• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  جندق شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  جندق شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک


جندق

نام مرکز دیدنی

Jandaq Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

خور و بیابانک

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، 350 کیلومتری شمال شرق اصفهان

جَندَق شهر کوچکی است در حاشیه جنوبی دشت کویر و در شمال خود کویر بزرگ را دارد و از سال 1374 از روستا تبدیل به شهر شده است. این شهر از غرب به کویر ریگ جن و رشته کوه های جندق می رسد. در جنوب این شهر بیابان های خور و در شرق آن حاشیه جنوبی دشت کویر قرار دارد.
به محض ورود به این شهر با معماری بومی آن رو به رو خواهید شد. کوچه پس کوچه های مسقف و رنگ خاکی آجرها نشان از عجین شدن این شهر با بوم و اقلیم خود دارد. دالان های ایجاد شده در این شهر مکانی است که به دلیل هندسه شان و سایه اندازی سقف بر روی آنها سبب شده تا دما کمتر و متعادل تری در میان آنها جریان داشته باشد و گرد و خاک کویر به دل کوچه ها راه نیابد. درخت های انار و کرت های آویزان انگور در میان این کوچه ها نیز بسیار تماشایی است.

جندق به عنوان شریانی حیاتی برای کاروان ها
جاده اصلی ارتباطی کاروان های جندق به بیدستان در گذشته از این شهر می گذشت. کاروان های جنوب به شمال ایران نیز قبل از عبور از دشت کویر در این شهر استراحت می کردند. امروزه نیز جندق محور ارتباطی اصفهان، نایین، جندق، دامغان، مشهد می باشد و مسافران اصفهان به مشهد از آن عبور می کنند. 

مکان های گردشگری جندق
قدمت جندق به هزاران سال می رسد و قلعه خشتی زمان ساسانی نشانی از همین موضوع است. یکی از قسمت های دیدنی این شهر تاریخی خانه یغما جندقی شاعر زمان قاجار است و در قلعه جندق قرار دارد. خانقاه، گنبد هشتار، صفه و مسجد جامع جندق نیز جاذبه های این شهر گردشگری را تشکیل می دهند و هر یک برگی از تاریخ را در خود به نمایش گذاشته اند.
شاید اگر پیش از این مقاله گردشگری نام آبشار در میان کویر را می شنویدید هرگز باور نمی کردید که همچین چیزی امکان داشته باشد، اما جندق با استفاده از آب قنات خود آبشار مصنوعی را در میان کویر سوزان خود به وجود آورده است. پیشنهاد می کنیم پس از بازدید از جندق سری نیز به رستوران زیرزمینی آن بزنید و فضایی متفاوت را تجربه کنید.

صنعت و سوغاتی شهر جندق
تقریبا 5000 نفر در جندق زندگی می کنند و از این میان زن ها بیشتر قالی بافی انجام می دهند و قالی های آن ها به قالی های نفیس نایینی مشهور است. مردان این شهر نیز به آجر سازی، ساختمان سازی، مرغداری و اندکی کشاورزی می پردازند. البته باید در نظر داشت سیر و زعفران این منطقه از کیفیت کم نظیری برخوردار است که می تواند سوغات بسیار مناسبی برای گردشگران اصفهان به شمار رود. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به جندق

تفریحات نزدیک به جندق

نظرها

  • 0 1

    سلام و عرض ادب ممنون بابت معرفی شهر جندق، مطالب نسبتا کامل بود، فقط تنها نکته ای که وجود داشت این بود که شما نوشتین روستای جندق و این در حالی است که جندق از سال 1374 شهر شده است. با تشکر


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید