• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


حقایق جالب درباره سالاردو ییونی، بزرگترین کویر نمک جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۹/۲/۱۴   تعداد بازدید : 3479   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


حقایق جالب درباره سالاردو ییونی، بزرگترین دشت نمک جهان

سالاردو ییونی (Salar de Uyuni) بزرگترین کویر نمک و آینه طبیعی جهان است که در بولیوی قرار دارد.
این کویر در استان دانیل کامپوس در پوتوس، در جنوب غربی بولیوی و در نزدیکی رشته کوه آند، در ارتفاع 3656 متری از سطح دریا قرار دارد. سالاردو ییونی مساحتی بیش از 10582 کیلومتر مربع را پوشش می دهد که تقریبا 100 برابر اندازه کویر نمک بونویل در ایالات متحده است. چند جزیره کوچک مانند جزیره اینکاهوازی (Isla Incahuasi) وجود دارد که زیبایی رویایی سالار را بیشتر قابل توجه می کند. 

حقایق جالب درباره سالاردو ییونی، بزرگترین دشت نمک جهان

تاریخ زمین شناسی سالار با تحول پی در پی بین چندین دریاچه وسیع مرتبط بوده است. حدود 30000 تا 42000 سال پیش، این منطقه بخشی از یک دریاچه غول پیکر ماقبل تاریخ، یعنی دریاچه مینچین (Minchin) بود. هنگامی که این دریاچه خشک شد، به صورت چندین دریاچه فصلی و چندین آبگیر نمکی از جمله سالاردو ییونی به جا ماند. این منطقه دارای دمای متوسط نسبتا پایداری است و حداقل دمای آن در ماه نوامبر تا ژانویه 13 درجه سانتی گراد و حداکثر دمای آن در ژوئن 21 درجه سانتی گراد است.

حقایق جالب درباره سالاردو ییونی، بزرگترین دشت نمک جهان

میزان بارندگی نیز بین ماه های آوریل و نوامبر به کمترین میزان یعنی بین 1 تا 3 میلی متر در ماه می رسد، اما ممکن است در ژانویه تا 80 میلی متر نیز افزایش یابد.
کویر سالاردو ییونی در فصول بارانی به بزرگترین آینه طبیعی جهان تبدیل می شود. 






حقایق جالب درباره سالاردو ییونی، بزرگترین دشت نمک جهان

سالار در زبان اسپانیایی به معنای دشت نمک است. ییونی نیز از زبان آیمارا سرچشمه گرفته و به معنای محوطه می باشد. ییونی هم لقب بوده و نام شهری است که به عنوان دروازه ای برای گردشگرانی که از سالار بازدید می کنند، عمل می کند. بنابراین سالاردو ییونی را می توان به عنوان یک دشت نمک دارای محوطه ترجمه کرد، که محوطه احتمالا به "جزایر" سالار اشاره دارد. یا به عنوان دشت نمک در ییونی (شهری به نام محوطه ای برای حیوانات).
کویر سالاردو ییونی گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می کند. از آنجا که این کویر از شهرها دور است، تعدادی هتل در این منطقه ساخته شده اند. پالاسیو دو سال (Palacio de Sal - در اسپانیایی به معنای کاخ نمک) هتلی است که از بلوک های نمکی ساخته شده است و در حاشیه سالاردو ییونی قرار دارد. این هتل در سال 2007 و با یک میلیون قطعه بلوک نمک 35 سانتی متری ساخته شد که در کف، دیوارها، سقف و اثاثیه هتل از جمله تختخواب، میز، صندلی و مجسمه به کار رفته است.

حقایق جالب درباره سالاردو ییونی، بزرگترین دشت نمک جهان

یکی از جاذبه های مهم گردشگری، یک گورستان قطار عتیقه است و در فاصله 3 کیلومتری ییونی قرار دارد و بوسیله مسیرهای قطار قدیمی به آن متصل شده است.
به عنوان یک سطح زمین بسیار گسترده و مسطح، دشت سالاردو ییونی یک هدف مرجع ایده آل برای ارتفاع سنج های موجود در مدار زمین است. در هر ماه نوامبر سالاردو ییونی به زمین تخم گذاری سه گونه از فلامینگوهای صورتی آمریکای جنوبی، یعنی شیلی، آندی و فلامینگوهای نادر جیمز تبدیل می شود. در حدود 80 گونه پرنده دیگر نیز وجود دارد، از جمله چنگر شاخدار، غاز آندی و مرغ مکس خوار (Andean hillstar).
این دشت توسط چند متر پوسته نمکی پوشیده شده است و دارای صافی فوق العاده ای با متوسط تغییرات ارتفاع یک متر در کل منطقه سالار است.

حقایق جالب درباره سالاردو ییونی، بزرگترین دشت نمک جهان

تخمین زده می شود کویر نمک سالاردو ییونی 10 میلیارد تن نمک داشته باشد که از آن سالانه کمتر از 25000 تن استخراج می شود.
ذخایر عظیمی از لیتیوم استفاده نشده نیز در زیر سطح نمک وجود دارد که در اوایل قرن بیست و یکم دولت بولیوی گزینه ها و امکان سنجی برای استخراج و تولید آن را مورد بحث قرار داد. این دشت حاوی 50 تا 70 درصد از ذخایر لیتیوم شناخته شده در جهان است. با استفاده از فناوری مدرن سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) اکنون می توان ثابت کرد که سالاردو ییونی کاملا صاف نیست. اندازه گیری های جدید، ویژگی های قبلی از دست رفته ای شبیه به قله ها، تپه ها و دره های میلی متری را نشان داد.

حقایق جالب درباره سالاردو ییونی، بزرگترین دشت نمک جهان


منبع: justfunfacts





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید