• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه ملک بهمن شهرستان مازندران استان آمل
  •  قلعه ملک بهمن شهرستان مازندران استان آمل
  •  قلعه ملک بهمن شهرستان مازندران استان آمل
  •  قلعه ملک بهمن شهرستان مازندران استان آمل
  •  قلعه ملک بهمن شهرستان مازندران استان آمل
  •  قلعه ملک بهمن شهرستان مازندران استان آمل


قلعه ملک بهمن

نام مرکز دیدنی

Malek Bahman Castle

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

آمل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان آمل، 96 کیلومتری جاده هراز، روستای شاهاندشت

معرفی قلعه ملک بهمن
اگرچه جنگل ها و دریای خزر از مقاصد گردشگری محبوب استان مازندران هستند، جاذبه های تاریخی این استان هم دست کمی از جاذبه های طبیعی آن ندارند و بازدید از آنها شما را ناامید نخواهد کرد. قلعه ملک بهمن از جاذبه های تاریخی در شهرستان آمل این استان است که می توانید در سفر بعدی خود به مازندران از دیدن آن لذت ببرید. 
قلعه ملک بهمن که به نام های ملکه خلاء (خلا به معنی محل خلوت) و قلعه شاهاندشت هم شناخته می شود، از قلعه های بسیار قدیمی بزرگ البرز و ایران می باشد که در 96 کیلومتری جاده هراز، روستای وانا، بخش لاریجان شهرستان آمل و در 75 کیلومتری جنوب آمل قرار دارد. این قلعه بر روی صخره ای حدود 220  متر بالاتر از سطح اراضی شاهاندشت بنا شده و از لاشه سنگ های بزرگ و کوچک و ملات گچ و ساروج ساخته شده که به صورت چند طبقه و دارای اتاق ها و قسمت های مختلف ساختمانی است. این قلعه متعلق به حکام پادوسبانیان است که به رویان، نور، کجور و رستمدار حکومت می کرده اند. این قلعه به دستور شاه عباس صفوی در سال ۱۰۰۵ تسخیر شد. این اثر در تاریخ ۱۹ امرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به است.
قدمت قلعه ملک بهمن بیش از سه هزار سال تخمین زده می شود که با آزمایش های کربن 14 دقیق تر می توان بیان کرد. در فاصله دو هزار متری این قلعه آتشکده ای وجود دارد که از نظر سبک معماری همانند معماری دژ ملک بهمن می باشد و یکی از دلایل قدمت زیاد این قلعه نیز همین آتشکده است. 
از دیگر ویژگی های قلعه، وجود برج هایی بر رو و بالای قلعه است که به نظر می رسد برای دیدبانی استفاده می شده اند. برای رسیدن به بالای این برج ها باید از پله هایی استفاده کرد که ارتفاع هر کدام از آنها به بیش از ۵۰ سانتیمتر می رسد و بیانگر این نکته است که مردمانی بلند قامت به اینجا رفت و آمد داشته اند و به باور مردم محلی هم در سال های بسیار دور افراد بلند قامتی در این قلعه زندگی می کرده اند. ویژگی بارز این قلعه طراحی آن از نظر مهندسی است، بطوریکه هیچ راه ورودی از اطراف قلعه وجود ندارد و تنها راه ورود به آن زیر زمینی بوده که امروزه مسدود شده و کوهنوردان با امکانات و رعایت موراد ایمنی می‌تواننداز دیواره جنوبی قلعه به داخل صعود کنند.
بهمن که در نام این قلعه آمده است، نام فرشته یا امشاسپندان در آیین زرتشتی است و در جهان مینوی نماینده رفتار نیک اهورامزدا است و در جهان مادی نیز نگهبانی چهارپایان سودمند به او سپرده می شود. نام بهمن خود برگرفته از واژه اوستایی وهومن به معنای "نیکی" است و پسر اسفندیار و پسر گشتاسب پادشاه کیانی نیز بهمن نام داشته است. علاوه بر این توضیحات، در کتاب «تاریخ طبرستان - التدوین فی الحوال جبال شروین» عبارت "ملک بهمن لاریجانی" به چشم می خورد که دو قلعه لاریجان و سمنکو را متعلق به او می دانند. این فرضیه نیز یکی از دلایل برای نامگذاری این قلعه به نام ملک بهمن بوده است. ملک بهمن لاریجانی به همراه ملک عزیز سلطان در زمان شاه طهماسب صفوی در مازندران علیه شاه قیام کردند. البته این موضوع نیز چندان درست به نظر نمی رسد چرا که قدمت قلعه بسیار بیشتر از این دوره است.
از جاذبه های گردشگری نزدیک قلعه ملک بهمن می توان به غار الیاس تنگه و آبشار شاهاندشت اشاره کرد که زیبایی آن هر بازدید کننده ای را مجذوب خود می کند. 

مسیر دسترسی به قلعه ملک بهمن
برای رسیدن به قلعه دو مسیر وجود دارد که مسیر اول نرسیده به شنگلده (از سمت تهران)، از جاده روستای شاهاندشت می گذرد و با پارک کردن ماشین در کنار رودخانه هراز، باید حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی کنید. مسیر دوم از پل روستای وانا و جاده روستای شاهاندشت می گذرد و حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی دارد. مسیر دوم بهتر و محبوب تر است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه ملک بهمن

تفریحات نزدیک به قلعه ملک بهمن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید