• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جامع یزد شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد جامع یزد شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد جامع یزد شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد جامع یزد شهرستان یزد استان یزد
  •  مسجد جامع یزد شهرستان یزد استان یزد


مسجد جامع یزد

نام مرکز دیدنی

Jameh Mosque of Yazd

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

یزد

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال از ساعت 08:00 صبح الی 19:30

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر یزد، خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع، مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد، میراثی است به ثبت رسیده در سازمان یونسکو. قدمت این ساختمان تاریخی به بیش از 9 قرن می رسد. از ظرافت و زیبایی به کار رفته در تزئینات کاشی های این مسجد گرفته تا مناره های بلند قامت آن، می تواند شما را برای مدتی محو تماشای خود کند.
مسجد جامع کبیر یزد بنایی است یاد آور دوره های گوناگون زیرا در پی سال ها و قرن های متوالی تکمیل شده و به شکل امروزی خود در آمده است. گفته می شود مکان فعلی بنا در زمان ساسانیان کاربری آتشکده را داشته است و در اواسط قرن 2 قمری شروع به تکمیل شدن خود به عنوان مسجد را کرده است. در قرن 3 قمری بنا از کمی انحراف قبله ای برخوردار بود، در حدود قرن 4 قمری بنای مذکور خارج از محدوده شهر واقع شده بود و آتشکده ای زرتشتی را نیز در کنار خود داشت.
اما یکی از عصرهای شکوه و تجلی مسجد جامع یزد در عصر تیموریان بود. تزئینات بی مانند، کتیبه هایی با خطوط ثلث و کوفی در زمینه ای لاجوردی رنگ، نشان از همین دوره تاریخی دارند. مناره های 52 متری و سردر مرتفع آن نیز یادگاری از عصر تیموران است.
در کل می توان مسجد جامع را مجموعه ای از 3 مسجد با نام های مسجد جامع شبستانی عتیق در قرن 3 قمری، مسجد جامع قدیم در قرن 5 و مسجد جامع سید رکن الدین نظام الحسینی در قرن 8 قمری دانست که بنای امروزه مسجد جامع بیشتر شبیه به تغییرات آن در دوره قاجاریه است و سبک آن نیز از شیوه آذری پیروی می کند.

معماری مسجد جامع یزد:
این مجموعه از بخش های متنوعی نظیر سردر، جلوخان یا همان پیشگاه خانه، صحن، گنبدخانه، ایوان، شبستان ها، رواق، پایاب، گرم خانه شرقی و غربی و کتابخانه ای ارزشمند تشکیل شده است به علاوه آن که سنگ نوشته و کتیبه های ارزشمندی نیز در مسجد به وضوح قابل تماشا می باشند. 6 در نیز ورودی های مسجد را به فضای داخلی آن متصل می کند.
با عبور از سردر عظیم جثه و با ابهت مسجد وارد حیاطی دلنشین خواهید شد و مسجدی با پلان 4 چهار ضلعی را مشاهده خواهید کرد. هندسه این پلان برگرفته از کعبه است که به هنگاه ورود به آن حسی روحانی شما را فرا خواهد گرفت. گنبد این مسجد به صورت 2 پوسته می باشد. در گنبد های 2 پوسته، پوسته خارجی برای تناسبات خارجی و شاخص کردن گنبد در فضاهای شهری استفاده می شد و پوسته یا همان گنبد داخلی برای تناسبات انسانی به کار می رفت تا افراد موجود در داخل بنا، مرتفع بودن سقف باعث آزار دادنشان نشود و حس آرامش و آسایش داشته باشند، چیزی که به راحتی در مسجد جامع یزد شاهد آن خواهید بود.
شاید بتوان گفت گنبد و فضای زیر آن، زیباترین قسمت بنا محسوب می شود. آجرکاری های معقلی، نقوش هندسی کاشی های فیروزه ای و لاجوردی و ورود اشعه های زیبای نور خورشید از لابه لای نورگیر های سقف، محیطی دلنشین و روحانی به بنا بخشیده اند.
در کنار این گنبدخانه، شبستانی ستون دار قرار گرفته است و از هندسه ای مستطیلی پیروی می کند. این ستون ها به صورت تاق و تویزه هایی در آمده اند و کاشی های معرق به آن ها زینت می بخشند.
جالب است بدانید خاک تشکیل دهنده کاشی ها و سایر مصالح نیز از تربت کربلا گرفته شده است و در ترکیب آن گلاب نیز به کار رفته است.
مسجد جامع یزد در 31 تیرماه 1313 با شماره 206 به ثبت میراث ملی ایران در آمد و امروزه نیز به کاربری مذهبی خود ادامه می دهد.

نکته: نرخ بلیط ورودی برای گردشگران خارجی مبلغ 20،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جامع یزد

تفریحات نزدیک به مسجد جامع یزد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید