• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


واقعیت های باورنکردنی درباره کهکشان راه شیری که احتمالا نمی دانستید

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۹/۱۰/۲۹   تعداد بازدید : 11246   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


با 25 واقعیت تقریبا باورنکردنی درباره کهکشان راه شیری آشنا شوید

هر ستاره ای که در آسمان شب می بینید عضوی از کهکشان راه شیری است. با این حال، اگر در زمستان به جرم آسمانی نه چندان واضح بالای سر خود نگاه کنید، که تقریبا اندازه زاویه ای آن برابر یک ماه کامل است، دسته ای از ستاره ها را مشاهده می کنید که در خارج از کهکشان راه شیری قرار دارند و تعداد آن ها از کل ستاره های کهکشان راه شیری بیشتر است. این جرم آسمانی کهکشان آندرومدا نامیده می شود.
البته بدون تلسکوپ نمی توانید بگویید چیزی که می بینید از ستاره های جداگانه تشکیل شده است و فقط شبیه یک تصویر نامشخص است. هرچند، آنچه کمی ناامیدکننده است این است که طبق برآوردهای علمی، کهکشان راه شیری در حدود 4.5 میلیارد سال دیگر با کهکشان آندرومدا برخورد خواهد کرد.
و همانطور که احتمالا می دانید، این اصلا خوب نخواهد بود. اما نگران نباشید! ما می توانیم به شما تضمین دهیم که قبل از 4.5 میلیارد سال دیگر شما قطعا مرده اید! 
بنابراین، بهتر نیست به جای ناراحتی از آنچه در 4.5 میلیارد سال دیگر اتفاق می افتد، 25 واقعیت تقریبا باورنکردنی را درباره کهکشان راه شیری و در مورد "خانه مشترک" زیبایمان بیاموزیم؟

25. کهکشان راه شیری به اندازه خود جهان قدمت دارد
دانشمندان معتقدند کهکشان راه شیری یکی از کهکشان های قدیمی جهان است.
این کهکشان حدود 13.6 میلیارد سال پیش شکل گرفته و تقریبا به قدمت خود جهان است که حدود 13.7 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. 

24. راه شیری یک نام باستانی است
در اساطیر یونان، کهکشان راه شیری هنگامی ایجاد شد که هرا (Hera) هنگام شیر دادن به هراکلس (هرکول) شیر خود را ریخت.
این راه همچنین به عنوان جاده کوه المپ یا مسیر خرابه ساخته شده توسط ارابه هلیوس (خورشید) نیز توصیف شده است.

23. از کهکشان های دیگر ساخته شده است
برای اینکه راه شیری به اندازه و شکل فعلی خود برسد، در طول تاریخ خود کهکشان های دیگری را بلعیده است.
کهکشان ما با افزودن ستاره های کوچکتر کهکشان کوتوله صورت فلکی سگ بزرگ (Canis Major Dwarf Galaxy) به بازوی مارپیچ خود، در حال بلعیدن این کهکشان است. 

23. از کهکشان های دیگر ساخته شده است


22. سرعت های غیر قابل تصور
منظومه شمسی ما با سرعتی در حدود 827 هزار کیلومتر در ساعت به دور مرکز کهکشان می چرخد.
برای اینکه تصوری از بزرگی این عداد داشته باشید، بهتر است بدانید جسمی که با این سرعت حرکت می کند می تواند در کمتر از سه دقیقه به دور استوای زمین حرکت کند.

21. این کهکشان واقعا غبار آلود و گازی است
اگرچه ممکن است از نظر ناظر معمولی به نظر نرسد، ولی کهکشان راه شیری پر از گرد و غبار و گاز است. این مواد ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل ماده درخشان یا مرئی در کهکشان ما را تشکیل می دهد و باقی مانده آن ستاره ها هستند. 
کهکشان ما تقریبا ۱۰۰ هزار سال نوری عرض دارد و ما فقط می توانیم حدود ۶ هزار سال نوری از این دیسک را در طیف مرئی ببینیم. هنوز هم هنگامی که آلودگی نوری زیاد نباشد، حلقه گرد و غبار کهکشان راه شیری را می توان در آسمان شب تشخیص داد. 

20. تعداد ستاره های ناشناخته
چند ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟ حتی ستاره شناسان هم در مورد بهترین روش برای محاسبه این تعداد بحث می کنند. تلسکوپ های آن ها تنها درخشان ترین ستاره های کهکشان ما را می بینند و بسیاری از آن ها پشت گاز و گرد و غبار پنهان می شوند.
با این حال، آنچه آن ها به طور قطع می دانند این است که به معنای واقعی کلمه میلیاردها ستاره پنهان در آسمان وجود دارد. بنابراین، هنگامی که راه شیری را در شب تماشا می کنیم، تنها حدود 0.0000025 درصد از صدها میلیارد ستاره کهکشان را مشاهده می کنیم.

20. تعداد ستاره های ناشناخته


19. کوتوله های قرمز: رایج ترین ستاره ها در کهکشان راه شیری
متداول ترین ستاره های کهکشان ما کوتوله های قرمز هستند. اما کوتوله قرمز دقیقا چیست؟ کوتوله های قرمز ستاره های سردی هستند که جرم آن ها در حدود یک دهم جرم خورشید است.
زمانی کوتوله های قرمز بعنوان گزینه های مناسب برای میزبانی سیارات بالقوه حیات شناخته نمی شدند، اما امروزه آن ها گزینه های بالقوه ای هستند. 

19. کوتوله های قرمز: رایج ترین ستاره ها در کهکشان راه شیری


18. "فرایند ابرنواختر"
کهکشان راه شیری همیشه در حال از دست دادن ستاره ها از طریق ابرنواخترها است. ولی منجمان دقیقا چه چیزی را ابرنواختر توصیف می کنند؟
خوب، این همان فرآیندی است که در آن یک انفجار بزرگ در پایان چرخه حیات یک ستاره رخ می دهد و تقریبا تمام جرم آن را از بین می برد.

17. راه شیری از انواع مختلف انرژی تشکیل شده است
نور مرئی تنها یک شکل از انرژی است و ما آن را مستقیما از ستاره ها و سایر اجرام موجود در کهکشان راه شیری دریافت می کنیم.
کهکشان ما همچنین از انواع دیگر انرژی مانند نور مادون قرمز، امواج رادیویی، اشعه گاما، ماده تاریک و اشعه ایکس تشکیل شده است.

16. ما توسط یک هاله تاریک احاطه شده ایم
کهکشان راه شیری دارای هاله ای از ماده تاریک است که بیش از ۹۰ درصد از جرم آن را تشکیل می دهد.
این بدان معنی است که تمام آنچه که حتی با استفاده از تلسکوپ می توانیم ببینیم، کمتر از ۱۰ درصد از جرم کهکشان ما است. بقیه آن تاریکی است.

15. راه شیری در مرکز خود حباب های غول پیکری دارد
طبق تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله نیچر، مشاهدات جدید مرکز کهکشانی یک جفت حباب غول پیکر در مرکز کهکشان راه شیری را نشان داده است که امواج رادیویی ساطع می کند. 
حباب ها از درون سیاهچاله و در جهت مخالف در فضا به سمت بیرون کشیده شده اند. این حباب های متورم به دو نیمه یک ساعت شنی شباهت دارند و سیاهچاله در کمر آن قرار گرفته است. 

15. راه شیری در مرکز خود حباب های غول پیکری دارد


 گذراندن تابستان با عکاسی از کهکشان راه شیری در هاوایی



14. انسان ها در برابر راه شیری
خورشید و منظومه شمسی از زمان تولد منظومه شمسی ما در حدود 4.6 میلیارد سال پیش، کمتر از 20 بار به دور کهکشان چرخیده اند.
تحت تأثیر قرار نگرفتید؟ پس به این یکی توجه کنید که از زمان پیدایش انسان بر روی کره زمین تاکنون، تنها 1/1250 از چرخش به دور مرکز کهکشان تکمیل شده است.

13. کهکشان های کوچک به دور کهکشان راه شیری می چرخند و گاهی با آن برخورد می کنند
به گفته رصدخانه جنوبی اروپا، هنگامی که فردیناند ماژلان، کاوشگر پرتغالی در قرن شانزدهم با کشتی به سمت نیمکره جنوبی رفت، او و خدمه اش از جمله اولین اروپایی هایی بودند که خوشه های دایره ای ستاره ها را در آسمان شب گزارش دادند.
این خوشه ها در واقع کهکشان های کوچکی هستند که به دور کهکشان راه شیری می چرخند، درست مانند سیاراتی که به دور یک ستاره می چرخند. بنابراین، ستاره شناسان تصمیم گرفتند که به افتخار فردیناند ماژلان، نام ابرهای کوچک و بزرگ ماژلانی را بر آن ها بگذارند.

12. راه شیری در حال حرکت است
راه شیری، همراه با هر چیز دیگری در جهان، در حال حرکت در فضا است. زمین به دور خورشید، خورشید به دور کهکشان راه شیری و کهکشان راه شیری نیز به عنوان بخشی از "گروه محلی" حرکت می کند. 
در همین حال، گروه محلی نیز نسبت به تابش پس زمینه امواج مایکروویو کیهانی (CMB)، (یعنی تشعشعات باقیمانده از بیگ بنگ) در حال حرکت است.

11. راه شیری پر از روغن سمی است
چرخش در فضای عمدتا خالی بین ستاره ها در کهکشان ما همراه با میزان زیادی چربی کثیف است. مولکول های آلی روغنی، معروف به ترکیبات کربن آلیفاتیک، در انواع خاصی از ستاره ها تولید می شوند و سپس به فضای میان ستاره ای نفوذ می کنند.
(و ما فکر می کردیم تنها کسانی هستیم که ترکیبات ناخوشایند را وارد جو می کنند!) 

11. راه شیری پر از روغن سمی است


10. "ضخیم" به اندازه یک ورق کاغذ
بیایید تصور کنیم که کهکشان راه شیری قطری برابر یک فریزبی (یک دیسک که برای بازی و ورزش استفاده می شود) داشته باشد، خوب؟
آیا می توانید حدس بزنید در این حالت ضخامت آن چقدر است؟ باور کنید یا نه، ضخیم تر از یک ورق کاغذ نخواهد بود.

9. راه شیری هم مارپیچی است و هم بسته
دو سوم کهکشان های شناخته شده در جهان دارای شکل مارپیچی هستند و دو سوم این موارد هم دارای شکل بسته هستند.
بنابراین، در حقیقت کهکشان راه شیری هر دوی این اشکال را دارد، که آن را به یکی از رایج ترین طرح های کهکشانی تبدیل کرده است.

8- هیچ کس نمی داند وزن راه شیری چقدر است
ستاره شناسان هنوز مطمئن نیستند که وزن کهکشان ما دقیقا چقدر است. در حال حاضر، تخمین ها از 700 میلیارد تا 2 تریلیون برابر جرم خورشید ما است. 
درک بهتر این امر کار ساده ای نیست. بیشتر جرم کهکشان راه شیری (شاید 85 درصد) به صورت ماده تاریک است که به هیچ وجه نوری ساطع نمی کند و بنابراین مشاهده مستقیم آن غیرممکن است. 

7. اعتقاد بر این است که مرکز اصلی آن یک سیاهچاله است
مرکز کهکشان راه شیری شامل یک نیروی جاذبه قدرتمند می باشد که دانشمندان معتقدند یک سیاهچاله است. آن ها نام این سیاهچاله را کمان ای (Sagittarius A) گذاشته اند. 
ستاره شناسان معتقدند وزن این سیاهچاله به اندازه 4 میلیون خورشید است که کنار هم قرار گرفته اند. 

7. اعتقاد بر این است که مرکز اصلی آن یک سیاهچاله است


6. کهکشان ما بخشی از "ابرخوشه سنبله" است
با اینکه راه شیری بسیار بزرگ است، ولی خود بخشی از یک ساختار کهکشانی حتی بزرگتر است. نزدیکترین همسایگان ما شامل ابرهای بزرگ و کوچک ماژلانی و کهکشان آندرومدا می شود که نزدیکترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه شیری است.
کهکشان راه شیری و همسایه های آن در کنار 50 کهکشان دیگر، خوشه ای را تشکیل می دهند که به آن گروه محلی می گویند و این گروه نیز به نوبه خود بخشی از ابرخوشه بزرگتر سنبله (Virgo Supercluster) است.

6. کهکشان ما بخشی از "ابرخوشه سنبله" است


5- دموکریتوس اولین کسی بود که بیان کرد راه شیری از ستاره ها ساخته شده است
فیلسوف یونان باستان، دموکریتوس، که از حدود سال 460 تا 370 پیش از میلاد می زیست، اولین شخص شناخته شده است که بیان کرد راه شیری از ستاره ها ساخته شده است.
گالیلئو گالیله (1642-1564) اولین کسی بود که به کمک تلسکوپ خود باند نور بسیاری از ستاره های منفرد را در سال 1610 شناسایی و حل کرد.

4. "رودخانه نقره ای"
کهکشان راه شیری در چین به عنوان "رودخانه نقره ای" شناخته می شود.
در اساطیر چینی گفته شده است که این رودخانه توسط خدایان در آنجا قرار داده شده تا بافنده خود را از چوپانی که او را دوست دارد جدا کند. این یک تراژدی عاشقانه است که نمایش آن در سطح بزرگی اجرا می شود.

3. "راهی که سگ فرار کرد"
با این حال، طبق افسانه چروکی (یکی از قبیله های سرخپوست آمریکا)، راه شیری هنگامی شکل گرفت که سگی یک کیسه ذرت را دزدید و هنگامی که داشت تعقیب می شد، مقداری از آن را ریخت.
بنابراین، در فرهنگ چروکی، کهکشان ما به عنوان "راهی که سگ فرار کرد" نامیده می شود.

2. دیدن نمای فضایی راه شیری غیرممکن است
هر عکسی که از راه شیری از فضا دیده اید، یا متعلق به کهکشان دیگری است یا اثر یک هنرمند است.
از آنجا که ما در داخل کهکشان قرار گرفته ایم، بدیهی است که نمی توانیم نمای فضایی آن را داشته باشیم. 

1. راه شیری برای همیشه زنده نخواهد ماند
در حدود چهار میلیارد سال دیگر، کهکشان راه شیری با نزدیکترین همسایه خود، کهکشان آندرومدا برخورد خواهد کرد. در حال حاضر این دو کهکشان مارپیچی با سرعت ۴۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت به سمت یکدیگر در حال حرکت هستند. 
وقتی آن ها به یکدیگر برخورد کنند، آنقدرها که تصور می کنید فاجعه بار نخواهد بود. زمین احتمالا زنده خواهد ماند و تعداد کمی از ستاره ها در واقع نابود خواهند شد. در عوض، ابَر کهکشانی که تازه ایجاد شده است، یک منظره شبانه با ترکیبی تماشایی از ستاره ها ارائه خواهد داد که شباهتی به آنچه امروز می بینیم نخواهد داشت.

1. راه شیری برای همیشه زنده نخواهد ماند


منبع: list25





نظرها

  • 0 0

    من عاشقه علم ستارگان هستم مطالب زیبا و قشنگی بود به شیوه ای ساده بیان شده بود که برای همه قابل فهم باشه

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید