• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه میرزا احمد دهقان شهرستان یزد استان خاتم
  •  خانه میرزا احمد دهقان شهرستان یزد استان خاتم
  •  خانه میرزا احمد دهقان شهرستان یزد استان خاتم


خانه میرزا احمد دهقان

نام مرکز دیدنی

House of Mirza Ahmad Dehghan

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

خاتم

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

یزد، خاتم، بخش مروست، محله دهقانی ها

معرفی خانه میرزا احمد دهقان
در میان بناهای تاریخی شهر کویری یزد، خانه های آن به لحاظ معماری و تاریخی، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. معماری خاص این خانه ها واقعا تحسین برانگیز است و از همین رو گردشگران بسیاری به سمت این شهر و بازدید از خانه هایش جذب می شوند. یکی از این خانه های باشکوه، خانه میرزا احمد دهقان مروست می باشد که متعلق به دوران صفوی تا قاجاریه است. 

تاریخچه
گفته می شود حدود چهار صد سال پیش وقتی که مروست درگیر خشکسالی بوده، قاصدی در راه مروست به یزد با کاروان تاجری به نام آسعید بزرگ رو به رو می شود که گویا از بندرعباس راهی اصفهان بوده است. پس از آن که او از مقصود قاصد آگاه می شود دستور می دهد که کاروانش به سمت مروست برود و تمامی اموال کاروان را بین مردم مروست پخش کند. با این کار مروستی ها خشکسالی و فقر را پشت سر می گذارند و تصمیم می گیرند که سال بعد که کاروان آسعید از آنجا عبور می کند قرض خود را به اضافه سود آن به او بازگردانند. اما آسعید نمی پذیرد و می گوید همان سود عرف من را بس، مردم هم به همین دلیل تصمیم می گیرند او را در مروست نگه دارند و تعدادی قنات را که اتفاقا در معرض خشکسالی هم بودند به او اهدا می کنند تا آنها را آباد کند. این خانه به یکی از نوادگان آسعید بزرگ و پس از او هم به وارثانش تعلق داشته است.

معماری خانه
خانه میرزا احمد دهقان که در بافت تاریخی مروست واقع شده، به سبک حیاط مرکزی ساخته شده است و دارای قسمت هایی نظیر هشتی ورودی، تالار، اتاق بادگیر، حیاط، زیرزمین، مطبخ و بخش هایی از این قبیل می باشد. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
قلعه مروست، برج علی آباد، بقعه شیخ عبدالله و اقامتگاه بومگردی چهار فصل مروست از جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی نزدیک به این اثر هستند که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود. 

بهترین زمان برای بازدید
به دلیل قرارگیری این اثر در اقلیم کویری، بازدید از آن در فصل های بهار و پاییز مناسب خواهد بود. البته این فصول اوج حضور گردشگران در این شهر است و اگر ترجیح می دهید از شلوغی شهر دور باشید، بهتر است در فصل تابستان یا زمستان از آن دیدن کنید. 

ثبت ملی خانه میرزا احمد دهقان
این مکان در تاریخ 28 اسفند سال 1386 خانه میرزا احمد دهقان با شماره 22758 توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه میرزا احمد دهقان

تفریحات نزدیک به خانه میرزا احمد دهقان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید