنگ تراشی در جهان است. این فانوس دریایی از سال 1543 تا سال 1902 بلندترین فانوس دریایی دنیا بود. در سال 2004 موزه ای با نام موزه فانوس در مجاورت این برج ساخته  و در سال 2006 رسما به روی عموم بازگشایی شد.


3. فانوس دریایی جنوا



2. برج هرکول

سال ساخت: قرن دوم پس از میلاد مسیح

مکان: لاکرونیا، گالیسیا، اسپانیا

ارتفاع: 57 متر

هنوز پابرجاست: بله

اگرچه فانوس های دریایی قدیمی دیگری نیز وجود داشتند اما برج هرکول قدیمی ترین فانوس دریایی در دنیاست که هنوز هم پابرجاست. تاریخ دقیق ساخت این بنا مشخص نیست اما شواهد و مدارک نشان می دهد که این بنا حداقل از قرن دوم بعد از میلاد مسیح وجود داشته است. حدس هایی وجود دارد که امپراتور روم به نام تراجان این بنا را ساخته یا بازسازی کرده و در طراحی آن از فانوس دریایی اسکندریه الگوبرداری کرده است.

کتیبه ای روی پایه برج قرار دارد که می گوید معمار و طراح آن گایوس سویوس لوپوس از شهر اِمینیوم یا کویمبرای پرتغال می باشد و این بنا را تقدیم به خدای جنگ رومیان باستان به نام مارس کرده است. این برج بین سال های 1788 تا 1791 بازسازی و مرمت شد و امروزه یکی از بناهای یابود ملی اسپانیا به شمار می رود. همچنین از سال 2009 نیز به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.


2. برج هرکول



1. فانوس اسکندریه

سال ساخت:280 تا 247 پیش از میلاد مسیح

مکان: فاروس، اسکندریه، مصر

ارتفاع: 120 تا 137 متر

هنوز پابرجاست: بله

فانوس اسکندریه یا فانوس دریایی اسکندریه معمولا قدیمی ترین فانوس دریایی دنیا در نظر گرفته می شود. پادشاه بطلمیوس پادشاه یونان باستان کسی بود که بین سال های 280 تا 247 پیش از میلاد مسیح این برج را بنا کرد و در نوع خود اولین بنای فانوس دریایی در دنیا بود. ساخت برج ابتدا پس از مرگ اسکندر کبیر زمانی که بطلیموس سوتر اول در سال 305 پیش از میلاد مسیح خود را شاه نامید آغاز شد. تکمیل این بنا 12 سال به طول انجامید و به عنوان نمونه اولیه برای تمام فانوس های دریایی آینده در نظر گرفته شد.

این بنا یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان و همچنین برای قرن ها سومین عجایب باقی مانده بود. این بنا یکی از مرتفع ترین سازه های ساخته دست بشر در دنیاست. اگر چه این برج قرن های زیادی پابرجا بود اما طی چندین زلزله  در سال های 956 پیش از میلاد و مجددا در سال 1303 پیش از میلاد و دوباره در سال 1323 پیش از میلاد مسیح صدمات زیادی را متحمل شد. در سال 1480 زمانی که سلطان وقت مصر، کیتبای، قلعه ای را روی سکوی بزرگ تری از مکان فانوس دریایی و با استفاده از سنگ های فروریخته این بنا ساخت، بقایای این برج کاملا ناپدید شد.


1. فانوس اسکندریه



منبع: oldest




نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید