• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


حقایقی کمتر شنیده شده درباره کوه اورست

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۱۰/۲۳   تعداد بازدید : 13643   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


حقایقی کمتر شنیده شده درباره کوه اورست

آیا فکر می کنید که همه چیز را درباره بلندترین قله جهان می دانید؟ دوباره فکر کنید! در ادامه 7 حقیقت کمتر شناخته شده درباره کوه اورست معرفی می شود که بطور قطع دیدگاه جدیدی را راجع به این کوه نمادین که همچنان در قرن بیست و یکم نیز مقصدی محبوب در میان گردشگران ماجراجو و کوهنوردان می باشد در ذهنتان ایجاد خواهد کرد. 

1- اورست چقدر بلند است؟
در سال 1955 گروهی از نقشه برداران هندی به منظور اندازه گیری بلندی کوه اورست از آن بازدید کردند. با استفاده از بهترین ابزار آن زمان آنان ارتفاع این کوه را 8848 متر بالاتر از سطح دریا اندازه گیری کردند که امروزه دولت های نپال و چین همچنان این ارتفاع را بطور رسمی درنظر می گیرند. اما در سال 1999 گروهی از طرف نشنال جئوگرافی یک دستگاه جی پی اس را در بلندترین نقطه این کوه کار گذاشتن و ارتفاع 8849 متر را به ثبت رساندند. سپس در سال 2005 یک تیم چینی با استفاده از ابزارهای دقیق تری برای اندازه گیری که فقط صخره ها را بدون درنظر گرفتن یخ و برف اندازه می گرفت، ارتفاع این کوه را 8844 متر ثبت کردند. 
کدامیک از این اندازه گیری ها درست است؟ هم اکنون ارتفاع رسمی این قله 8848 متر می باشد ولی قرار است که با توجه به زلزله سال 2015 یکبار دیگر اندازه گیری انجام شود. احتمالا در نهایت به یک ارتفاع درست دست خواهیم یافت.

1- اورست چقدر بلند است؟


2- معمای دوربین مالوری
اولین کسیانیکه به قله اورست صعود کردند تنزینگ نورگای و ادموند هیلاری در تاریخ بیست و نهم سال 1953 بودند. اما برخی بر این باورند که قبل از آن نیز کسانی بوده اند که به این قله صعود کرده باشند. در سال 1924 یک کاوشگر انگلیسی به نام جرج مالوری به همراه یار صعود خود اندرو ایروین به یک سفر برای فتح قله اورست برای اولین بار دست زدند. آن دو آخرین بار در تاریخ هشتم ماه ژوئن همان سال در نزدیکی قله درحالیکه درحال پیشرفت به سمت قله بودند مشاهده شدند. اما کمی بعد ناپدید شدند و برای سال ها معمای این کوهنوردی را بجای گذاشت. آیا آنها واقعا سه دهه قبل از تنزینگ نورگای و ادموند هیلاری موفق به فتح قله اورست شدند و یا قبل از آن جایی در نزدیکی قله جان خود را از دست دادند؟ 
در سال 1999 یک تیم کوهنوردی بدن یخ زده مالوری را در دامنه های اورست کشف کردند. در هر صورت بدن وی از مکان اصلی اش کمی جا به جا شده و ظاهرا وی به قله رسیده بود ولی متاسفانه دوربینشان در میان کنار بدن یخ زده وی پیدا نشد. این باور وجود دارد که در واقع اندرو ایروین دوربین را در زمان صعودشان حمل می کرده و ممکن است که این وسیله صحنه های تصادفی را از موفقیت و یا عدم آن ثبت کرده باشد. تا به امروز جسد ایروین و دوربین پیدا نشده است اما با پیدا شدن آن به احتمال قوی تاریخ کوهنوردی برای همیشه تغییر خواهد کرد. 

2- معمای دوربین مالوری

 
3- چه کسی بیشتر از همه به قله اورست صعود کرده است؟
  صعود به قله اورست کار آسانی نیست و رسیدن به قله همچنان موفقیتی بسیار بزرگیست. اما برای برخی فتح آن برای یک بار کافی نمی باشد. در واقع کوهنوردی به نام کامی ریتا شرپا تا کنون 22 بار موفق به فتح این قله شده و در این مورد رکورد دار است. لاکپا شرپا نیز رکورد دار موفق ترین کوهنورد زنیست که 9 بار به بلندترین قله جهان صعود کرده. دیو هان آمریکایی به عنوان رکورد دار یک غیر شرپایی موفق به 15 بار صعود به قله اورست می باشد که این تعداد صعود نیز رقم قابل توجهیست.

3- چه کسی بیشتر از همه به قله اورست صعود کرده است؟


 حقایقی باورنکردنی درباره عجایب هفتگانه دنیا



4- سریع ترین صعود
برای اغلب کوهنوردان رسیدن به قله با توجه به توقف در کمپ های متفاوت برای استراحت و تجدید قوا در بین راه چندین روز طول می کشد. اما کوهنوردان با استعداد کمی قادر هستند که از کمپ اصلی به سمت قله با سرعت شگفت انگیزی حرکت کرده و رکورد سرعت را در این مرحله از آن خود کنند.
برای مثال سریع ترین زمان برای صعود به قله از سمت جنوب در نپال در دست لاکپا گلو شرپا با زمان 10 ساعت و 56 دقیقه در سال 2003 می باشد. لاکپا چند دقیقه را در قله برای خوشحالی قبل از برگشت به پایین صرف کرد و در کل این رفت و برگشت را با 18 ساعت و 20 دقیقه به پایان رساند. در این بین از سمت شمالی در تبت این رکورد 16 ساعت و 45 دقیقه می باشد که در دست یک کوهنورد ایتالیایی به نام هانس کامرلندر در سال 1996 است.

4- سریع ترین صعود


5- مراسم پوجا: به دنبال اجازه از خدایان کوهستان
در فرهنگ بودایی از هیمالیا اورست به چومولونگما یاد می شود که معنی آن ایزد بانوی کوهستان هاست. از آنجاییکه این قله در مکانی مقدس واقع شده لازم است که کوهنوردان برای سفری امن قبل از اینکه پا به این کوهستان بگذارند کسب اجازه نمایند. اینکار در طی مراسمی به نام پوجا که در واقع در کمپ اصلی قبل از شروع صعود انجام می پذیرد.
این مراسم توسط رهبر بودایی و دو راهب دیگر که یک محراب سنگی در محل کمپ می سازند اجرا می شود. در طول مراسم از خدا طلب بخت و اقبال و محافظت از کوهنورد در طول صعود می شود. آنان همچنین لوازم کوهنوردی شامل تبرهای یخ، یخ شکن، هارنس ها و از این قبیل متبرک می کنند. 
برای مردم شرپا این مراسم قدمی بسیار مهم می باشد که می بایست قبل از هر صعود انجام شود. بسیاری نیز بدون انجام این مراسم حتی سفر به اورست را شروع نمی کنند. آیا این فقط یک خرافات است؟ احتمالش کاملا وجود دارد. اما این یک سنت می باشد که قدمتش به صدها سال پیش باز می گردد و اغلب کوهنوردان خارجی افتخار شرکت در آن را داشته اند.

5- مراسم پوجا: به دنبال اجازه از خدایان کوهستان


6- پیرترین و جوان ترین کوهنوردان
وقتیکه صحبت از صعود به قله اورست می شود سن فقط یک عدد است. البته که اغلب کسانیکه به این کوهستان سفر می کنند کوهنوردان باتجربه ای در دهه سی و یا چهل سالگی خود هستند اما برخی دیگر قطعا بیرون از این رده سنی می باشند. برای مثال رکورد مسن ترین فردی که به قله اورست صعود کرده است در حال حاضر در دست یوئیچیرو میورای ژاپنیست که در زمان صعود (سال 2013) 80 سال و 224 روز داشت. همچمین جوان ترین فرد صعود کننده به این قله جردن رومروی آمریکاییست که در سن 13 سال و 10 ماه در مدت 10 روز در سال 2010 موفق به کسب این عنوان شد. 
اخیرا دولت های نپال و چین با قرار دادن محدودیت سنی برای صعودکنندگان به توافق رسیده اند و سن لازم را حداقل 16 سال قبل از شروع صعود اعلام کرده اند. هر دو کشور از قرار دادن سن قانونی در این مورد شانه خالی کرده اند، با این حال بیشتر کوهنوردان جوان قبل از شروع سفر می بایست آزمایشات پزشکی و سلامتی را پشت سر بگذارند.
متاسفانه میورا در سال 2017 هنگامیکه در حال صعود مجدد به قله اورست بود درگذشت.

6- پیرترین و جوان ترین کوهنوردان


7- این قله در واقع بلندترین کوه دنیا نیست
درحالیکه قله اورست ممکن است که بلندترین نقطه بر روی کره زمین باشد اما بلندترین کوه جهان نیست. این فاصله به مائونا کیا در هاوایی است که در واقع 10200 متر ارتفاع دارد، 1352 متر بلندتر از اورست. 
پس چرا به جای اورست مائونا کیا به عنوان بلندترین قله جهان شناخته نمی شود. علت آن است که حقیقتا بیشتر این کوه در زیر اقیانوس قرار گرفته است و قله آن 4205 بالاتر از سطح دریا می باشد که این امر باعث می شود که به اندازه کافی در مقایسه با غولپیکرهای هیمالیا کوتاه تر بنظر برسد. 

7- این قله در واقع بلندترین کوه دنیا نیست


منبع: tripsavvy





نظرها

  • 0 0

    خیلی زیباست دوستون درد نکند موفق باشید

    • 0 0

      سلام و سپاس فراوان

  • 0 0

    عال،مرسي

  • 0 0

    واقعا مطالبی جالبی بود کاش بیشتر میزاشتین

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید