• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  گنبد علویان شهرستان همدان استان همدان
  •  گنبد علویان شهرستان همدان استان همدان
  •  گنبد علویان شهرستان همدان استان همدان
  •  گنبد علویان شهرستان همدان استان همدان
  •  گنبد علویان شهرستان همدان استان همدان


گنبد علویان

نام مرکز دیدنی

Alavian Dome

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

همدان

مدت زمان بازدید

کمتر از یک ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال 9 صبح الی 8 شب, نیمه دوم سال 9 صبح الی 6 عصر

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

1،500 تومان

آدرس

همدان، در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله، چهارباغ علویان

در 200 متری همدان، یکی مهمترین بنای تاریخی این شهر با نام گنبد علویان قرار دارد. زمان ساخت گنبد علویان به اواخر دوره سلجوقی در قرن 6 قمری باز می گردد و در ابتدا توسط خاندان علوی به منظور مسجد ساخته شد، اما در سال های بعد به عنوان مقبره همین خاندان مورد بهره برداری قرار گرفت. در گذشته بر روی این بنا گنبدی وجود داشته و به همین علت نام گنبد علویان را برایش برگزیدند اما نام علویان برگرفته از دفن شدن دو تن از خاندان علوی در این مقبره و علاقه بسیار مردمان این شهر به حضرت علی(ع) بوده. این بنا به دلیل زیبایی بصری، جزییات بی نظیر و قدمتش، همواره محققان و گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می کند.
گنبد علویان بنای یادبودی نسبتا عظیم، آجری است و نمای خارجی آن با گچبری های بر گرفته از شکوفه، برگ، انگور و پیچک آراسته شده است. همچنین آیاتی از قران کریم نیز با خط کوفی بر حاشیه کتیبه های گچبری شده خود نمایی می کند. این بنا با حجمی مکعب شکل دارای پلانی با ابعاد 12.8*12.5 متر مربع و ارتفاع 11.5 متراست. اطراف گنبد علویان را 4 برج 8 متری فرا گرفته و هر کدام از آنها با فرم های طاق شکل تزیین شده اند. شبستان ورودی آن در ارتفاع 1.2 متری، بالاتر از زمین های اطراف واقع شده و با 7 پله ارتباط بین داخل و خارج را برقرار می کند. ورودی چوبی بنا در قابی چشم نواز با گچ بری های فاخر جای گرفته و صحنه ای تامل برانگیز از توانایی های بی نظیر استاد کاران قرن های گذشته را به نمایش می گذارد. در طبقه پایین این بنا، سردابی با چند سنگ قبر حجیم به منظور دفن خاندان علوی ساخته شده است. 6 طاق پوشیده شده از آجر های لعابدار فیروزه ای، چهره ای زیبا و چشم نواز به فضای داخلی بخشیده و حال و هوایی معنوی به این بنا داده است. گنبد علویان در طی سال های متوالی دستخوش تغییرات بسیاری بوده است و گنبد آن نیز بر اثر زلزله تخریب گشته، اما تا به حال زمانی دقیق برای وقوع این حادثه معلوم نشده است.
لازم به ذکر است که این بنای فاخر در 15 دی ماه سال 1310 خورشیدی با شماره 94، به ثبت میراث فرهنگی رسید.

نکته: نرخ قیمت برای اتباع ایرانی 1،500 تومان و برای اتباع خارجی 10،000 تومان می باشد


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به گنبد علویان

تفریحات نزدیک به گنبد علویان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید