• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای آهو دشت شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای آهو دشت شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای آهو دشت شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای آهو دشت شهرستان مازندران استان ساری


روستای آهو دشت

نام مرکز دیدنی

Ahoo Dasht Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

ساری

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، 20 کیلومتری ساری، دهستان کلیجان رستاق علیا

معرفی روستای آهو دشت
اگر به دنبال مقصدی فوق العاده برای سپری کردن یک تعطیلات به یاد ماندنی در شمال کشور هستید، بهتر است روستاهای استان مازندران را از یاد نبرید. این روستاهای جنگلی و کوهستانی یکی از بهترین مناطقی هستند که می توانید به آنها سفر کنید و تجربه ای جدید و هیجان انگیز را برای خود رقم بزنید. دور شدن از زندگی مدرن و پر هیاهوی شهری و گذراندن اوقاتی آرام در دل طبیعت، بدون شک برای هر کسی لذت بخش است. 
روستای آهودشت واقع در 20 کیلومتری ساری و همچنین در نزدیکی زارم رود یکی از بهترین روستاهای استان مازندران است که بازدید از آن شما را ناامید نخواهد کرد. 
همانطور که از نام آن هم مشخص است، در این روستا آهوهای بسیاری زندگی می کند که لذت سفر به اینجا را دوچندان می کند. این آهوهای زیبا به صورت آزاد در این منطقه پرسه می زنند و بی شک تماشای گشت و گذار آنها هیجان انگیز است. البته به یاد داشته باشید که هرگز به آهوها نزدیک نشوید و به زیست بوم آنها آسیبی نزنید. علاوه بر این، شکار در این منطقه ممنوع است. 

موقعیت مکانی
این روستا از سمت جنوب با گرمرود، از شمال با سقندینکلا، از شرق با سرکت و از غرب با جنگل احاطه شده است. برای رسیدن به روستای آهودشت ابتدا باید خود را به ساری برسانید و سپس باید 20 کیلومتر در جهت شمال ساری پیش بروید تا به روستای آهودشت برسید. 

جاذبه های گردشگری روستای آهودشت
علاوه بر آهوهای این منطقه، رودخانه زارم که منبع تغذیه شالیزارهای روستا است، جنگل سرسبز و باشکوه سخو، منطقه توسکالش و تخت رستم از جمله جاذبه هایی هستند که با سفر به این روستا می توانید از آنها نیز دیدن کنید. 

تخت رستم
این بنای تاریخی درواقع یک آتشکده است که بر روی کوه تخت رستم ساخته شده است. برخی ها معتقدند که این مکان در اصل، محل یکی از هفت خان رستم بوده است. برای ساخت این آتشکده از سنگ آتشفشانی آندزیت استفاده شده است. با اینکه تاریخ دقیق ساخت این بنا مشخص نیست اما گمان می رود که قدمت آن به دوران اشکانیان و ساسانیان مربوط شود. به علاوه قابل ذکر است که این آتشکده در سال 1316 با شماره 303 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. 
این آتشکده دارای بخش هایی نظیر گنبد، ایوان و یک اتاق می باشد، همچنین یک سکوی دو طبقه هم بر روی این تپه 40 متری به چشم می خورد. این سکو محل آتش افروزی موبدان زرتشتی بوده است. 
آتشکده رستم در گذشته دارای سه عبادتگاه بوده که اکنون اثری از عبادتگاه پایین کوه باقی نمانده است. عبادتگاه دوم هم قسمت هایی نظیر ستون ها و سقفش را از دست داده و از همین رو نحوه ساخت آن در هاله ای از ابهام باقی مانده است. 
عبادتگاه سوم که در بالاترین نقطه کوه قرار گرفته، اگرچه تخریب شده اما هنوز هم تخت سنگ های درهمی از آن به جا مانده است. جالب است بدانید که کسی به غیر از موبد ارشد حق ورود به این قسمت را نداشته است.
علاوه بر اینها، یک حسینیه، یک مسجد، دو آرامگاه، دو امامزاده سید صاحب الدین و محمد و همچنین یک زمین فوتبال و فرستنده تلویزیونی از دیگر بناها و امکانات روستای آهودشت هستند. 

درباره مردم روستا
براساس سرشماری که در سال 1395 انجام گرفته، جمعیت روستا 212 نفر ساکن بوده است. بیشتر این اهالی روستا به کشاورزی مشغول هستند و از همین رو 85 هکتار از 276 هکتار مساحت روستا به شالیزارها اختصاص داده شده است. دامپروری و پرورش زنبور عسل هم از دیگر مشاغل رایج در این روستا هستند. بیشتر ساکنان روستای آهودشت کسانی هستند که در شهرهای دیگر زندگی می کنند و برای تفریح و استراحت یا لذت بردن از آب و هوای خوب به آهودشت در رفت و آمد هستند. در واقع ساکنان دائمی روستا را افرادی با میانگین سنی بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند.

اقامت در روستا
اگر قصد اقامت در این روستا را دارید، می توانید از بین دو گزینه ویلاهای زیبا و خانه های روستایی که برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده اند، یکی را انتخاب کنید. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل بارش های فراوان این منطقه، بازدید از آن در فصل های بهار و تابستان مناسب تر است. با این حال، به دلیل معتدل بودن آب و هوای این منطقه، امکان بازدید از این روستا در دیگر فصل های سال هم فراهم است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
اطراف این روستا را جاذبه های فراوانی فرا گرفته که هر کدام زیبایی های خود را دارند، از جمله روستای ورند و روستای سقندیکلا که بازدید از آنها هم به انداره روستای آهودشت لذت بخش خواهد بود. به علاوه با طی مسافت 20 کیلومتر می توانید به ساری برسید و از جاذبه های زیبای این شهر نیز دیدن کنید. میدان و برج ساعت، خانه تاریخی کلبادی و پارک ملل از جمله جاذبه های این شهر هستند که بازدید از آنها هم خالی از لطف نخواهد بود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای آهو دشت

تفریحات نزدیک به روستای آهو دشت

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید