• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ استانبول آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۰/۱/۲۳   تعداد بازدید : 1992   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید

یکی از قدیمی ترین بازارهای جهان، بازار بزرگ، که در میان مردم محلی به عنوان کاپالی چارشی (بازار سرپوشیده) معروف است در استانبول ترکیه قرار دارد. هر روزه هزاران نفر از افراد محلی و مسافر به طور یکسان از این بازار که در قسمت قدیمی شهر واقع شده است، بازدید می کنند. از کالاهای چرمی و فرش های دستبافت گرفته تا جواهرات باستانی و ادویه های خارجی، اینجا برای همه چیزی وجود دارد. بیایید نگاهی به برخی از حقایق حیرت انگیز در مورد بکرترین مرکز خرید جهان بیندازیم. 

1. ساخت و ساز
شکل گیری بازار بزرگ در سال 1461 و پس از غلبه سلطان محمد دوم بر قسطنطنیه به عنوان مرکز تجاری امپراتوری عثمانی آغاز شد.

2. عثمانی ها
به دنبال گسترش امپراتوری عثمانی در سه قاره، بازار از ابتدای قرن هفدهم به قلب تجارت مدیترانه تبدیل شد.

3. مغازه های شلوغ
تقریبا 4000 مغازه در 60 گذرگاه سرپوشیده بازار بزرگ وجود دارد که هر روز حدود 250 هزار بازدید کننده را به خود جذب می کند.

با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید


4. مجموعه ای از محصولات انباشته شده!
شما می توانید انواع مختلفی از محصولات را در بازارهای زیور آلات، ابریشم، سرامیک، ظروف مسی، چرم، صنایع دستی عتیقه و محصولات معاصر و غیره پیدا کنید. در نتیجه، بازار بزرگ یکی از بازارهای پرطرفدار در سراسر جهان است.

5. یکی برای تجارت خاص
در دوران باستان، هر خیابان به تجارت یا حرفه خاصی اختصاص داده می شد.

6. پیاده روی در میان جواهرات
در مقایسه با روزهای ابتدایی تر، اکنون بازار ده برابر جواهرات بیشتری می فروشد.

با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید


7. چانه زنی
چانه زنی، که به ترکی پازارلیک (pazarlik) نامیده می شود، بخشی از ماجراجویی خرید در بازار بزرگ است و اغلب اوقات نیز مورد تشویق قرار می گیرد!

8. درون بازار
مانند یک هزارتو، این بازار دارای 21 دروازه و 56 راهرو قوسی متصل به یکدیگر است

9. پشت تابلوهای فروشگاه
تا قرن نوزدهم، مغازه ها که به دولاپ (dolap) معروف بودند، از نمادی برای تابلوهای مغازه خود استفاده نمی کردند. وقتی بازار پس از زلزله سال 1894 بازسازی شد، نمادهای فروشگاهی به سبک غربی نیز نصب شدند.

با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید


10. زیور آلات ارزان قیمت
در مقایسه با سایر مناطق دنیا، به دلیل هزینه پایین ساخت صنایع دستی، زیور آلات طلا در ترکیه تا حدودی مقرون به صرفه است. بسیاری از طلاسازان مشهور ترکیه محصولات خود را در بازار بزرگ می فروشند.

11. داخل محوطه
بازار علاوه بر اینکه یکی از شلوغ ترین مکان های خرید در شهر است، مساجد، حمام های ترکی، مسافرخانه، یک مدرسه، غذاخوری، کافه و آب انبار را نیز در خود جای داده است. مسجد جامع آبی یا مسجد سلطان احمد، تنها به اندازه سوار شدن به یک مترو سریع از بازار بزرگ فاصله دارد.

12. تعطیلات برای همه
بعد از یک هفته شلوغ و دیدن میهمانان از سراسر جهان که به گوشه و کنار بازار سر می زنند، هر یکشنبه بازار بزرگ درهای خود را به روی عموم می بندد.

با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید


 معرفی 10 مورد از بزرگترین بازارهای شبانه دنیا



13. همراه با فیلم
سه فیلم جیمز باند، استانبول را به عنوان یک صحنه فیلمبرداری معرفی می کند. مانند "از روسیه با عشق"، "جهان کافی نیست" و "اسکای فال"، که صحنه هیجان انگیز موتور سواری در محوطه بازار بزرگ را به تصویر می کشد. 

14. یک مکان عالی گردشگری
بازار بزرگ رکورد پربازدیدترین مکان های گردشگری در سال 2014 را شکست و در رتبه 1 قرار گرفت. طبق گزارش ها، سالانه تقریبا 9 میلیون نفر از این مکان بازدید می کنند!

15. ظهور بازار
بازار سرپوشیده (Closed Market)، نام مدرنی که امروزه از این بازار می شناسیم از 18 دروازه ای که در آن قرار دارد ناشی می شود که هر روز صبح باز می شد و هر شب نیز بسته می شد. گذشته از این، بازار در قرن هفدهم تاسیس شد که دارای 67 گذرگاه بود که بخشی از آن به مراسم مذهبی، 5 مسجد و چند فواره اختصاص داشت.

با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید


16. تغییرات نهایی
پس از آتش سوزی در اوایل قرن هجدهم، ساختمان های بازار بزرگ با سنگ و آجر بازسازی شده و جایگزین سازه های چوبی شدند که قبلا در آنجا بود. علاوه بر این، اکیدا تأکید شد که همه ساختمان ها به جای دو طبقه، یک طبقه باشند، به جز برای فروشندگان خز. این سازه ها با کاشی پوشانده شده اند و از آن زمان، برای جلوگیری از آتش سوزی، علاوه بر سیگار کشیدن، از هیچ چراغی هم استفاده نشده است.

17. شب افتتاحیه رسمی
یک افتتاح رسمی برای این بازار انجام شده است و تنها افتتاحیه رسمی آن مربوط به زمان بازگشت سلطان عبدالعزیز از مصر است که در سال 1867 برگزار شد.

18. تغییر اخلاق
از اواسط قرن نوزدهم تغییرات زیادی در اخلاق بازاریابی ایجاد شده است. دلیل این امر غرب زدگی امپراتوری عثمانی و آمدن اقلیت ها به مرکز توجه بوده است. پیش از آن، یک رفتار بی تفاوتی نسبت به تبلیغ و اعتبار اسلامی و نظام صنفی به وجود آمد.

با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید


19. بدون رستوران
در دوران عثمانی، رستوران ها بسیار نادر بودند و تقریبا وجود نداشتند. به این دلیل که زنان اجازه مشارکت در امور اجتماعی را نداشتند. همچنین به دلیل سبک زندگی عشایری، مالکیت یا حفظ چنین شغلی دشوار بود. مردم غالبا ناهار خود را از خانه بسته بندی می کردند و این فقط شامل غذاهای ساده خریدنی مانند دونر کباب، تاوک گوگسو (سینه مرغ) یا قهوه می شد.

20. کیوسک های محبوب
غذاهای ساده امپراتوری عثمانی مانند دونر کباب در یک مغازه کوچک کلبه مانند درست در مرکز جاده ها تهیه می شدند. یکی از این مغازه ها هنوز دست نخورده نگه داشته شده اما دیگر فعالیت نمی کند. این مغازه در بین گردشگران بسیار محبوب است و در گذرگاه هالیجیلار جادِسی (Halıcılar Caddesi) و آجی چشمه جادِسی (Acı Çesme Caddesi) یافت می شود. ممکن است تعجب کنید که چرا اینقدر این مغازه محبوب است. دلیل آن شایعه ای است که سلطان محمود دوم فقط برای اینکه بیاید و اینجا پودینگ بخورد، جامه مبدل پوشیده است.

با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید


21. بیشترین بازدید
این بازار یکی از پربازدیدترین مکان ها در سال 2011 بوده است. این موضوع توسط رئیس اتحادیه صنعتگران بازار بزرگ در پانصد و پنجاهمین سال تأسیس آن اعلام شد.

22. اندازه آن کاهش یافته است
به طور کلی دیده می شود که پس از هر فاجعه ای، اغلب از اندازه بناهای تاریخی کاسته می شود. پس از زلزله سال 1894 که کل شهر را لرزاند، این اتفاق در مورد بازار بزرگ نیز رخ داد. بازسازی بازار توسط محمود صلاالدین پاشا، وزیر کار عامه مورد بررسی قرار گرفت.

23. تا زمان بازسازی
قبل از مرمت بازار در نتیجه زلزله سال 1894، بازرگانان بر روی دیوان های ساخته شده از چوب و مقابل قفسه های خود می نشستند. این مغازه ها به اصطلاح دولاپ یا در زبان فارسی غرفه نامیده می شد. پس از بازسازی بود که مغازه های مناسب ساخته شدند.

با 23 واقعیت جالب در مورد بازار بزرگ آشنا شوید


منبع: ohfact





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید