• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران
  •  عمارت مسعودیه شهرستان تهران استان تهران


عمارت مسعودیه

نام مرکز دیدنی

Masudieh Building

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

لاله زار، فردوسی و شیخ هادی

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 9:00 الی 16:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

عمارت مسعودیه  واقع در میدان بهارستان خیابان ملت، متعلق به مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان برادر مظفرالدین شاه قاجار می باشد. این عمارت رویدادهای زیادی از سر گذرانده است. در این عمارت در حدود سال 1304 بود که اولین کتابخانه ملی ایران تاسیس شد و به دنبال آن اولین انجمن معارف ایران در یکی از اتاق های این عمارت شکل گرفت. در گوشه دیگری از آن نیز اولین موزه ملی افتتاح شد و تمام اشیای عتیقه گردآوری شده از سراسر ایران در آن به نمایش گذاشته شد. بعدها این اشیای عتیقه به موزه ملی منتقل گردید. در سال 1342 تا 1342 عمارت مسعودیه در اختیار دانشکده افسری بود و در سال 1345 وقتی وزارت آموزش و پرورش از وزارت فرهنگ و هنر جدا شد اولین وزارت آموزش و پرورش در آن شروع به کار کرد. در سال 1376 بنا به پیشنهاد آموزش و پرورش و با تصویب هیات وزیران، عمارت مسعودیه در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت. در 25/06/1390 پانزدهمین جشن خانه سینما را در این عمارت گرفتند. اما این فقط داستان دوران آرامش این ساختمان است. صاحب این عمارت از طرفداران پر و پاقرص مشروطه بود. جالب است بدانید که روبه روی عمارت مسعودیه بود که بمب زیر کالسکه محمدعلی شاه قاجار منفجر شد و همین امر دستاویزی شد که محمدعلی شاه اول مجلس را به توپ ببندد و بعد خانه عامل احتمالیش، یعنی خانه ظل السلطان و بقیه مشروطه خواهان را هدف گلوله های توپ قرار دهد.

معماری عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه در زمینی ذوزنقه ای شکل به وسعت 1.5 هکتار بنا شده است. زیربنای خانه 9000 مترمربع است. این خانه از چندین عمارت تشکیل شده است. عمارت های داخل عمارت مسعودیه عبارتند از عمارت مشیر الدوله، حیاط مشیرالدوله، عمارت حاج سید جوادی، حیاط حاج سید جوادی، عمارت سر در پیاده رو، عمارت سر در کالسکه رو، عمارت سفره خانه و عمارت دیوان خانه می باشند. سایر ساختمانهایی که در عمارت مسعودیه وجود دارند ساختمان های آجری هستند که آموزش و پرورش بنا به نیاز خود آن ها را به این عمارت افزوده است.مثلا ساختمان گزینش، ساختمان شورای آموزش و پرورش، ساختمان سمعی بصری، ساختمان انبارهای موقت، حراست، نگهبانی، ساختمان کارت زنی که کارمندان این اداره در آن کارت ورود و خروج خود را می زنند، ساختمان گلخانه، ساختمان آبدارخانه، ساختمان سرویس های بهداشتی از جمله این ساختمان های جدید می باشند.

ثبت ملی
این اثر در تاریخ 27/10/1377 با شماره 2190 به ثبت ملی رسیده است.

دسترسی 
وسیله نقلیه شخصی: عمارت مسعودیه در خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان واقع شده است.
مترو: نزدیکترین ایستگاه مترو به عمارت مسعودیه ایستگاه مترو ملت در خط 2 می باشد که تنها 140 متر با این عمارت فاصله دارد.
اتوبوس: ایستگاه  اتوبوس بهارستان و ایستگاه اتوبوس صفا نزدیک ترین ایستگاههای اتوبوس به عمارت مسعودیه می باشد. از اتوبوس پیاده شوید در میدان بهارستان وارد خیابان ملت شوید عمارت مسعودیه در میدان بهارستان تقاطع خیابان اکباتان قرار دارد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به عمارت مسعودیه

تفریحات نزدیک به عمارت مسعودیه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید